Ga naar inhoud

RAM geheugen bij Win7 32bit


v4-lover

Aanbevolen berichten

13 uren geleden, Dasle zei:

Die eerst in je pc zaten waren 4 GB en dienen te werken, maar die 2 die je hebt bij gekocht zijn beide 8 GB elk en worden officieel niet ondersteund door je hardware.

Ik heb de uitstekende foto (mooi scherp, dus zeer behulpzaam!) van de geheugenlatjes bekeken en volgens mij vergist Dasle zich deze keer.

 

Alle vier de latjes op de foto zijn geheugenmodules van 2 GB.

De twee onderste latjes op de foto zaten er eerst in. Dat zijn 2 latjes van ieder 2 GB, die samen een kit (=set) van 4 GB vormen.

De twee bovenste latjes op de foto werden er later in gezet als vervanging van de onderste latjes in de foto. Die nieuwe zijn 2 latjes van ieder 2 GB. Ze maken deel uit van een kit van 4 latjes die samen 8 GB zouden vormen, maar van de 4 latjes uit de kit van 4 zijn er slechts 2 geplaatst, dus die 2 latjes samen leveren in totaal 2 x 2 GB = 4 GB op.

 

Het BIOS geeft dus helemaal correct 4096 MB (= 4 GB) aan geïnstalleerd werkgeheugen aan.

Met het vervangen van de twee onderste latjes uit de foto door de twee bovenste latjes uit de foto ben je dus niets opgeschoten. Je vervangt daarmee 4 GB werkgeheugen door 4 GB werkgeheugen.

 

Hier de specificaties van de onderste 2 latjes op je foto: https://tweakers.net/pricewatch/245236/corsair-xms-cmx4gx3m2a1600c9/specificaties/

En hier de specificaties van de bovenste 2 latjes op je foto: https://tweakers.net/pricewatch/245239/corsair-xms-cmx8gx3m4a1600c9/specificaties/

 

De verdere hulp bij dit topic laat ik graag aan Dasle over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, porrelaar zei:

Ik heb de uitstekende foto (mooi scherp, dus zeer behulpzaam!) van de geheugenlatjes bekeken en volgens mij vergist Dasle zich deze keer.

 

Alle vier de latjes op de foto zijn geheugenmodules van 2 GB.

De twee onderste latjes op de foto zaten er eerst in. Dat zijn 2 latjes van ieder 2 GB, die samen een kit (=set) van 4 GB vormen.

De twee bovenste latjes op de foto werden er later in gezet als vervanging van de onderste latjes in de foto. Die nieuwe zijn 2 latjes van ieder 2 GB. Ze maken deel uit van een kit van 4 latjes die samen 8 GB zouden vormen, maar van de 4 latjes uit de kit van 4 zijn er slechts 2 geplaatst, dus die 2 latjes samen leveren in totaal 2 x 2 GB = 4 GB op.

 

Het BIOS geeft dus helemaal correct 4096 MB (= 4 GB) aan geïnstalleerd werkgeheugen aan.

Met het vervangen van de twee onderste latjes uit de foto door de twee bovenste latjes uit de foto ben je dus niets opgeschoten. Je vervangt daarmee 4 GB werkgeheugen door 4 GB werkgeheugen.

 

Hier de specificaties van de onderste 2 latjes op je foto: https://tweakers.net/pricewatch/245236/corsair-xms-cmx4gx3m2a1600c9/specificaties/

En hier de specificaties van de bovenste 2 latjes op je foto: https://tweakers.net/pricewatch/245239/corsair-xms-cmx8gx3m4a1600c9/specificaties/

 

De verdere hulp bij dit topic laat ik graag aan Dasle over.

Ik zou zeggen dat ge gelijk hebt maar ik ken er niet veel van ;-).

1 ding is zeker en dat is dat ik die teveel betaald heb op 2de hands ma bon, dat noemen ze leergeld.

 

De vraag is nog steeds waarom werkt op het MB enkel in de slots 3 en 4 ( alle andere mogelijkheden bieptoon).

Normaal moet het slot 1 en 3 zijn. 

Toch een fout in de manual?

Nog een vraag: 1 latje van die er eerst inzaten is gesneuveld ondertussen ( is er eentje uit mijn handen gevallen maar ik weet niet of het dit is dat niet meer werkt)

Dus ik heb nog 1 tje over. Normaal moet dat werken als ik het bij op het MB steek? Of werkt het altijd maar per set ( 2 stuks maw 2 sloten?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk had ik de verdere hulp aan Dasle willen overlaten, omdat die meer verstand van hardware heeft dan ik. Ik wil nu best reageren, maar het is mogelijk dat Dasle mij later weer corrigeert. Houd daar rekening mee.

 

Ik denk niet dat er een fout in de manual (handleiding) zit. Ik denk eerder aan een fout op het moederbord, waardoor 1 of meer geheugenslots niet te gebruiken zijn. Omdat je dit al vanaf het begin had (in 2009), kun je nu geen aanspraak meer maken op garantie.

 

Wanneer je 2 geheugenlatjes hebt, dan hoor je die volgens de handleiding van je moederbord te plaatsen in slot 1 en slot 3. Kijk daarvoor naar de tekening in de manual.

Koop je er later 2 geheugenlatjes bij, dan plaats je die in slot 2 en slot 4.

Alleen dan maak je gebruik van dual channel memory, waardoor de bandbreedte in theorie verdubbelt. Betekent dat ook dat alles 2 keer zo snel werkt wanneer je gebruikt maakt van dual channel? Nee, in de praktijk valt het voordeel van dual channel memory (dat wil zeggen: het werkgeheugen verdelen over 2 of 4 latjes) tegen. De werkelijke snelheidswinst die je behaalt is afhankelijk van de programma's die je op dat moment gebruikt en die snelheidswinst zal variëren tussen 0,2 en 17%.

Wanneer je echt geïnteresseerd bent in het verschil tussen single en dual channel memory, dan mag je klikken op de volgende link: https://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-works-vs-single-channel

Daar kun je op 3 pagina's nalezen wat het verschil is tussen single en dual channel en wat de voordelen van dual channel memory zijn bij het gebruik van verschillende programma's.

 

1 uur geleden, v4-lover zei:

Dus ik heb nog 1 tje over. Normaal moet dat werken als ik het bij op het MB steek? Of werkt het altijd maar per set ( 2 stuks maw 2 sloten?)

Wanneer je slechts 1 latje werkgeheugen plaatst, dan maak je gebruik van single channel memory. Dat moet gewoon werken. Het is niet verplicht om altijd per set van 2 te werken. Sterker nog, in veel nieuwe laptops zijn slechts 2 geheugenslots aanwezig. Bij aankoop is vaak slechts 1 van die 2 slots gevuld met een latje van 8 GB werkgeheugen. Waarom wordt dat gedaan? Stel dat je later meer werkgeheugen zou willen hebben, dan hoef je slechts 1 latje van 8 GB bij te kopen.

Maar zou de laptop bij aankoop voorzien zijn van 2 latjes van ieder 4 GB, dan zou je geen werkgeheugen bij kunnen plaatsen. Beide sloten zouden immers al gevuld zijn. Je zou dan het oude werkgeheugen eruit moeten halen en moeten vervangen door 2 nieuwe latjes van ieder 8 GB. Dat is duurder.

 

1 uur geleden, v4-lover zei:

Nog een vraag: 1 latje van die er eerst inzaten is gesneuveld ondertussen ( is er eentje uit mijn handen gevallen maar ik weet niet of het dit is dat niet meer werkt)

Waar viel dat latje op? Op zachte wollen vloerbedekking of op een harde tegelvloer? Dat maakt nogal wat verschil.

Denk eraan dat je werkgeheugen alleen voorzichtig aan de hoeken beetpakt. Nooit de vergulde contactpunten aanraken met je vingers.

 

Ik vraag me nog steeds af waarom je dat tweedehands werkgeheugen hebt gekocht. Je had al 4 GB aan werkgeheugen in je pc zitten en meer had geen enkele zin, want je hebt een 32 bits versie van Windows 7 en die adresseert (gebruikt) maximaal 4 GB werkgeheugen. Meer plaatsen kan wel, maar er zal hooguit 4 GB gebruikt worden. Het was dus volgens mij een zinloze aanschaf.

En Dasle heeft al verteld dat werkgeheugenmodules (of latjes of reepjes) voor jouw moederbord per stuk niet groter mogen zijn dan 4 GB. Zodoende zou er in totaal (4 x 4 GB = ) 16 GB aan werkgeheugen te plaatsen zijn, wanneer alle geheugenslots goed zouden werken. Maar dat zou alleen zinvol zijn wanneer je gebruik zou maken van de 64 bits versie van Windows 7.

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, porrelaar zei:

Eigenlijk had ik de verdere hulp aan Dasle willen overlaten, omdat die meer verstand van hardware heeft dan ik. Ik wil nu best reageren, maar het is mogelijk dat Dasle mij later weer corrigeert. Houd daar rekening mee.

 

Ik denk niet dat er een fout in de manual (handleiding) zit. Ik denk eerder aan een fout op het moederbord, waardoor 1 of meer geheugenslots niet te gebruiken zijn. Omdat je dit al vanaf het begin had (in 2009), kun je nu geen aanspraak meer maken op garantie.

 

Wanneer je 2 geheugenlatjes hebt, dan hoor je die volgens de handleiding van je moederbord te plaatsen in slot 1 en slot 3. Kijk daarvoor naar de tekening in de manual.

Koop je er later 2 geheugenlatjes bij, dan plaats je die in slot 2 en slot 4.

Alleen dan maak je gebruik van dual channel memory, waardoor de bandbreedte in theorie verdubbelt. Betekent dat ook dat alles 2 keer zo snel werkt wanneer je gebruikt maakt van dual channel? Nee, in de praktijk valt het voordeel van dual channel memory (dat wil zeggen: het werkgeheugen verdelen over 2 of 4 latjes) tegen. De werkelijke snelheidswinst die je behaalt is afhankelijk van de programma's die je op dat moment gebruikt en die snelheidswinst zal variëren tussen 0,2 en 17%.

Wanneer je echt geïnteresseerd bent in het verschil tussen single en dual channel memory, dan mag je klikken op de volgende link: https://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-works-vs-single-channel

Daar kun je op 3 pagina's nalezen wat het verschil is tussen single en dual channel en wat de voordelen van dual channel memory zijn bij het gebruik van verschillende programma's.

 

Wanneer je slechts 1 latje werkgeheugen plaatst, dan maak je gebruik van single channel memory. Dat moet gewoon werken. Het is niet verplicht om altijd per set van 2 te werken. Sterker nog, in veel nieuwe laptops zijn slechts 2 geheugenslots aanwezig. Bij aankoop is vaak slechts 1 van die 2 slots gevuld met een latje van 8 GB werkgeheugen. Waarom wordt dat gedaan? Stel dat je later meer werkgeheugen zou willen hebben, dan hoef je slechts 1 latje van 8 GB bij te kopen.

Maar zou de laptop bij aankoop voorzien zijn van 2 latjes van ieder 4 GB, dan zou je geen werkgeheugen bij kunnen plaatsen. Beide sloten zouden immers al gevuld zijn. Je zou dan het oude werkgeheugen eruit moeten halen en moeten vervangen door 2 nieuwe latjes van ieder 8 GB. Dat is duurder.

 

Waar viel dat latje op? Op zachte wollen vloerbedekking of op een harde tegelvloer? Dat maakt nogal wat verschil.

Denk eraan dat je werkgeheugen alleen voorzichtig aan de hoeken beetpakt. Nooit de vergulde contactpunten aanraken met je vingers.

 

Ik vraag me nog steeds af waarom je dat tweedehands werkgeheugen hebt gekocht. Je had al 4 GB aan werkgeheugen in je pc zitten en meer had geen enkele zin, want je hebt een 32 bits versie van Windows 7 en die adresseert (gebruikt) maximaal 4 GB werkgeheugen. Meer plaatsen kan wel, maar er zal hooguit 4 GB gebruikt worden. Het was dus volgens mij een zinloze aanschaf.

En Dasle heeft al verteld dat werkgeheugenmodules (of latjes of reepjes) voor jouw moederbord per stuk niet groter mogen zijn dan 4 GB. Zodoende zou er in totaal (4 x 4 GB = ) 16 GB aan werkgeheugen te plaatsen zijn, wanneer alle geheugenslots goed zouden werken. Maar dat zou alleen zinvol zijn wanneer je gebruik zou maken van de 64 bits versie van Windows 7.

 

Dank je voor de duidelijke uitleg.

Het latje viel op de tegels in de living!!!!

 

Waarom ik tweedehands werkgeheugen kocht was omdat ik dat toen nog niet wist dat 4GB max was.

Leergeld ;-)

Ik had nog 2 slots vrij en zag op 2de hands zelfde setje staan als wat er in zat en dacht bij mezelf dat ik een goede zaak deed.

Geen probleem hoor. Ieder zijn stiel hé ( ik ben automonteur ;-) )

Bedankt  beiden voor de hulp.

 

Veel geleerd uit mijn fouten en een fijn forum leren ontdekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan! Misschien heeft Dasle nog aanvullende tips of vragen, maar dat merk je vanzelf wanneer Dasle nog reageert in dit topic. Dan krijg je een notificatie van die reactie via e-mail.

 

Ik ben zelf zeker geen ICT'er en ik heb ik het verleden ook genoeg fouten gemaakt. Daar leer je inderdaad veel van.

Zo had ik lang geleden een keer wat werkgeheugen over, terwijl mijn buurman werkgeheugen tekort kwam. Hij had 3 GB aan werkgeheugen terwijl ik een reepje van 1 GB overhad. Dat reepje zou ik er wel even bijzetten in zijn pc.

Het gebeurde al vele jaren geleden en ik had niet van tevoren gecontroleerd of mijn werkgeheugen compatibel was met zijn computer.... Nou, dat bleek direct na aanzetten van zijn computer: een blauw scherm (BSOD). Geen punt, dacht ik nog, ik haal dat toegevoegde reepje werkgeheugen eruit en dan is alles weer goed. Dus niet, want toen ik zijn pc daarna weer opstartte, bleek zijn Windows niet meer geactiveerd te zijn. We moesten Microsoft bellen om zijn Windows weer te activeren. Dat lukte allemaal wel, maar het was niet nodig geweest. Sindsdien controleer ik eerst goed welk type werkgeheugen compatibel is met de pc waar dat werkgeheugen in moet.

 

Een laatste tip voor jou: klik als je wilt reageren op een bericht, niet op de knop Quote, maar klik in het vak onder het laatste bericht, waarin staat 'Reageer op dit topic' en begin dan direct je antwoord te typen. De knop Quote gebruik je alleen wanneer je wilt reageren op een reactie die bijvoorbeeld een pagina eerder is geplaatst. Constant op de knop Quote klikken maakt een topic onnodig lang.

 

Tot ziens op het forum! :hello:

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, porrelaar zei:

Ik heb de uitstekende foto (mooi scherp, dus zeer behulpzaam!) van de geheugenlatjes bekeken en volgens mij vergist Dasle zich deze keer.

Maar goed dat jij arendsogen hebt wat ik heb me inderdaad vergist, het zijn allemaal latjes van 2 GB en het eerste cijfer geeft de grootte van de geheugenkits aan. Sorry hiervoor :hmmmm:

Bedankt voor het recht te zetten :top:

 

4 uren geleden, v4-lover zei:

De vraag is nog steeds waarom werkt op het MB enkel in de slots 3 en 4 ( alle andere mogelijkheden bieptoon).

Dat kan verschillende oorzaken hebben, een defect moederbord kan tevens tot de mogelijkheden behoren.

Het is ook mogelijk daar de memory controller in de processor zit dat een socket pinnetje verbogen of krom is.

1374150671_socket-pinsbent.thumb.PNG.e8281c7267ec2f2e9fa373948069f543.PNG

Dit repareren vereist toch wel wat hardware ervaring en is niet zonder gevaar. Tevens is ook gepaste apparatuur nodig.

De geheugen sloten lijken me intact te zijn daar bij het gebruik van 1 latje ze wel werken.

Een fout in de handleiding is zowat uitgesloten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Selecteer de tekst in een bericht waarvan je een stuk tekst wilt quoten. Bij het loslaten van je muisknop verschijnt de optie quoten. klik op Selectie quoten

 

917309337_voorbeeldquoten1.thumb.PNG.8fb41a2726b577f51e0a3eb2e8bb46e0.PNG

 

De geselecteerde tekst verschijnt als volgt in je bericht

 

6 uren geleden, v4-lover zei:

Normaal moet het slot 1 en 3 zijn

Toch een fout in de manual? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.