Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen,

 

Ik heb sinds afgelopen zaterdag een nieuwe desktop in elkaar gestoken met allemaal nieuwe onderdelen.

Nu heb ik sinds toen reeds een 4 tal keren een BSOD gekregen, soms tijdens het gamen en soms tijdens het afsluiten van een game (weet niet of het toeval was maar ik was met de Oculus Rift aan het gamen).

Ik heb zoveel mogelijk gegevens verzameld, hopelijk kan iemand me verder helpen. Hieronder is alles opgelijst, moest ik nog andere informatie moeten voorzien, dan voorzie ik die graag.

Setup:

CPU: AMD Ryzen 7 1700

Geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15

Voeding: Corsair RM650x

SSD: Crucial SSD MX300 525GB

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 TI Gaming OC 11GB

Moederbord: MSI B350 PC Mate

Case: Phanteks Enthoo Pro M Black

Harde schijf: nog een oude Western Digital optische harde schijf van 5 jaar oud

 

OS: Windows 10 geïnstalleerd op de SSD via een USB stick (media creation tool gebruikt van Microsoft).

 

Als ik WhoCrashed run krijg ik volgende feedback over de 4 crash dumps:

On Mon 8/7/2017 9:05:20 PM your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\080717-6859-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x16C4C0)
Bugcheck code: 0x12B (0xFFFFFFFFC00002C4, 0x4EC, 0x6360EA0, 0xFFFFE40081614000)
Error: FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that a single-bit error was found in this page. This is a hardware memory error.
This is likely to be caused by a hardware problem. This error suggests a case of memory corruption because of a hardware problem. It is suggested you do a test on your RAM modules (memory test).
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.




On Mon 8/7/2017 9:05:20 PM your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x12B (0xFFFFFFFFC00002C4, 0x4EC, 0x6360EA0, 0xFFFFE40081614000)
Error: FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE
Bug check description: This bug check indicates that a single-bit error was found in this page. This is a hardware memory error.
This is likely to be caused by a hardware problem. This error suggests a case of memory corruption because of a hardware problem. It is suggested you do a test on your RAM modules (memory test).
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.




On Sun 8/6/2017 5:41:09 PM your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\080617-6812-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x16C4C0)
Bugcheck code: 0x4E (0x7, 0x37B95C, 0x1, 0x0)
Error: PFN_LIST_CORRUPT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that the page frame number (PFN) list is corrupted.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.




On Sun 8/6/2017 2:37:30 PM your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\080617-7750-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x16BFD0)
Bugcheck code: 0x12B (0xFFFFFFFFC00002C4, 0x9D8, 0x122A6880, 0xFFFFC880EA776000)
Error: FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that a single-bit error was found in this page. This is a hardware memory error.
This is likely to be caused by a hardware problem. This error suggests a case of memory corruption because of a hardware problem. It is suggested you do a test on your RAM modules (memory test).
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

 

In bijlage heb ik ook een aantal sys logs gesaved, miss kunnen die ook helpen.

 

Iemand enige suggestie naar wat ik best als volgende stap onderneem om dit verder te debuggen? Als er effectief iets mis is met de hardware dan wil ik deze zo snel mogelijk terug sturen naar de leverancier, hopelijk is het een software/OS probleem en krijg ik het opgelost. 

crash_07_08.evtx

crash_06_08_V2.evtx

Geplaatst:

Hallo iedereen,

 

Ik heb zonet de Windows Memory Diagnostic tool gerunned en kreeg jammer genoeg bij de eerste test van de 2 al een melding dat er corrupte hardware is (zie eerste screenshot).

Toen de pc bijna klaar was met de volledige test (en volgens mij dus wou rebooten) kreeg ik een volgende foutmelding (zie tweede screenshot) waarna de pc gewoon uitviel.

Heb hem na enkele seconden terug opgestart en nu doet hij het weer.

Wilt de melding van corrupte hardware tijdens de memtest sowieso zeggen dat er een memory stick stuk is (ze zijn immers nieuw sinds afgelopen zaterdag)?

Moet ik dan best de test opnieuw doen met telkens maar 1 stick RAM er in om te zien aan de welke het ligt?

Ik veronderstel dat ik er nog wel garantie op moet krijgen als er al 1 vanaf het begin stuk is? 

 

Groeten,

screenshot1_memtest.jpg

screenshot2_crash_na_memtest.jpg

Geplaatst: (aangepast)
Op 7/8/2017 om 22:45, jer0nim0 zei:

Wilt de melding van corrupte hardware tijdens de memtest sowieso zeggen dat er een memory stick stuk is (ze zijn immers nieuw sinds afgelopen zaterdag)?

Moet ik dan best de test opnieuw doen met telkens maar 1 stick RAM er in om te zien aan de welke het ligt?

Ik veronderstel dat ik er nog wel garantie op moet krijgen als er al 1 vanaf het begin stuk is? 

De meldingen wijzen inderdaad op een probleem met de geheugenmodules.

Het is niet omdat ze nieuw zijn dat er geen fouten kunnen op zitten maar je hebt in elk geval nog garantie.

Het probleem kan ook op het moederbord zitten in de ligplaats voor de geheugenmodules.

Probeer eerst om de beide modules in de andere ligplaats te monteren en test dan opnieuw.

Als dat ook fouten geeft, kan je de test herhalen met slechts 1 module op de oorspronkelijke ligplaats.

 

Je kan voor de testen ook  Memtest86+ gebruiken.

Alle informatie hierover vind je in deze handleiding.

aangepast door kweezie wabbit
aanvulling
Geplaatst:

Hallo @kweezie wabbit,

 

Bedankt voor je antwoord!!! Ondertussen had ik nog volgende stappen doorlopen:

  • memtest een nacht gerunned met beiden sticks in het moederbord --> dit gaf meerdere fouten
  • daarna 1 stick verwijderd en de windows memory diagnostic tool gerunned (ik wou memtest runnen maar geraakte niet meer in het opstart menu om dit te starten, daarom maar de windows memory diagnostic tool gerunned) --> dit gaf toen geen fouten
  • dan die stick eruit gehaald en de andere in de plaats gezet (allemaal in het eerste slot) --> dit gaf ook geen fouten
  • --> toen dacht ik dat het misschien opgelost was doordat het geheugen misschien niet goed was vast geklikt
  • beiden sticks er terug in gestoken en opnieuw windows memory diagnostic tool gerunned --> dit gaf ook geen problemen meer
  • dan, met beiden sticks er nog steeds in, voor de zekerheid nog eens de hele nacht memtest gerunned -->  helaas gaf dit weer meerdere problemen
  • dan terug 1 stick eruit gehaald en enkel 1 stick (weer in de eerste slot) laten steken en memtest gerunned --> na 11 uur gaf dit geen fouten
  • dan terug de andere stick in dezelfde (eerste) slot gestoken en memtest gerunned --> na 1 uur al meerdere fouten

Klopt het dat ik hieruit kan afleiden dat de tweede geheugen stick (die fouten geeft tijdens memtest) corrupt/stuk is? 

Ik heb net een retour aanvraag aangemaakt bij megekko om ze terug op te sturen voor nieuwe.

Heeft het in deze situatie op zich nog zin dat ik beiden geheugensticks test in een ander slot op het moederbord of lijkt dat zinloos?

 

Met vriendelijke groet,

Geplaatst:
10 uren geleden, jer0nim0 zei:

Klopt het dat ik hieruit kan afleiden dat de tweede geheugen stick (die fouten geeft tijdens memtest) corrupt/stuk is? 

Inderdaad; de tweede geheugenmodule is defect.

 

10 uren geleden, jer0nim0 zei:

Heeft het in deze situatie op zich nog zin dat ik beiden geheugensticks test in een ander slot op het moederbord of lijkt dat zinloos?

Dit heeft geen zin meer aangezien je hebt vastgesteld dat de gegheugenmodule defect is.

 

Gelukkig heb je nog garantie en kan je ze gewoon ruilen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.