Ga naar inhoud

Windows 8: wachtwoord herstel via Ubuntu 16.04 ?

DavidB1

Aanbevolen berichten

Ik werk eigenlijk altijd via Ubuntu 16.04 (64bit) maar ik moet vermoedelijk mijn driver eens updaten omdat mijn Wifi signaal continu wegvalt. 

Het probleem is dat dit enkel via Windows 8 kan op de LENOVO YOGA 510 laptop. In Ubuntu Xenial Xerus zie ik momenteel 3 disk iconen:

- Windows

- LENOVO

- LRS_ESP

Ik heb wel toegang tot die mappen alleen ik heb geen flauw idee hoe ik hierin mijn gebruikersaccount - configuratiescherm - verander paswoord kan terugvinden en of dit überhaupt mogelijk is? Alles ziet er tamelijk rommelig uit, geen duidelijke mappen structuur en natuurlijk moet ik soms extra hulpprogramma's downloaden om een windows bestand te kunnen openen of leesbaar te maken.

Zelf werk ik liefst met een USB stick omdat deze laptop geen DVD writer heeft. Ik heb iets over Rufus gelezen maar hoe kan ik dit installeren voor USB drivers via Ubuntu 16.04?

Een herstelschijf heb ik niet aangemaakt, mijn login wachtwoord ben ik simpelweg vergeten en ben de admin van deze laptop.

De enige tijdelijke oplossing is om mijn Bluetooth aan te zetten zodat ik stabiel internet heb, maar ik MOET nu eenmaal in Windows 8 mijn LENOVO driver en andere zaken updaten.

KORT: hoe kan ik mijn vergeten Windows wachtwoord herstellen via Ubuntu 16.04 ?

De BIOS kan ik openen, dat is het probleem niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het met Ubuntu lukt om een vergeten wachtwoord voor windows op te halen of te herstellen weet ik niet maar met onderstaande tool lukt het meestal wel.

Download Ophcrack LiveCD voor Windows Vista/7 via DEZE link.

Brand de gedownloade ISO op een CD. (Klik met rechts op het ophcrack.iso bestand > Schijfkopiebestand branden).

Als het branden van de CD voltooid is, bent u klaar op Ophcrack te gebruiken.

• Start de PC opnieuw op, druk op F11 (kan ook andere F-toets zijn, afhankelijk van het merk van je PC) en selecteer dan het CD-rom station om via de CD op te starten.
  • Als alles goed is verschijnt er een scherm waarin u een aantal opties kan selecteren.
  • De standaardoptie die reeds geselecteerd is (Ophcrack Graphic Mode) is prima.
  • Druk op Enter.
  • Afhankelijk van jouw wachtwoord kan het even duren, maar de kans is groot dat enkele minuten later jouw (vergeten) wachtwoord op het scherm verschijnt.
  • Onthoudt het wachtwoord, haal de CD uit het station en herstart de computer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje: heb je het hier over een wachtwoord van windows-zelf?

Want dit zinnetje van je begrijp ik niet helemaal:

Op 1/7/2017 om 20:15, DavidB1 zei:

hoe ik hierin mijn gebruikersaccount - configuratiescherm - verander paswoord kan terugvinden

(als je het ww van windows wil kennen, moet je niet naar je configuratiescherm toe.)

Of heb je het over het ww van een programma ?  (software)

Moest je het toch over het ww van windows hebben: waarom heb je het dan nodig? (want het ww van Windows is niet echt een wachtwoord meer: je windows is nu gekoppeld aan de id van je computer. Je hoeft dus geen key meer te gebruiken eenmaal je 8 / 10 een eerste maal geinstalleerd en geactiveerd geweest is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik heb het idee dat DavidB1 een denkfout maakt.

Wat is de situatie? David heeft blijkbaar een Lenovo Yoga 510 laptop waarop hij een dual boot heeft van Ubuntu 16.04 en Windows 8.

Windows 8 gebruikt hij nooit; hij is daarvan zelfs zijn wachtwoord vergeten.

Het probleem: wanneer David werkt met Ubuntu, dan valt zijn wifi signaal vaak weg.

David denkt dat op te lossen door de Windows driver voor zijn draadloze netwerkadapter te updaten.

Mijn mening: dat gaat helemaal niet helpen, want als je met Ubuntu werkt, dan heb je geen Windows driver voor die netwerkadapter nodig, maar een Linux driver. Het updaten van die driver moet dus niet in Windows gebeuren, maar onder Ubuntu. Waarom? Omdat Ubuntu geen Windows drivers kan gebruiken.

Wanneer je Ubuntu (of een andere Linux distributie) installeert, dan werkt veel al direct. Er zijn echter een paar uitzonderingen en de driver voor sommige draadloze netwerkadapters is helaas zo'n uitzondering.

David moet zien te achterhalen welke draadloze netwerkadapter er in zijn laptop zit. Dan kunnen de Linux kenners meezoeken naar een geschikte Linux driver.

Soms is die driver er niet voor Linux. In dat geval kun je overwegen om een USB wifi adapter te kopen. Bij het zoeken naar zo'n USB wifi adapter moet je er dan op letten dat er geschikte Linux drivers voor beschikbaar zijn.

En natuurlijk kunnen er ook andere redenen zijn voor het wegvallen van het wifi signaal. Misschien zit David met zijn laptop te ver van de modem/router af. Of zijn buren zitten op hetzelfde kanaal. Of er zijn andere stoorzenders in de buurt.

Maar één ding is zeker: het updaten van de Windows driver voor de draadloze netwerkadapter gaat niet zorgen voor een beter wifi signaal onder Ubuntu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.