Ga naar inhoud

Avast waarschuwt Windows XP-gebruikers voor einde updates


Aanbevolen berichten

Anti-virusbedrijf Avast heeft opnieuw gebruikers van Windows XP en Vista gewaarschuwd dat de support vanaf 1 januari 2019 zal worden beperkt. Gebruikers zullen dan geen nieuwe updates meer ontvangen die bijvoorbeeld nieuwe beveiligingsfeatures introduceren.

Ook is onduidelijk of deze gebruikers nog op beveiligingsupdates voor kwetsbaarheden in de anti-virussoftware kunnen rekenen. Wel blijven Windows XP- en Vista-gebruikers van Avast virusdefinities ontvangen, waarmee de virusscanners nieuwe malware kunnen detecteren. Avast adviseert verder dat alle gebruikers naar Windows 10 updaten. Zodoende kan men van de laatste upgrades gebruik blijven maken en wordt de kans op aanvallen verkleind, aldus de virusbestrijder. Volgens StatCounter draait 1,35 procent van de Nederlandse Windows-gebruikers nog op Windows XP of Vista.

 

 

 

bron: security.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je hem draait in een virtuele box, lijkt mij het risico klein. Waarvoor gebruik je XP-nog? Ikzelf heb bijvoorbeeld nog een XP draaien in een muziekstudio. De pc staat compleet los van netwerk en internet. Het hoeft alleen maar het mengpaneel en een console aan te sturen en de mp3-bestanden af te spelen. Nieuwe bestanden gaan eerst door de scanner op een andere pc. Op die manier kun je nog gewoon doorgaan met XP. Doe je in jouw geval misschien niets meer mer XP, dan zou ik verwijdering overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schreef al dat ik XP nodig heb. Ik werk nog vaak met zelfgeschreven Dbase en GWbasic programmas, die uiteraard in DOS lopen. W10 erkent die oude programmas niet. Er zijn wel Dbase programmas die werken in W10, uiteraard profesioneel (dat was mijn Dbase III ook) en zijn dus voor mij onbetaalbaar. Ook heb ik nog wat hardware die enkel in XP draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat wanneer ik WiFi inschakel om te printen, ik automatisch ook met het internet verbonden ben. Meer ken ik daar ook niet van. Overigens gebeurt dat printen vanuit XP éénmaal per maand. Zou al moeten lukken dat er op die vijf minuten iets fout loopt. En als dat zo is, zal dart waarschijnlijk enkel mijn XP aantasten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is hier wel een misverstand.

Het werkt niet in Windows 10 64 bits maar wel in 32 bits.

Zelfs in 64 bits is er mogelijkheid.

Lees deze pagina (klik)

 

Ik vind het nog altijd gek dat mensen nog met XP werken zonder enige reden.

Dat je oude programma heb maak niks uit.

Zo lang het programma uw videokaart aan kan, kan je zowat alles draaien.

 

Dan heb je nog altijd emulators om zoiets te doen.

 

Ik denk niet dat het correct is als je XP gebruik dat je echt veilig bent, zelfs als je niet op internet zit.

In Windows 10 worden de poorten veel beter gesloten en dat kan niet gezegd worden bij XP

 

Zelfs zeer oude toestellen werken nog in Windows 10

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zeg dat DOS niet werkt in W10, weet ik waarover ik spreek. Zoals in het door jou aangeduide artikel staat, werkt het bij W10 64 bits, enkel langs een Virtuele machine, en dat doe ik dus. Wat oude hardware betreft, ik heb een printer-scanner, die ik enkel gebruikte om te scannen. Enkele keren per jaar dus. Zelfs in W7 kan ik daar enkel mee scannen door allerlei trukjes te gebruiken. Printen niet, en de firma zegt dat ook. Dan heb ik nog een diacopieer met hetzelfde probleem.

Wat DOS in W10 32 bits betreft, dat lukt, tenminste kan je jezelf wijsmaken, maar vraagt allerlei trukjes om een echt beeld te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.