Ga naar inhoud

Realtek HD Audio Manager verdwenen uit configuratiescherm

ronboys

Aanbevolen berichten

Jammer. Je hebt alle drie de manieren al uitgevoerd die in het artikel staan dat Passer je gaf. Die hielpen ook niet.

Probleem is ook dat bij jou Realtek HD Audio Configuratie niet in het configuratiescherm staat. Ik neem aan dat je daar gekozen had voor 'Weergeven op: Grote pictogrammen'?

Ik zie nog wel een mogelijkheid. Beslis zelf of je dat wil gaan doen:

Open Apparaatbeheer; vouw 'Besturing voor geluid video en spelletjes open; 'rechtsklik op Realtek High Definition Audio en kies voor 'Apparaat verwijderen'.

image.png.b554bf6c8ecd546a4ec4e368406f297b.png

Start daarna de computer opnieuw op. Als het goed is, zal dan automatisch weer de driver voor dit apparaat worden geïnstalleerd.

Open saarna het configuratiescherm en kijk of Realtek HD Audio Configuratie daar dan wel aanwezig is.

Indien ja, klik erop.

Ik zie dan onderstaand venstertje op mijn pc:

image.png.5b07764bfc80001f77dc06076a6653d2.png

Klik op de i (van Informatie) en dan krijg ik onderstaand scherm:

image.png.cb2637d404ed5b7094e8bacadcab4089.png

In dat venster controleren of er een vinkje staat voor 'Toon het pictogram in het systeemvak'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast de pc waar ik dagelijks op werk heb ik ook nog een test pc staan. En laat zich op die test pc nu exact hetzelfde probleem voordoen wat ronboys heeft! Was dat even een gelukje! Want op die test pc mag ik volop experimenteren totdat het me gelukt is om het probleem te verhelpen.

De laatste post van iEscape leek veelbelovend, maar werkt niet in ons geval, omdat bij 'Selecteren welke pictogrammen op de taakbalk worden weergegeven' Realtek niet in dat lijstje staat, zodat je ook niet op een schuifje kunt klikken.

Maar hoe moet het dan? Ik geef toe dat ik er een flink tijdje mee bezig ben geweest. Ook op mijn pc was de driver voor Realtek HD Audio wel geïnstalleerd, maar Realtek HD Audio configuratie stond niet in het Configuratiescherm en het pictogram stond ook niet bij de (verborgen) pictogrammen in het systeemvak.

Uiteindelijk is het me gelukt door een oudere driver te installeren:

Open Apparaatbeheer; vouw 'Besturing voor geluid video en spelletjes open; rechtsklik op Realtek High Definition Audio en kies voor 'Apparaat verwijderen'.

Er verschijnt een klein venstertje. Zet daar eerst een vinkje voor 'De stuurprogramma's voor dit apparaat verwijderen' en klik dan op Installatie ongedaan maken:

image.png.cb38750ab5a7c70d5838f43c338c10af.png

Daarna moet je de computer opnieuw opstarten.

Op internet had ik gelezen dat een oudere driver wél zou werken en dat je daardoor Realtek HD Audio configuratie weer zowel in het Configuratiescherm zou krijgen als bij de (verborgen) pictogrammen in het systeemvak.

Het is de Realtek HD Audio driver 2.73 64-bit en die is hier te downloaden: https://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/REALTEK/Realtek-HD-Audio-Driver-273-64-bit.shtml

Er staat bij dat hij geschikt is voor Windows versies tot en met Windows 8.1. Niet moeilijk doen als jouw pc draait op Windows 10 (zoals mijn test pc), maar gewoon installeren.

En jawel, na installatie van die wat oudere driver staat op mijn test pc Realtek HD Audio configuratie weer netjes in het Configuratiescherm. En het bijbehorende pictogram staat bij de verborgen pictogrammen in het systeemvak.

Operatie geslaagd, wat mij betreft. Dat deze driver een oudere versie is maakt mij niet uit.

Als ronboys daar ook zo over denkt, dan kan hij doen wat ik gedaan heb.

-------------------------------------------------------------

iEscape gaf een manier aan om een pictogram dat bij de verborgen pictogrammen staat permanent in het  systeemvak naast de klok te krijgen.

Dat kan nog eenvoudiger. Klik op het pijltje 'Verborgen pictogrammen weergeven'. Sleep het pictogram dat je dan ziet, gewoon naar beneden, zodat het voortaan direct zichtbaar is in het systeemvak:

image.png.998817c5af4a24a6cc6d737fd207cf1a.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, porrelaar zei:

iEscape gaf een manier aan om een pictogram dat bij de verborgen pictogrammen staat permanent in het  systeemvak naast de klok te krijgen.

Neen . . . . , ik heb een (voorbeeld) verdwenen pictogram uit de groep Verborgen pictogrammen weergeven na een W-10 update, weer op de taakbalk teruggeplaatst en vervolgens weer in de groep Verborgen pictogrammen weergeven gezet, naar aanleding van onderstaande:

hoe ik de Realtek HD Audio Manager terug in het configuratiescherm en bij verborgen pictogrammen op de taakbalk kan krijgen. 

Na deze update is het pictogram verdwenen.

Heb Realtek Hd Audio Configuratie uit en aangezet, maar het stond niet terug in het systeemvak bij de verborgen pictogrammen

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, porrelaar zei:

Dat kan nog eenvoudiger. Klik op het pijltje 'Verborgen pictogrammen weergeven'. Sleep het pictogram dat je dan ziet, gewoon naar beneden, zodat het voortaan direct zichtbaar is in het systeemvak:

Dat maakt toch geen verschil met dat pictogram naar de groep Verborgen pictogrammen weergeven slepen?

Dat is wat TS wilt, het pictogram teurg in de groep Verborgen pictogrammen weergeven plaatsen, zoals dat was voor W-10 update.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@iEscape Geloof me, ik heb gedaan wat jij in je eerste post in dit topic schreef, maar dat werkte niet bij mij en het kan ook niet bij ronboys werken. Je moet immers kijken in het lijstje dat staat onder 'Selecteren welke pictogrammen op de taakbalk worden weergegeven'. Bij ons staat Realtek dan niet in die lijst. Wij kunnen Realtek dus niet kiezen. Realtek HD Audio configuratie staat bij ons niet in het Configuratiescherm, niet in het systeemvak bij de klok, en ook niet bij de verborgen pictogrammen.

Dat zal komen doordat er een nieuwere driver is geïnstalleerd, waardoor deze mogelijkheid verdwenen is.

De remedie is dus: een oudere driver installeren, versie 2.73. Daarna zal Realtek HD Audio configuratie weer in het Configuratiescherm staan én als pictogram bij de verborgen pictogrammen.

Waarom dit probleem zich op de ene pc wel voordoet en op de andere niet, zou ik niet weten.

Mijn test pc en mijn dagelijkse werk-pc draaien allebei op de nieuwste versie (en build) van Windows 10. Op mijn werk-pc had ik er geen last van, maar op mijn test pc wel.

Maar misschien is het wijs om nu eerst een reactie van ronboys af te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, porrelaar zei:

@iEscape Geloof me, ik heb gedaan wat jij in je eerste post in dit topic schreef, maar dat werkte niet bij mij en het kan ook niet bij ronboys werken. Je moet immers kijken in het lijstje dat staat onder 'Selecteren welke pictogrammen op de taakbalk worden weergegeven'. Bij ons staat Realtek dan niet in die lijst.

Ik geloof alles wat je schrijft, ik heb ik zo maar een voorbeeld genomen.hoe een verdwenen pictogram uit de groep Verborgen pictogrammen weergeven na een W-10 update, weer op de taakbalk terug plaatsen en vervolgens weer in de groep Verborgen pictogrammen weergeven gezet.

Ik reageer eigenlijk op jouw onderstaande reactie, dat niet klopte met dat wat ik mijn voorbeeld heb uiteengezet.

1 uur terug, porrelaar zei:

Ik verwijder zo mijn reactie, lijkt me veel beter :D

aangepast door iEscape
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geachte Heren,

Heb mijn Realtek Audio Manager terug in mijn systeemvak bij de verborgen pictogrammen staan door het downloaden van een driver van mijn moederbord op de Gigabyte site. Nu heb ik echter het probleem dat ik slechts geluid krijg uit de voorste luidsprekers en niet uit de subwoofer, center en achterluidsprekers van mijn Logitech Z906 luidsprekers. Is er iemand weet hoe ik dit kan oplossen? Gebruik Windows 10. Dank bij voorbaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Passer Hier verder gaan, lijkt mij. Ronboys had de Realtek Audio Manager nodig om het geluid van zijn boxen in te stellen of te finetunen. Hij heeft nu wel het pictogram terug, maar het lukt hem tot nu toe niet om geluid uit al zijn boxen te krijgen. Hij lijkt nu slechts stereogeluid te krijgen uit de 2 voorste luidsprekers. Hij wil ook geluid krijgen uit de rest van zijn boxen.

Over muziek moet je mij eigenlijk niets vragen. Ik luister vrijwel nooit naar muziek. Aan mijn pc hangen slechts 2 boxjes en die staan zelden aan. Ik kan nu alleen vertellen wat ik zie (wat voor instellingen er zijn) wanneer ik de Sound Manager (= Realtek Audio configuratie) open.

Ik klik op het pijltje in het systeemvak. Het vakje met de verborgen pictogrammen opent dan. Ik rechtsklik op het pictogram van Realtek Audio Manager en kies dan Sound Manager:

image.png.466f639e652dc147a9d03134620a1a28.png

Hoe de Sound Manager eruitziet, kan verschillen. Dat hangt af van de versie van de driver. Op mijn werk-pc ziet de Sound Manager er iets anders uit dan op mijn test-pc. Zo ziet hij eruit op mijn werk-pc:

image.png.a0189c8a886eb1eb3b1cddbe7ff477b1.png

Bij mij staat hij natuurlijk ingesteld op Stereo, omdat ik slechts 2 boxen heb, maar ik zou voor 5.1 kunnen kiezen:

image.png.2af948163b24a0be77974d945ffd88d9.png

Dan verschijnen er op het rechter veld meer luidsprekers:

image.png.afb2a9ced47abf1a5c8092eaeb6abe8a.png

Die luidsprekers kan ik een voor een aanklikken en dan komt er een testgeluid uit. Natuurlijk komt er bij mij maar geluid uit 2 van die luidsprekers (want ik heb er niet meer aangesloten), maar had je op die manier alle luidsprekers getest?

Ik ga ervanuit dat de stekkers goed zijn aangesloten. Zijn de stekkers los geweest, dan moet je na opnieuw aansluiten ook de computer nog eens opnieuw opstarten, heb ik zelf gemerkt.

Klik ook even op de steeksleutel (in de rechter benedenhoek) om te controleren of die instellingen correct zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.