Ga naar inhoud

zwart scherm met cursor en toolbar blijft verschijnen en verdwijnen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb dit probleem nadat ik een blauw scherm kreeg. Na dit blauwe scherm starte ik mijn laptop weer op en kreeg de tekst in beeld te zien: 'Hallo' en 'dit kan enkele minuten duren'. deze berichten kwamen onregelmatig steed weer in beeld. na een nacht van dit kwam ik terug om in te loggen en heb ik het probleem wat ik in de titel heb beschreven. 

Op dit moment kan ik naar mijn kennis alleen taakbeheer openen

Geplaatst:
3 uren geleden, stormans zei:

kreeg de tekst in beeld te zien: 'Hallo' en 'dit kan enkele minuten duren'

Die tekst krijg je te zien wanneer er net een nieuwe versie van Windows 10 is geïnstalleerd en er nog wat aanpassingen door Windows moeten worden gedaan.

Twee keer per jaar krijg je een nieuwe versie van Windows 10. Ik vermoed dat jij versie 1809 (van najaar 2018) net hebt binnengekregen, en dat daar wat fout mee is gelopen.

Als jij een recente systeemback-up hebt, dan kun je die nu terug gaan zetten. Daarvoor heb je ook een herstelschijf nodig, die je gemaakt hebt met hetzelfde programma als waarmee jij je back-ups maakt. Je start dan de laptop op vanaf die herstelschijf (of herstel USB stick, wanneer er geen cd-station in de laptop zit) en daarna zet je de eerder gemaakte systeemback-up terug.

Als je geen image / systeemback-up hebt, dan wordt het lastiger.

Ik zie dat het gaat om een Acer laptop en een extra monitor.

Zet de laptop uit door de powerknop lang in te drukken en koppel dan de extra monitor los. Heb je ook nog een printer en een of meer externe harde schijven aangesloten op de laptop , dan moet je die ook loskoppelen.

Haal de stroomadapter uit de laptop en indien mogelijk ook de accu uit de laptop en druk dan 10 seconden op de powerknop om reststroom weg te laten vloeien.

Laat de accu nog even uit de laptop en sluit de stroomadapter aan.

Zet de laptop aan. Wil hij dan wel gewoon doorstarten en goed beeld geven? Blijft de taakbalk (ja, die heet 'taakbalk' en niet 'toolbar') dan permanent in beeld?

Het verschijnen en verdwijnen van de taalbalk heeft mogelijk te maken met een niet goed functionerende Windows Verkenner.

Als het probleem blijft kun je via Taakbeheer Windows Verkenner opnieuw starten. Dat doe je zo:

Als Taakbeheer geopend is, kan klik je op het tabblad Processen.

Klik daaronder op Naam, zodat alle processen alfabetisch gerangschikt worden.

Scrol omlaag naar Windows Verkenner; die staat onder het kopje Windows-processen.

Klik met de rechter muisknop op Windows Verkenner en klik in het menu dan op Opnieuw starten.

------------------------------------------

Als dat niet helpt, dan kun je Windows 10 gaan repareren met behulp van een installatiemedium (een dvd of usb stick). Om dat installatiemedium te maken heb je wel een andere pc nodig.

1. Ga op een werkende pc naar de website van Microsoft voor het downloaden van software.
  2. Download het hulpprogramma voor het maken van media van Windows 10 en voer het vervolgens uit.
  3. Selecteer Installatiemedia voor een andere pc maken.
  4. Kies een taal, versie en architectuur (64 bits of 32 bits).
  5. Volg de stappen voor het maken van het installatiemedium en selecteer vervolgens Voltooien.
  6. Sluit het installatiemedium dat u hebt gemaakt aan op uw niet-werkende pc, en zet het aan.
  7. Geef op het initiële installatiescherm uw taal en andere voorkeuren op en selecteer Volgende. Als u het installatiescherm niet ziet, is uw pc mogelijk niet geconfigureerd voor opstarten vanaf een station. Raadpleeg de website van de fabrikant van uw pc voor meer informatie over het wijzigen van de opstartvolgorde van uw pc en probeer het opnieuw.
  8. Selecteer Uw computer herstellen.
  9. Selecteer in het scherm Kies een optie de optie Problemen oplossen. Daar kunt u:
    • Maak gebruik van een systeemherstelpunt door Geavanceerde opties > Systeemherstel te selecteren. Hierdoor worden onlangs geïnstalleerde apps, stuurprogramma's en updates verwijderd die mogelijk problemen op uw pc veroorzaken. Het herstellen vanaf een herstelpunt heeft geen gevolgen voor uw persoonlijke bestanden.
    • Selecteer Deze pc opnieuw instellen om Windows 10 opnieuw te installeren. Hiermee worden de apps en stuurprogramma's verwijderd die u hebt geïnstalleerd, evenals de wijzigingen die u hebt aangebracht in uw instellingen. Maar u kunt ervoor kiezen om uw persoonlijke bestanden te behouden of te verwijderen.

Bron: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12415/windows-10-recovery-options

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.