Ga naar inhoud

PC freezes en crashes


Ddemooy

Aanbevolen berichten

Dat zijn prima SSD's voor een goede prijs. Een uitstekende keus, lijkt mij. :top:

 

Om een van deze SSD's in je pc te kunnen monteren op de plaats waar nu je gewone harde schijf zit, zul je ook een 2,5 naar 3,5 inch bracket moeten aanschaffen. Je moet deSSD immers vast kunnen zetten.

Zoiets dus: https://www.bol.com/nl/p/ssd-bracket-adapter-2-5-inch-naar-3-5-inch/9200000103420190/

Maar je hebt ze ook goedkoper: https://www.allekabels.nl/harde-schijf/4564/1306525/35-bracket-voor-25-harde-schijf-behuizing.html

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mn huidige HDD is dus een 3,5 inch? I got it. Bij nader inzien toch maar de 500gb denk ik. Zit daar nog lang niet aan en zie mezelf ook niet heel snel die 500gb volkrijgen. Heb zojuist een externe harde schijf besteld dus die komt morgen binnen. Zal in tussentijd niet aan de pc zitten en dan morgen als het lukt een volledige back up maken.

 

Als ik de SSD heb kan ik vervolgens die back-up weer daarop zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij denkt dat je genoeg hebt aan een SSD van 500 GB, dan kies je die. Denk er wel aan dat je een SSD nooit helemaal vol mag schrijven. Er moet minstens 10%, maar nog liever 20% vrij/ongebruikt blijven van de SSD. Voor de beste prestaties moet je beter niet meer dan 75 procent van de capaciteit van de schijf gebruiken. Bron: https://computerworld.nl/it-beheer/82303-how-to-optimaal-gebruik-van-een-ssd-schijf

 

Omdat de harde schijf nu veel beschadigde sectoren heeft, kunnen ook sommige bestanden beschadigd/corrupt zijn geworden. Daar kunnen ook Windows bestanden bij zitten. Daarom zou ik zelf niet kiezen voor het maken van een volledige back-up. Want als je die gemaakte back-up later terugzet op de SSD, dan komen die fouten ook mee, en dat wil je niet.

Ik zou gewoon de Verkenner gebruiken om mijn persoonlijke bestanden te kopiëren naar een externe schijf. Het gaat dus om de inhoud van de mappen Documenten, Afbeeldingen, Video’s, Muziek, Downloads en eventueel je e-mails, als je geen gebruik maakt van IMAP.

Nadat de nieuwe SSD is geplaatst, kun je daar het best een nieuwe installatie van Windows 10 op uitvoeren. Daarna je favoriete programma’s weer downloaden en installeren en dan je persoonlijke bestanden vanaf de externe harde schijf naar de juiste mappen op de SSD kopiëren.


Om Windows 10 64-bit te kunnen installeren, moet je een installatiemedium maken. Dat medium kan een blanco dvd zijn, als er in je pc een dvd-station zit, maar je kunt ook kiezen voor een lege USB stick met een grootte van minstens 8 GB. De stick moet leeg zijn, want hij zal leeggemaakt worden tijdens het aanmaken van het installatiemedium! Gebruik liever geen USB stick die groter is dan 32 GB. En gebruik zeker geen externe harde schijf om daar een installatiemedium van te maken, want ook die externe harde schijf zou dan helemaal leeg gemaakt worden, voordat de installatiebestanden van Windows 10 erop gezet worden.

 

Hoe maak je zo'n installatiemedium? Ga daarvoor naar deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Daarop staan alle instructies die je nodig hebt. Klik op alle + tekens die op die website staan, zodat je alle informatie door kunt lezen. Het is een hele hap, als je zoiets nog nooit gedaan hebt, maar ik vind de uitleg wel duidelijk. Er wordt niet alleen uitgelegd hoe je een installatiemedium maakt, maar ook hoe je het daarna moet gebruiken om Windows te kunnen installeren op de nieuwe SSD.

 

Jij moet kiezen voor Het hulpprogramma voor het maken van installatiemedia [...] gebruiken om Windows 10 op een andere pc te installeren.

Ja, je moet kiezen voor 'op een andere pc', want dan kun je een installatiemedium maken.

Ik hoop voor je dat dat nog lukt met jouw kreupele pc. Ik zou daar zelf -indien mogelijk- een andere pc voor gebruiken, want je wilt natuurlijk wel dat de pc niet uitvalt tijdens het maken van het installatiemedium.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas nog niet eerder de tijd gehad om het op te lossen maar daar ben ik. Wil nu een back up proberen te maken maar krijg het volgende scherm te zien.

 

Dit betekent denk ik dat de harddrive officieel overleden is? Is er nog een mogelijkheid om bestanden eraf te halen door hem aan een andere computer te hangen oud?

 

Over het installatie medium, ik kan hiervoor m'n laptop gebruiken. Dit werkt vervolgens op de computer zonder code? Omdat het moederbord dat heeft onthouden oid?

 

Thanks voor de hulp

 

 

15756374608192054139794594399475.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je zou kunnen zeggen dat de harde schijf nu officieel overleden is. Het kan zo zijn dat een aantal Windows bestanden die nodig zijn voor het opstarten corrupt beschadigd zijn geraakt, waardoor Windows niet meer kan opstarten.

Je hebt nog een kansje dat je een aantal persoonlijke bestanden kunt redden wanneer je deze harde schijf in een andere desktop pc erbij monteert.

Jij hebt het nu over een laptop. Je kunt geen extra harde schijf in een laptop plaatsen, en zeker geen 3,5 inch harde schijf, want in laptops zitten 2,5 inch harde schijven.

Wat wel kan is de defecte harde schijf in een externe behuizing plaatsen. Daarna koppel je die externe behuizing dan met een USB kabel aan de laptop.

Zo'n externe behuizing voor een 3,5 inch harde schijf vind je onder andere hier: https://www.allekabels.nl/usb_accessoires/usb_harde_schijf_behuizing/3.5-inch.html

En dan ga je geen volledige back-up maken, maar je opent (indien mogelijk) de map Documenten van die defecte harde schijf en je gaat die kopiëren naar een externe harde schijf. Als dat lukt dan die je hetzelfde met de map Afbeeldingen, enzovoort. Probeer zoveel mogelijk persoonlijke bestanden veilig te stellen voordat de harde schijf helemaal niet meer zichtbaar wordt in de Verkenner, want dan kun je er zelf niets meer mee.

Er bestaan ook docking stations waar je de defecte harde schijf in plaatst. Zelf heb ik daarvoor deze Evertech: https://www.bol.com/nl/p/evertech-et-5961/9200000011313072/

Die Evertech is niet meer leverbaar, maar op die website zie je andere docking stations die nog wel leverbaar zijn.

22 minuten geleden, Ddemooy zei:

Over het installatie medium, ik kan hiervoor m'n laptop gebruiken. Dit werkt vervolgens op de computer zonder code? Omdat het moederbord dat heeft onthouden oid?

Ja, daarvoor kun je je laptop gebruiken. Als er tijdens de installatie van Windows 10 (64-bit) gevraagd wordt om de product code, dan moet jij klikken op 'Ik heb geen productcode'. Dat staat volgens mij dan links onderaan.

Nadat de installatie van Windows 10 op de SSD voltooid is, zal -als er verbinding met internet is- automatisch contact worden gemaakt met de servers van Microsoft, waar jouw computer bekend is. En jouw Windows 10 zal dan automatisch geactiveerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een mooi bericht. Het is je dus gelukt om de defecte harde schijf te vervangen door een SSD en daarna Windows 10 nieuw te installeren op die SSD. :top:

 

Is het je ook al gelukt om je persoonlijke bestanden (deels?) te kopiëren van de defecte harde schijf, of was je er nog niet aan toegekomen om een externe behuizing voor een 3,5 inch harde schijf (of een docking station) aan te schaffen? Ik kan je helaas geen garantie geven dat het gaat lukken om nog bestanden te redden, want de conditie van je harde schijf ging erg snel achteruit.

 

Denk eraan dat je voortaan op regelmatige basis een kopie maakt van je persoonlijke bestanden. Die kopie kun je weg laten schrijven naar een externe harde schijf. Bij echt belangrijke bestanden moet je twee kopieën maken. Daar kun je 2 aparte externe harde schijven voor gebruiken of je zet de ene kopie op een externe harde schijf en een tweede kopie in de cloud.

Iedere harde schijf kan en zal ooit kapot gaan. De ene harde schijf begeeft het al na een week, terwijl een andere harde schijf het misschien wel 25 jaar of nog langer volhoudt, maar kapot gaan ze op den duur allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He, nee heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga even aan een bekende vragen of die het misschien voor me kan proberen. Heb ondertussen ook maar een externe harde schijf aangeschaft inderdaad. Scheelt m'n belangrijke bestanden grotendeels op m'n laptop staan, ben alleen al m'n foto's kwijt helaas :(. 

 

Beetje pech dat zowel m'n telefoon als m'n harde schijf tegelijkertijd ermee zijn gekapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.