Ga naar inhoud

woord random zoeken

sersac

Aanbevolen berichten

• Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zie de bijlage.

Die is gemaakt in Libre Office, maar zal ook in Open Office wel werken.

Het is een ods-bestand en ik heb het daarvoor ook gemaakt, open het dus ook als zodanig!

In je programma ("Calc" in Libre- dan wel Open Office) moet het uitvoeren van macro's worden toestaan. Controleer dat in Calc  (indien nodig) via: Extra - Opties - Libre Office (of Open Office) - Beveiliging - Macrobeveiliging. De beveiliging moet daar op "Laag" staan, ook al wordt dat niet aanbevolen.

alpha.ods

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijlage werkt in OpenOffice.

Nog één probleem: ik heb, als probeersel, de lijst Nederlandse woorden uitgebreid tot 15 woorden. (zie bijlage)

alpha.ods

Bij het selecteren van een 'nieuw woord' wordt (alleen bij mij?) steeds een woord geselecteerd van 2 tot 10 en niet verder.

Moet de formule in C5 op Blad2 aangepast worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de gegevens wijzigen, dan moet er uiteraard het een en ander aangepast worden, maar moeilijk is dat niet.

Zoals je zelf al hebt gezien moet je dan in cel C5 van B10 maken: B15. En verder moet je de macro aanpassen, want code past zich nooit zelf aan wijzigen aan. Maar dat is ook eenvoudig. Daar hetzelfde in de formule die met de macro in E5 wordt geplaatst: B10 moet B15 worden (2 x), en in  de randomformule moet het getal 9 vervangen worden door 14, omdat het nu een trekking wordt uit 14 getallen/woorden (A2 t/m A15) . In de bijlage is dat al gebeurd.

Verder kun je best alle vorige macro's die in 1 of meer bestanden staan die uit dit topic voortgekomen zijn, verwijderen (best ook het bestand of de bestanden), want daar kunnen fouten door ontstaan. In het bestand in de bijlage heb ik er al die macro's al uitgehaald, maar als de bestanden nog op jouw computer staan, komen de macro's er vanzelf weer in.

alpha2.ods

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles OK.

Er was nog één klein probleem:

- ik voeg in kolom A van Blad1 woorden in tot regel 25 + de vertalingen in kolom B

- ik verander de getallen in cellen C5 en E5 naar B25

- ik verander het getal in de randomformule naar 24

MAAR: voor elk woord boven '14' krijg ik bij vertaling de foutmelding  #N/B in plaats van 'correct' of 'fout' - ik merk dan dat de getallen in de cel E5 terug op B15 staan

Ik heb dit opgelost door in de randomformule  in de 2 laatste regels b15 door b25 te vervangen - OK?

Alles is nu OK - BEDANKT +++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schreef hierboven:

Daar hetzelfde in de formule die met de macro in E5 wordt geplaatst: B10 moet B15 worden (2 x), en in  de randomformule....

waaruit blijkt dat de formule in E5 via de macro wordt geplaatst, wat wil zeggen dat je die formule niet in E5 maar in de macro moet aanpassen (in de laatste regel en 2x zoals ik schreef). Die formule wordt dus telkens als je op de knop klikt opnieuw geplaatst. Dat moet om ze te laten werken zoals ik het wilde (en het het fraaist is). Er komt meer bij kijken dan je denkt hoor.

De randomfomule is niet de formule in de laatste regel, maar de formule juist daarboven.

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.