Ga naar inhoud

Snelheid Netwerkverbinding Telenet

manu123

Aanbevolen berichten

Beste

Ik heb een vraagje ivm mijn netwerkverbinding en de snelheid ervan in mijn zaak.

Ik heb in mijn zaak een Telenet verbinding (Business Fibernet 200). In dit abonnement zou ik een snelheid moeten krijgen van 200mbps. Nu tot mijn verbazing krijg ik effectief een snelheid van 180mbps binnen (gemeten met mijn iPhone 7 dat op het WiFi netwerk zit en met een laptop meteen aangesloten met kabel op de router / modem van Telenet). Nu echter is het netwerk van mijn zaak net iets groter. Er staan verschillende switchen achter de router / modem van Telenet. Deze switchen zijn simpele D-Link Gigabit switchen met 8 poorten.

Echter krijg ik meteen na de eerste switch (die rechtstreeks verbonden staat met de Telenet router / modem) maar een snelheid van 80mbps (gemeten met kabel in laptop). Ook alle toestellen die hierna (al dan niet via nog andere switchen) vanaf deze "eerste" switch verbonden zijn, een snelheid van maximum 80mbps.

Nu 80mbps is nog steeds niet bepaald weinig maar wetende dat ik wel 180mbps binnenkrijg en zelfs via WiFi kan ontvangen, zou het leuk zijn dat ik dit op al mijn toestellen kan ontvangen. Dit ook omdat wij vaak in de Cloud werken en dus veel moeten downloaden.

Wat kan de oorzaak zijn van deze plotse snelheidsverlies. Kan dit aan de kabel liggen (alle kabels zijn UTP Cat 6)? Of kan dit aan de switch liggen (alle switchen zijn Gigabit switchen)? Of kan dit eventueel aan overbelasting van het netwerk liggen (er zijn verschillende IP bewakingscamera's aangesloten met een cameraserver, samen met een 3 tal computers die altijd aan staan)?

Alle hulp en suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt!

aangepast door manu123
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je even model type geven van de switch?

IP camera neemt nauwelijks netwerk vermogen op.

UTP Cat 6 heb je zelfs niet nodig op dit moment en dus ver vooruit in de toekomst als er giga snelheden zijn.

Ik zelf heb cat 5e en kan die snelheid vlot halen.

Je moet wel kijken of niet aan de computer zelf is.

Bij Windows 10 kan je dat zelfs eenvoudig zien:

Rechtermuisknop op Windows icoontje links onderaan en dan netwerkverbindingen / Dataverbruik en zelfs gebruikgegevens bekijken en dan kan je zien welke programma veel verbruiken.

Het is wel zo dat 200 Mbps niet per computer is maar wel per router van de provider.

Net zoals draadloos ook moet verdelen over aantal toestellen.

Om te testen moet je alle toestellen uit zetten zodat enkel uw pc of laptop de snelheid meet.

Switch, powerline enz. mogen aanblijven.

Camera wel tijdelijk uitzetten.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat over een D-Link GO-SW8G Switch.

De Cat 6 kabels had ik genomen omdat we de kabels zelf hebben gelegd en een rol hadden gekocht van 250m. Het prijsverschil met Cat 5e en 6 was zeer weinig en toekomst gericht was cat 6 dan iets beter, dus de beslissing was dan snel gemaakt.

In de instelling van Windows zie ik bij elke computer Google Chrome en Dropbox als grootste verbruiker. De andere programma's lijken me te verwaarlozen.

In plaats van alle toestellen uit te zetten heb ik net de UTP kabel die van de Telenet router komt, en wordt verbonden met de eerste switch, eens uitgetrokken en rechtstreeks in de laptop gestoken om te meten. Hier krijg ik ook maar een snelheid van 85mbps. Het enigste wat dan tussen de Telenet router en de laptop zat was een Cat 6 UTP kabel van ongeveer 20 meter. Voor de rest was enkel mijn iPhone verbonden met de WiFi. Kan het zijn dat deze snelheidsverlies te wijten is aan een defect aan die kabel? Of door het niet goed monteren van de RJ45 aansluiting? Of is dit niet mogelijk?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het nog vreemder te maken heb ik net een nieuwe meting gedaan met mijn iPhone op de WiFi. Nu komt deze snelheid afwissend uit op 40mbps en 75mbps. Dit in dezelfde situatie als de vorige meting met de iPhone (1 uur geleden).

Ook als ik de eerste switch uitschakel (zodat er geen verbinding meer is tussen de Telenet router en andere toestellen) kom ik met de iPhone uit op 45mbps.

aangepast door manu123
Link naar reactie
Delen op andere sites

Defect of niet goed werken kabels kan altijd.

Herstart de router eens en dan rechtstreeks met laptop aansluiten met netwerkkabel.

200 meter geeft nauwelijks snelheid verlies.

Dus 20 meter is niks.

Uw switch heeft automatische kabelcontrole en dus kan je ook zien of de kabels nog goed is.

Het is wel zo dat uw switch Qos functie heeft en in uw geval heeft deze 4 wachtrijen en 4 strict mode

Qos zorgt ervoor dat sommige computer of laptop naargelang de noodzaak meer down of upload krijgt.

Zelf heb ik overal https://www.routercenter.be/product/81958/category-112340/d-link-dgs-1005d-5-poorts-gigabit-switch.html

Draadloos en met abonnement 100 Mbps haal ik 95 Mbps via de eigen router / switch / telenet router en dat vanaf een behoorlijke afstand

(upload is dat 10 Mbps)

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.