Ga naar inhoud

hoe image van ene laptop naar een andere overzetten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, kun je de volledige inhoud of een back up image van  de ene laptop overzetten naar de andere, zodat op beiden dezelfde gegevens staan. Mijn beide laptops hebben Windows 10 met herfstupdate, zijn beiden Toshiba's. het enige verschil is dat de ene een harde schijf heeft en de andere een ssd. Ik gebruik Aomei als back up programma. Soms denk ik, de ene laptop gewoon verbinden met de andere maar dat is iets te simpel vrees ik. 

• Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst: (aangepast)

Dat is ten eerst geen verstandige methode.

Als er iets gebeurd en beiden laptop staat aan dan ben je alles kwijt.

Beste is in dit geval externe harddisk in combinatie met NAS.

Er kan altijd een bliksem of hack gebeuren.

Je moet beiden laptop een vaste IP adres geven.

Ga naar netwerkcentrum

Adapterinstelling wijzigen

Klik naar gelang uw verbinding op draadloos of lan met de rechtermuisknop op eigenschappen klikken.

Klik op IPv4 en dan eigenschappen

Vul daar in:

IP 192.168.0.XXX---> XXX getal tussen 2 en 245 dat vrij is. (Beiden laptop een ander XXX geven)

Subnetmasker = 255.255.255.0

Gateaway = 192.168.0.1

Bovenstaande is voor Telenet klanten

Proximus of Scarlet klanten moet je rode 0 vervangen door 1

Nu moet je een map delen.

Beste is buiten Windows partitie zoals D: schijf

Niet via Thuisgroep doen want dan zal niet werken.

aangepast door stegisoft
Geplaatst:

Is nogal een omslachtige methode hé. En een NAS aankopen. Ik hoopte dat die Image gemaakt van witte laptop overdraagbaar zou zijn naar zwarte laptop ingeval van serieus defect dat anders niet op te lossen viel. Bestaat daar dan geen programma voor ? 

Geplaatst:

je kan een image op een externe schijf maken, bijvoorbeeld met aomei, maar de andere laptop moet identiek zijn aan de oorspronkelijke. een windows installatie wordt ingericht naar de specificaties van de pc, en een image is dus alleen overzetbaar als die specs gelijk zijn.

dan gaat het dus om een image van je hele systeem, inclusief besturingssysteem en applicaties en gegevens.

gaat het alleen om gegevens dan is een simpele backup voldoende om op een andere pc te kunnen verder werken.

staan alle data op één partitie dan zou je van die partitie wel een image kunnen maken, maar dat is omslachtiger dan een simpele kopie op een externe schijf, ook wel 'backup' genaamd....

misschien goed als je even aangeeft wat je nu echt wilt: een image (in onze termen een spiegelkopie van je hele systeem) of een veiligstellen van je gegevens ('zodat op beiden dezelfde gegevens staan')  

Geplaatst:

Je kan niet zomaar met een programma iets van de ene laptop naar andere laptop overbrengen zonder dat je iets voor doet.

Een gedeelde map + Vaste IP adres aanmaken is een noodzaak.

Dat geldt voor alle toestellen in uw netwerk zoals printer enz. dient je een vaste IP adres te geven.

Computer of laptop onder mekaar moeten geen vaste IP adres hebben.

Stel dat je geen vaste IP adres gaf en dan zal de router van uw provider een DCHP IP adres geven en dat kan alles zijn.

In dat geval en in geval van nood zal je IP adres moeten geven inclusief paswoord anders zal je nooit uw image vinden.

Een nas is vrij gemakkelijk want als je een laptop een map kan delen kan je ook in de NAS doen.

Ik doe wekelijks een kopie naar externe harddisk dat daarna volledig ontkoppelt is van hele netwerk.

In onze handleiding kan je verschillende soorten programma vinden om image te maken.

Let op: een image is een image --> partitie terug zetten met alle gegevens van die partitie.

Data is data --> worden alleen data terug gezet en is ook veel simpeler.

Voordeel van Data is dat je altijd kan gebruiken om welke redenen ook.

Bijvoorbeeld: laptop image is beschadigd ondanks goede voorzorgen.

In dat geval ben je niks mee.

Maar las je meerder backup heb van uw data dan maak het niks uit of je Windows of Linux heb want je zal altijd kunnen gebruiken.

Zo doe ik dat ook als ik van Linux laptop naar Windows laptop heb ik dezelfde data.

Geplaatst:

Ik maak met Aomei Back Up regelmatig een image (systeemkopie) van de witte laptop die dagelijks gebruikt wordt. De zwarte wordt maar heel af en toe gebruikt. Ik dacht dat er misschien een mogelijkheid zou zijn om bij een serieus 'ongeval' met de witte laptop zodat hij onbruikbaar is met mijn externe harde schijf alle gegevens (dus ook instellingen Windows 10) rechtstreeks op andere over te zetten. Heb op beide Aomei Back Up geplaatst en Recovery Schijf Aomei Back Up aangemaakt. Dus waarschijnlijk zoals gewoonlijk weer heel simplistisch gedacht.

Geplaatst:

Al eerder vermeld. De witte:-) heeft een harde schijf, de zwarte heeft wel een ssd

Geplaatst:

Ik denk dat je niet goed begrijp.

Je hebt op beiden Windows met Aomei Back Up en in dat geval is er geen probleem zolang je beiden Windows werkt.

Maar wat als de ene laptop geen Windows heeft?

Dan zal je op een andere manier moeten doen.

1) Op probleem laptop opnieuw Windows installeren met dvd van Windows en daarna image terug zetten na installatie van Aomei Back Up.

2) Anders zit er niks anders op dan een usb-stick met Aomei en dan moet je wel IP adres geven van uw laptop.

Weet je niet hoe je IP adres moet doen:

5a1d932155fb2_2017-11-28(2).png.80d89cc31ef0c02572cdcaea55ac6885.png

Falstring had al gezegd:

Nieuwe laptop kopen = image niet geldig.

Daarom moet je ook data opslaan zoals Word documenten, afbeelding enz.

Geplaatst: (aangepast)

Meestal zijn klassieke harde schijven (HD) een stuk groter dan SSD's. Is die HD aardig vol... dan gaat het nooit passen op die SSD.

Ik lees nergens dat het anders om zou zijn qua grootte.

Ter info: Ik heb wel eens een kloon van het een systeem naar het andere over gezet.

Gaat prima, als je vervolgens in veilige mode opstart met netwerkondersteuning. Dan krijgt het systeem de kans om updates te doen of je helpt daarbij.

Vervolgens start je normaal op en maak je dat werk af.

Wel nog een ding regelen: de Windows 10 licentie van de kloon werkt niet op die van de SSD. Als je van tevoren van dat systeem met de SSD de Windows 10 key opzoekt dan kun je die weer gebruiken om naar de kloon op de SSD deze weer gebruiken.

Persoonlijk ben ik eigenlijk meer voor een schone installatie op het systeem met de SSD.

En met alle respect: geen beginnersklus al dit uitzoeken.....

aangepast door route99
Geplaatst:

Ok, ik denk wel dat het duidelijk voor me is. De gegevens kunnen wel op ssd qua grote bij overdracht. Denk dat ik er op deze manier wel uit raak. Hartelijk dank voor de leerrijke info van de mensen die reageerden.:top: 

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.