Ga naar inhoud

Tom Konings

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen ^^

Ik heb hulp nodig met mijn pc ; die crasht heel erg vaak. Hij valt dan simpelweg uit zonder melding, bluescreen of restart.

Het gebeurt het vaakste bij het laden van dingen, zoals het opstarten van een spel, maar ook bij het spelen van een zwaarder spel als subnautica. Ik denk dat het iets te maken zou kunnen hebben met het oververhit raken van de processor ofzo alleen heb ik daar nog geen bewijs voor kunnen vinden. Als het erg warm is en ik start hem meteen weer op na een crash lukt dat niet en crasht hij opnieuw voor dat hij bij de desktop kan komen. 

Hier nog wat specs :

Grafisch : AMD Radeon R9 200

Processor : AMD FX- 4100 Quad core processor, 3,6GHz

8 Gb Ram

x64 besuringssysteem en processor

Moederbord : asus hybrid cfx

Alles behalve de videokaart is wel al zes jaar oud...zal er zeker iets mee te maken hebben. 

Hier twee screens van de betrouwbaarheidsgeschiedenis en het Event log van windows.

Alvast bedankt!

Tom

screen 1.png

screen 2.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Vink bij de installatie alle aangeboden extra's uit.

Speccy.PNG

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De processor wordt veel te warm en schakelt dan zichzelf uit.

Wellicht zit het koellichaam van de processor vol stof.

Je zult dus de kast moeten openen om alle stof te kunnen verwijderen.

Uiteraard haal je de pc van de stroom en koppel je alle externe hardware af.

Lees ook hier: https://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3484

en hier: https://www.pc-helpforum.be/topic/28044-hoe-maak-ik-mijn-pc-laptop-stofvrij/

aangepast door droske
Tweede link toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heb ik al een aantal keer gedaan maar ik lees nu pas dat ik een aantal dingen verkeerd heb gedaan ; ik heb de koelpasta niet vervangen en ook de fans laten draaien tijdens het stofzuigen. Kortom, ik had hier eerder naar moeten vragen alvorens zelf aan de gang te gaan :winked:

Die koelpasta en dus de rest laat ik liever doen door een professionnal ; ik heb al die chemische spullen niet om dat hier te doen.

Heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Tom6960 zei:

ik lees nu pas dat ik een aantal dingen verkeerd heb gedaan

Verzin eer je begint. :xd: Bevraag je hier alvorens te gaan experimenteren. We helpen je GRATIS.

43 minuten geleden, Tom6960 zei:

Die koelpasta en dus de rest laat ik liever doen door een professionnal

Dat is verstandig Tom.

Hoe je ons op de hoogte van het verdere verloop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik zeker doen, bedankt voor de hulp! ^^

Nog één vraagje...is het de moeite wel om alles echt helemaal schoon te laten maken op een PC die al best oud is? :P

En ten slotte zal het wel even duren voordat ik naar een ICT'er kan ; ik woon in de Ardennen en heb nog geen rijbewijs dus "even naar de computerwinkel" is meer zoiets als "30 min in de auto naar de computer winkel" haha, maar ik hou jullie op de hoogte! ^^

Fijne avond ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Tom6960 zei:

Nog één vraagje...is het de moeite wel om alles echt helemaal schoon te laten maken op een PC die al best oud is?

6 jaar is nog niet stokoud hé.

Ik ga er vanuit dat je het stof toch echt wel grondig verwijderd hebt. Ook in de voeding en de koeling van de videokaart hé.

Doordat de koelpasta langdurig heeft bloot gestaan aan een hoge temperatuur is deze verhard en kan deze de warmte niet voldoende afvoeren naar het koelelement.

Vervangen van de koelpasta is voor een kenner een routineklusje en zal niet veel kosten. Toch moet je vooraf altijd naar de kostprijs vragen zodat je niet voor een onaangename verrassing komt te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tom6960 zei:

Hoe oud is echt té oud voor een PC dan?

Soms is een pc al meer dan een jaar oud als je hem in de winkel koopt.

Veel hangt ook af van de intensiteit waarmee hij gebruikt is en de eisen die je aan de pc stelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.