Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
11 minuten geleden, Jive1 zei:

Trouwens, het programmaatje dat ik probeer is exact wat Kwezie Wabbit aanraadde, die Wizard.

Ja, je hebt gelijk - ik had het fout gezien, sorry.

11 minuten geleden, Jive1 zei:

en waarom niet direct opnieuw Win 10 met de USB stick opstarten

dit kan natuurlijk ook, maar ik dacht dat jij je progs en instellingen wilde behouden.

Dan kan je die tekst die ik je in de link gaf gewoon volgen en bij het blauwe gedeelte dus niet kiezen voor 'met behoud van', maar wel de andere optie. Diè brengt je bij een clean install (en dat heeft in dit geval ook wel zijn voordelen natuurlijk)

Let wel even op voor je eraan begint: zorg eerst dat je backups hebt van vb je favorieten van je browser, je mailprogramma,... want anders ben je een boel belangrijke dingen kwijt. Je favorieten: tot daar toe, maar ik vermoed dat je al je mails en je mailadressen achteraf toch liever kunt terugzetten?

Geplaatst: (aangepast)

Tja....

Het liefst zou ik natuurlijk proberen mijn verloren gegevens terug te vinden, want daar zit onder andere mijn adressenlijst van tevoren bij, beschrijvingen hoe ik moet tewerk gaan bij herinstalleren van verschillende programma's, software van bijvoorbeeld mijn Photoshop, links naar bijzondere websites enz...

Maar ik zie het niet meer zitten dat ik daartoe zal geraken, ( zie bijgevoegde 2 beelden ) want de data op die F-schijf zijn toch nog slechts gedeeltelijk terug te halen, en om dat te doen is er veel werk nodig, zo begrijp ik alles toch.

En het is niet levensnoodzakelijk dat ik alles terugvind, ik doe dit allemaal voor mijn plezier, ik amuseer me ermee, maar dit gaat nu toch allemaal wat te ver, vind ik.... Ik ben nu al enkele dagen bezig proberen alles recht te zetten, en ik zie nog geen einde...

Ook dit zojuist geprobeerde programma  door Kweezie wabbit aangeraden, het brengt me niet veel duidelijkheid, geen gegevens over de bestanden of zo....

Ik denk dat ik na de middag meer eens zal beginnen met 1° een nieuwe USB klaarmaken met Media Creation Tool, 2° mijn drive C formatteren, en 3° Windows 10 herinstalleren. Jammer voor wat ik kwijt ben. Trouwens doordoor zou mijn gewezen drive F helemaal niet beïnvloed worden, en dan kan ik later, met een cleane Win 10 bof steeds wat proberen. Ik zal sowieso die schijf 3 toch moeten herstellen naar een volledig lege 250 GB met naam F.

Jammer, maar ik ben in de war, zie een echte oplossing niet goed zitten, dus maar nieuwe Win 10 installeren....

Bedankt in ieder geval voor alle hulpen raad, het is leuk om op deze manier te kunnen proberen tot goede resultaten te komen.

Groeten

Jive1 - Belgium

59a13f2abcd94_beeld1.jpg.6b84b4d5b00e06cdd1470b84be4c7905.jpg

Google Chrome.lnk

beeld 2.jpg

aangepast door Jive1
Geplaatst:

Hey!

Passer,

Mijn USB-Flash station is klaar.

Ik ga nu seffens mijn C-drive van mijn PC formatteren, en aansluitend met de Flash station Op een cleane C de Windows 10 installeren.

Dat formatteren mag toch hé? Het Windows 10 iso-bestand staat immers ook op die USB he?

Tot later.

Jive1 - Belgium

Geplaatst:

Je C moet je niet gaan formatteren, de installatie van Windows die je gaat doorvoeren trekt daar zijn plan wel mee.

Je moet voor jezelf gewoon de keuze maken: a. een clean install doen of b. een herstelinstallatie - meer hoef je niet te doen.

Je zet de installatie in gang en op zeker ogenblik krijg je dan die vraag: wat wil je ?  Dàn kies jij voor wat je wenst en de installatie zet zich verder.

(misschien best de tekst van het installatieverloop - zie mijn tekst in dat andere topic - vooraf toch maar uitprinten? )

Geplaatst:

Hey! Passer!

Goeie morgen!

Nog steeds goed weer!

Je hebt gelijk, formatteren moest ik niet zelf doen, ...

Ik heb ondertussen gedaan zoals ik zei

- nieuws media creator tool op USB gezet

- Windows 10 herinstalleerd, clean!

- mijn Antivirus Bullguard er terug opgezet

- MS Office staat er ook al op.

Wat ik nu zie ( zie beeld bijlage ) is, dat in de linker kolom van mijn Verkenner, sommige drives nog dubbel voorkomen, in de rechterkolom niet, de letters van de drives zijn weer eens veranderd, maar die kan ik wel aanpassen, anders kloppen de links niet meer met geïnstalleerde programs, zeker voor mijn FlightSimulator ie dat zeer belangrijk. En van de vroegere F-drive is alleen nog het FAT-gedeelte te zien, en het niet-toegekende deel is weg. Die drive moet ik nu proberen volledig terug op 250Gb te brengen, clean dan maar, zodat ik die terug kan gebruiken zoals voorheen.

Met dat alles heb ik vandaag al werk genoeg.

Leuke zondag gewenst

Jive1 - Belgium

beeld.jpg

Geplaatst:

Aha Jive1 - je staat al wat verder en je hebt het gewaagd (en het is gelukt) - mooi zo!

EERST : wat de 'dubbele' vermelding van je partities betreft: daar moet je niet mee inzitten, dat is nu eenmaal zo bij Windows 10  (zie hiervoor wat Porrelaar hier (<klik!) ook al vertelde

Trouwens: dat is zo dom nog niet, want als je goed kijkt, ('k heb er een rood lijntje bij getrokken): wat achter het rode lijntje staat, is eigenlijk de onderverdeling van Deze PC

Merk ook op dat bij  Deze PC links een V staat - betekent: 'geopend' (= laat de onderliggende mappen zien) - en vóór elke onderliggende map/partitie staat dan een > teken

(Klik trouwens eens op dat V -tje en je zal zien dat de 'hoofdmap' gesloten wordt en de onderliggende mappen verdwijnen. (en dus ook je 'dubbele' vermelding.

(Onderaan heb je hetzelfde bij Netwerk

Tijd voor een plaatje: Plaatje.jpg.f378190cdb7572f34498dfeceb641219.jpg (< kan je openklikken)

VERDER : opletten met nà het installeren van programma's je partitie/schijfletter(s) te gaan veranderen. Stel: je installeert je Office op je E en je gaat nadien die E veranderen in D: dan gaat je office niet meer werken omdat in je register alle office-verwijzingen naar de E staat. Je hebt die partitie dan wel een andere naam gegeven, maar in je register staat alles dus nog onder de E vermeld.  (je register is eigenlijk - in gewone mensentaal gezegd: een verzameling van (o.a.) een aantal wegwijzertjes en die 'wegwijzertjes' verwijzen dus naar (in dit voorbeeld) je E-schijf/partitie.

VERTAALD betekent dit bv voor je Flight Simulator dat je moet opletten (als het al niet te laat is: éérst de driveletter wijzigen en pas daarna installeren)

41 minuten geleden, Jive1 zei:

Die drive moet ik nu proberen volledig terug op 250Gb te brengen

In schijfbeheer rechts erop klikken (rechts dacht ik) en kiezen voor Formateren. (bedenk wel, dat je daarna nog minder kans maakt om er iets ongeschonden van terug te halen ~ mja, volgens mij is het nu ook al veel te laat ervoor)

succes !

Geplaatst:

Hey! Passer,

Zo ver ben ik nu... zie beeld Schijfbeheer in bijlage

Ik hed die vroegere  drive F nu in twee stukken gelaten, dat komt me eigenlijk goed uit, dus niet naar 250Gb gegaan, maar de twee stukken zo gelaten zoals ze waren.

Eigenlijk ben ik volledig klaar om terug gewoon verder te werken.

Alleen nog... In mijn Verkenner, zie beeld in bijlage,  staan de drives in de linker kolom nog niet in alfanumerieke volgorden en rechts wel, bovendien opntbreekt in de linker kolom drive C.

Hoe krijg ik dat nog rechtgezet? niet dringend hoor!

Groeten

Jive1 - Belgium

Schijfbeheer.jpg

Verkennerr.jpg

Geplaatst:

In je laatste afbeelding van de verkenner heb je Deze pc dichtgeklapt, zodat je daarvan de inhoud niet ziet in het navigatievenster. Zou je Deze pc openklappen, dan zie je daaronder al je schijven gerangschikt op alfabet, namelijk op schijfletter: C, D, E, F, G, H, I en J.

Kijk nu eens wat je in het navigatievenster onder Bibliotheken ziet. Eigenlijk hoor je daar alleen je externe harde schijven en USB sticks te zien. Jij ziet ook nog schijf D, wat volgens jou een interne schijf is.

Die schijven/stations staan volgens jou niet op alfabet. Ik zeg dat ze wel op alfabet staan. Nee, ik houd je niet voor de gek. Alleen zijn ze niet op schijfletter (C, D, E enz.) gesorteerd, maar op de naam van de schijf:

Archief

BIJHOUDEN

Dvd-rw-station

FLIGHTSIM

SOFTWARE

USB-STATION

Dat kun je niet veranderen, volgens mij. Dat hoort zo. Dat is een keuze die Microsoft voor je gemaakt heeft.

Geplaatst:

Hey! Passer!

OK; klopt allemaal wat je daar zegt. Ik zal het dan maar zo moeten aanvaarden en eraan wennen. Ik kek altijd naar de letter van de drive voorheen.

Ik zal je nu maar een tijdje gerust laten, Passer! Hartelijk dank voor al je uitleg en hulp aan een sukkel van bijna 80 jaar oud, die nooit PC-onderricht heeft gekregen. Bijna alles door doe het zelf geleerd, met hulp van helpgrage mensen zoals jij. Bedankt!

Groeten

Jive1 - Belgium

Geplaatst:
1 uur terug, Jive1 zei:

Hey! Passer!

OK; klopt allemaal wat je daar zegt

't was deze keer wel Porrelaar die je hielp hoor !  :)  (ere aan wie ere toekomt :-))

en in naam van Abbs, Porrelaar en mij: graag gedaan!  (80 jaar: pluimpje voor jou dat je nog zo met computers kan omgaan !

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.