Ga naar inhoud

computer start niet


patrick83

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden, patrick83 zei:

in het begin piept de computer ook geen iedee wat het kan zijn maar het is hinderlijk.

Het zal hier wellicht om BIOS pieptonen gaan. vertel eens wat je precies hier. Ik zeg zomaar iets bij wijze van voorbeeld: 3× kort, 3× lang, 3× kort

 

19 uren geleden, droske zei:

Zeg ons ook eens welk het merk en modelnummer van je desktop pc is.

Dell

En welk modelnummer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

20 minuten geleden, patrick83 zei:

Dat is in het begin inderdaad eventjes kort

Ja maar, beschrijf het eens nauwkeuriger. Is het dan slechts één biep?

Correcte en duidelijke info is van groot belang om de oorzaak van het probleem in kaart te kunnen brengen.

 

Zo ook het model. Ik geef een voorbeeld van een oude Dell: Dell Vostro 1700

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, droske zei:

Ja maar, beschrijf het eens nauwkeuriger. Is het dan slechts één biep?

Correcte en duidelijke info is van groot belang om de oorzaak van het probleem in kaart te kunnen brengen.

 

Zo ook het model. Ik geef een voorbeeld van een oude Dell: Dell Vostro 1700

 

 

 

Dat is dan dus biep biep en het is dell optiplex gx280

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee biepjes bij aanzetten van een Dell pc duidt meestal op werkgeheugen dat niet herkend wordt.

Misschien heb je geluk en hoef je de aanwezige reepjes werkgeheugen alleen te reseaten. Dat betekent: werkgeheugen eruit halen en op dezelfde plaats weer erin duwen totdat ze goed vastklikken.

Hier vind je een handleiding hoe je dat doet: https://www.coolblue.nl/advies/ram-geheugen-vervangen-desktop.html

Lees die handleiding rustig door. Die handleiding gaat over het vervangen van werkgeheugen, maar je komt hem natuurlijk ook goed gebruiken om het werkgeheugen eruit te halen en op de juiste wijze weer terug te plaatsen.

 

En als je de pc toch open hebt, dan zou ik meteen de BIOS batterij vervangen door een nieuwe. Dat is een knoopcel, meestal van het type CR2032, die op het moederbord geklikt zit.

Zo'n knoopcel zorgt ervoor dat de tijd en datum doorlopen wanneer de pc uit staat. Hij zorgt er ook voor dat de instellingen van het BIOS bewaard blijven.

Zo'n knoopcel kun je bij iedere computerwinkel kopen. Ook bij zaken in huishoudelijke artikelen verkopen ze die knoopcellen. Ze zijn niet duur.

Hier informatie hoe je de BIOS batterij vervangt: https://www.vetvrij.com/phpBB3/viewtopic.php?t=2322

 

Waarom de BIOS batterij vervangen? Jouw pc werd op 1 februari 2005 door Dell verzonden. Hij is nu dus 13½ jaar oud. Doorgaans gaat een BIOS batterij zo'n 7 jaar mee. Bij de ene pc wat langer, bij de andere wat korter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuinwerkzaamheden zitten er voor vandaag op...

 

Porrelaar heeft al grotendeels gezegd wat ik ook had willen zeggen.

Van zodra je de kast van de computer geopend hebt, ontstof dan alles grondig want dat zal wel nodig zijn.

Controleer zeker ook of alle kabels goed ingeplugd zitten vooral deze van de harde schijf.

Kijk ook eens of er op het moederbord lekkende of opgeblazen elco' voorkomen.

post-22140-0-00806000-1430445162.jpgpost-22140-0-73350900-1430445161.jpg

 

Bij een pc van die leeftijd kan ieder ogenblik van alles stuk gaan. Ik raad je dan ook aan te sparen voor een nieuwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent al een stuk verder, Patrick, want je pc start nu wel op, schrijf je.

Staat er "Press F1 to resume" of "Press F1 to continue" op een zwart scherm met witte letters?

Maak eens een duidelijke foto van de volledige melding op het scherm wanneer je het weer ziet, en plaats die foto dan in een volgende reactie.

 

En heb je intussen ook al de BIOS batterij vervangen en daarna ook de datum en tijd correct ingesteld? Lees daarvoor mijn vorige reactie. Een F1 melding kan veroorzaakt worden door een lege BIOS batterij.

Gewoon even doen. Zo'n lithium CR2032 batterij kost je de kop niet. Bij een filiaal van de Action koop je een blister met 8 van die batterijen voor slechts € 0,85: https://www.action.com/nl-nl/p/powerfull-knoopcelbatterij-cr2032/

Batterijen van de Action zijn misschien niet de allerbeste batterijen, maar ze zullen wel een paar jaar mee gaan in je computer.

Geen Action in de buurt? Dan ga je naar de plaatselijke computerwinkel, een juwelier, een zaak in huishoudelijke artikelen. Deze batterijen worden op veel plaatsen verkocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.