Ga naar inhoud

Twee tabletten, twee snelheden


Theo2602

Aanbevolen berichten

Hoi Theo.

 

Het grote verschil van enkel seconden naar meerdere minuten zal voor het grootste deel liggen aan idd de SSD.

De harde schijf die in je andere laptop zit is een 5400tpm schijf en dat zal het verschil nog groter maken dan met een 7200tpm schijfje.

Een SSD zal voor een grote snelheids-boost zorgen tob een conventionele harde schijf.

Een andere punt om op te letten is het aantal met Windows opstartende programma's, dat kan ook voor vertraging zorgen maar niet zo enorm verschillend als wat jij zegt tussen beide laptops.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De trage laptop voldoet aan voor wat hij moet dienen, maar het zou natuurlijk plezieriger zijn als het wat sneller zijn. Langs de andere kant een SSD steken is niet goedkoop, en ook niet simpel. Je hebt speciaal materiaal nodig om de huidige schijf te kopieren, en dan nog is succes niet gewaarborgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

komt er nog eens bij dat het echt over zetten van de C:\schijf niet simpel is. Ik ken iemand die voor 20 euro die schijf steekt en er windows op installeert, maar echt een backup maken van mijn schijf naar SSD kan hij niet. Ik begrijp ergens (Google gezocht) dat daar speciaal kabels en programma voor nodig zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten wat Dasle reeds zei is er nog een belangrijk factor dat de snelheid bepaald.

Harde schijf heeft als cache 8 Mb terwijl SSD maar liefst 256 mb heeft.

Cache is een soort index van de harddisk of SSD

In die index staat waar bijvoorbeeld map mijnmap staat.

Zodoende kan Windows snel vinden waar de map zit.

Maar je begrijp ook als er weinig cache is, is er ook weinig informatie op te indexen.

Zodoende moet Windows dan zelf zoeken waar de map zit als het niet in de index staat.

 

Daarboven op is harddisk sata 300 terwijl SSD sata 600 is.

Sata 600 is sneller op voorwaarde dat moederbord ook sata 600 ondersteund anders zal het eveneens op 300 draaien.

 

Bovendien kan SSD veel rapper gelezen en weg geschreven worden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe weet ik of het moederbord Sata 600 ondersteunt. En er komt opvallend weinig reactie op mijn opmerkingen over het overzetten van de C:\ schijf naar een SSD schijf. Toen ik op aanraden van dit forum een back-up maakte voor ALS de schijf zou crashen,en ik een nieuwe moest plaatsen, vroeg ik hier of die back-up dan ook op een SSD kon geschreven worden, ook daar kwam nooit reactie op.

de laptop is gebouwd op 29/5/2013 en zal natuurlijk wel te oud zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.