Ga naar inhoud

Laptop gaat vanzelf aan


Leono

Aanbevolen berichten

15 uren geleden, falstring zei:

zie je wel een netwerkboot op enabled staan in de bios, zet die dan eens op disabled, en sluit af via f10, save and exit

 

Wat ik wel zie is "Quiet boot enabled" en inderdaad "Network boot enabled". Ik durf dit niet te veranderen voordat ik weet wat deze instelling betekent.

 

Het is inmiddels traditie dat ik in deze periode van het jaar een klein probleem aankaart en dat ik vervolgens kom te zitten met een vele malen groter probleem: computer start niet meer of Windows is onbruikbaar geworden. Dus, graag enige uitleg en garantstelling. Ik zal ook alvast eens zoeken op het web.

Link naar reactie
Delen op andere sites

quick boot: dan gaat het opstarten wat sneller en krijg je ook niet alles te zien van wat de bios voor je doet.

network boot: je kan de pc opdracht geven te starten zodra er een signaaltje van netwerk (bijv je router) binnenkomt. die optie staat bij jou aan.

als je niet weet waarvoor die dient, maak je er kennelijk ook geen zinvol gebruik van, en kan die optie zonder enig probleem uitgezet worden.

in jouw geval zou ik het zeker uitzetten, want de kans is groot dat je 'auto aan' probleem hier wordt veroorzaakt.

dus: selecteer die optie in de bios, geef enter en zorg dat er 'disabled' achter komt te staan.

vervolgens druk je op f10, er komt een schermje dat vraagt of je de instellingen wilt saven en dan zeg je ja of yes. (doe je dit niet dan vergeet de bios die wijziging)

en nou zijn we benieuwd of je pc nog steeds vanzelf aangaat..... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo falstring,

 

Omdat u sprak over "quick boot" in plaats van "quiet boot", begon ik eerst toch wat te twijfelen, maar uiteindelijk besloot ik "Network boot enabled" toch maar eens om te zetten naar "disabled". En het lijkt er zéér sterk op dat het werkt! De eerste test is volledig geslaagd.

 

Als het nu morgenvroeg weer zo goed gaat, weten wij zeker dat het probleem is opgelost. Ik vond het nu al geweldig dat ik de stekker in stak en de laptop bleef gewoon rustig. Ik zal mij in ieder geval morgen nog melden (behalve als de laptop niet meer wil starten :), ik heb geen andere digitale apparaten).

aangepast door Leono
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik er eigenlijk zeker van was dat het probleem was opgelost, ging de laptop vanmorgen toch weer vanzelf aan. Later bleken de BIOS instellingen niet bewaard te zijn, hoewel ik ze 200% zeker bewaard had.

 

Nu is mijn cmos-batterij zeker al een jaar leeg. Wellicht is dat de oorzaak van het niet bewaren?

 

In dat geval is het vreemd dat het gisteren wèl goed ging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Leono zei:

... Nu is mijn cmos-batterij zeker al een jaar leeg. Wellicht is dat de oorzaak van het niet bewaren? ...

Zou best kunnen.

Ik zou dan eerst de cmos batterij vervangen en de bios instellingen weer aanpassen.

Daarna testen of dit het probleem oplost alvorens verdere stappen te ondernemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo kweezie wabbit,

 

In een eerdere draad heb ik al eens uitgelegd dat ik de cmos batterij alleen vervang als het echt niet anders kan. Ik heb wel al inlichtingen ingewonnen hierover. De verschillende winkels gaan hier zeer uiteenlopend mee om. Eentje sprak over minimaal €55 om de zaak te onderzoeken. De redelijkste winkel is aardig ver weg en ik heb geen auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de batterij leeg is wordt er echt niks bewaard zodra de pc een uurtje of twee heeft uitgestaan met losse stroomkabel.

maar je moet dus ook al veel langer problemen gehad hebben met datum en tijd, en onbereikbare websites wegens datumverschillen met certificaten.

een cmos batterij kost hooguit drie piek, dus altijd meteen doen, en een onderzoek is echt onnodig tenzij na de vervanging er nog (andere) problemen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.