Ga naar inhoud

Windows update werkt niet

Kareltje

Aanbevolen berichten

Kareltje,

(tekst bij je plaatje krijgen: klik in een lege ruimte nààst je plaatje tot je de cursor terug zien, dan kan je tekst gaan intypen) (àchter je plaatje is die wel moeilijk te zien, maar als je dan een letter(s) of zo typt, merk je wel dat er tekst bij komt. )

(mogelijk nuttige link voor je: https://www.partitionwizard.com/help/resize-partition.html?from-free102010 )

Mogelijk zette ik je op het verkeerde been door in mijn vorig plaatje de cirkels en pijltjes van àchteraan je C te tonen (sorry dan) want je hebt nu vrije plaats (unallocated place) gemaakt aan het einde van je C, terwijl het vooraan moest zijn.

Maar goed, we 'kuisen de zaak even op' in 4 stapjes:

Plaatje.thumb.jpg.c46cc0b9a782848c72e95097daeb7575.jpg

1: hoe doe je het? selecteer je C:Acer en doe het tegengestelde van gisteren: bij Unallocated space AFTER : daar staat een getal, gebruik het pijltje om het te verminderen tot 0

Klik op Apply en er na het uitvoeren zal je C en je Recovery-partitie terug tegen mekaar staan.

2. selecteer je C opnieuw (kies voor Move/Resize), bij unallocated space BEFORE staat dan 0, me de pijltjes breid je ze uit tot vb 50  (let op dat je ze eerst op MB zet en niet op GB laat staan ! ! )

Klik op Apply en er na het uitvoeren zal voor je C nu een kleine Unallocated space staan. We zijn halfweg :)

3 selecteer je Other-Partitie, naar Move/resize en (even opletten):

3a onthoud het getal van je partition size (in het midden)

3b verminder je unallocated space AFTER tot 0

3c verhoog je Unallocated space Before zodanig dat je partition size opnieuw hetzelfde getal geeft als wat er net stond (wat je dus moest onthouden/opschrijven)

Klik op Apply en er na het uitvoeren zal voor je Other-partitie een unallocated space staan.

Je hebt dan deze situatie: Plaatje.thumb.jpg.f87ec36bf7efe6f0f298ce8ea09b29f0.jpg

4. Nu kan je je Efi-partitie wèl gaan uitbreiden (verminder je unallocated space AFTER bij deze partitie tot 0

Apply en ok.

(moest je tussendoor iets willen vragen, doe het dan hé?)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, 'k begrijp het - hier moet het op een iets andere manier:

HIERBIJ BELANGRIJK : 

1. zorg dat rechts (zie pijl)  MB staat en dus niet GB  (of je gaat veel te veel plaats vrij maken)

2. leg al je andere programma's uit  (dus sluit vb je mail, je tekstverwerker, je internet,...)

3. je las toch puntje a van de beginpost van deze post (<klik!) ?

Goed, hoe je het doet:

Plaatje.jpg.6231a7ca345f116fd125be15e971e108.jpg

bij 1 Partition size ga je met 'het pijltje naar onder' de grootte van je partitie verminderen met 50/70 MB

terwijl je dat doet, merk je dat bij 3 het getal 0 vergroot wordt - hier komt te staan hoeveel MB je van je partitie verwijdert.

De ruimte die je vrijmaakt komt hierbij àchteraan je C, terwijl je vrije plaats vóór je C moet krijgen krijgen

dus ga je: eenmaal bij 3 een getal tussen de 50en 70 staat, ook deze ruimte verkleinen (onderste pijltje) tot 0

terwijl je het doet zal bij 2 de ruimte vooraan van '0' grootte veranderen naar de ruimte die je (bij 2) vrij maakte.

Stel dat je 60 mb bij 1 verminderde, dan staat bij 3 eerst dus die 60 maar door bij 3 de zaak terug op 0 te zetten, gaat bij 1 de 0 stijgen naar 60

(bij mijn plaatje hier staat er 46.00- bij jou zal dat in dat geval dus 60 zijn)

Ben je mee?

Eenmaal bij 3 '0' staat en bij 2 de door jou gekozen grootte, kan je op apply drukken.  (het getal bij 2 speelt dan niet echt een rol meer)

Bemerk dat je op elk moment op Discard kan drukken om je actie niet te laten doorgaan (voor het geval je nog niet zeker genoeg bent)

succes !

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, je bent goed op weg, het ergste is voorbij :)

nu dus punt 3 en eenmaal je unallocated vlak achter je Efi staat, ga je de efi vergroten door daar je Unallocated àchteraan naar 0 te brengen.

Je zal dan zien dat bij Partition Size die 103 zal bijgekomen zijn (en dus ong 155 Mb geworden is)

Als dit allemaal klopt, terug op Apply en je bent er - dan kunnen we weer verder :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eigenaardige is dat die kleine partitie alleen verschijnt in Minitool en nièt in de plaatjes van je Verkenner.

Het is een partitie van 16MB, wordt volledig gebruikt (geen vrije ruimte) , maar bij Status staat None - bij Type staat wel: GPT (reserved partition)

Die was ook mij volledig onbekend en ik heb er zelf geen op mijn eigen systeem (maar 'k heb ook nog MBR)

dus ging ik eens op zoek en vond dit:

https://superuser.com/questions/654798/are-gpt-reserved-and-efi-system-partitions-important     geeft er het volgende over:

The Reserved Partition

It's a placeholder invented by Microsoft. It doesn't contain any meaningful data and it's there just in case you'd ever need to create some additional partition for special uses. In that case, Windows will shrink the Reserved partition and create a new one in the recovered place. Deleting it shouldn't do any harm now, but you may face some problems in the future

Wat mij er dan aan doet denken:

je kan die partitie wel kopiëren (die optie staat links).

Nu is het zo, dat - als je een 'gekopieerde partitie' ergens wil gaan plakken dat je ervoor Unallocated space voor nodig hebt.

Wat ik in jouw geval wel eens zou durven is dit: (maar ik post het hier zodat andere lezers er hun idee over kunnen geven)

a. de 103 unallocated: hiervan 103-17mb tot een (nieuwe, voorlopige) partitie maken

Waarom? Omdat - als je die 16 gaat kopiëren en plakken op de 103Mb (unallocated) - de die gànse ruimte ervoor gaat gebruiken. (is het een nadeel, dat die ong 80 mB groter is en dat je die 80 dan voor niets anders kan gaan gebruiken? daarover kan je discussiëren)

Waarom -17? om zeker te zijn dat die 16 er wel degelijk in gaat passen, we houden wat overschot vrij dus.

b. dan de huidige 16MB kopiëren en plakken op de 17 overgebleven unallocated partition

c. de in a tijdelijk aangemaakte partitie (ong 80 mB) terug unallocated maken

d. de huidige 16Mb nu gaan wissen zodat je die ruimte vrij krijgt

e. dan heb je tussen je ESP en de (nieuwe) 17Mb partitie terug allemaal unallocated

en

f. die kan je dan toevoegen aan je ESP (Efi) partitie zodat die groter wordt en we (zie bericht Porrelaar 22 maart) en dat je dàn wel je 10 kan gaan updaten/upgraden.

'k weet het: een hele boterham (alhoewel: snel gebeurd eenmaal je eraan begint)

en waarom niet gewoon direct die huidige 16 Mb wissen, unallocated maken? Omdat je op deze manier toch nog die gaat behouden, moest je (zie blauwe tekst van die site) ze later nodig hebben.

Wil je helemaal zeker spelen, dan zorg je voor een backup van je gànse schijf (niet alleen van je C !) en dan kan je later nog wel terug in geval dat...

Maar nu denk ik dat het tijd is dat anderen 'mijn theorie' eens lezen en er hun oordeel over geven.. ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.