Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De Facebook-trackingpixel die bedrijven op hun websites kunnen plaatsen verzamelt sinds begin deze maand meer informatie over gebruikers, zo waarschuwt Adblock Plus. De trackingpixel verzamelt informatie voor het tonen van gerichte advertenties op Facebook. Bedrijven kunnen hiervoor de gegevens van hun gebruikers naar Facebook sturen. Vervolgens kijkt Facebook of het de gebruiker kent en past hierop de advertenties aan. De sociale netwerksite heeft hiervoor een functie ontwikkeld genaamd "Advanced Matching".

Voorheen werkte Advanced Matching alleen op pagina's met invoervelden. Sinds 5 december wordt ook geprobeerd om gebruikersdata op andere delen van een website te verzamelen en naar Facebook te sturen. Een onderzoeker meldt op Twitter hoe hij op zijn desktop naar een AirBnB-appartement zocht. Vervolgens kreeg hij op zijn telefoon een Facebookadvertentie voor hetzelfde dorp, waarbij zelfs de vakantiedatum was onthouden.

Volgens Adblock Plus is Advanced Matching een trackingtechnologie 'on steroids' die de privacy van gebruikers schendt met als enig doel om meer geld voor Facebook op te leveren. Adblockers zouden de pixel echter moeten blokkeren.

Image

 

 

bron: security.nl

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.