Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op mijn PC staan een aantal partities waarvan ik me afvraag of ik die zomaar mag verwijderen. Kan iemand mij daar uitsluitsel over geven? 

Ik voeg een JPG toe met een overzicht . 

Dank voor uw deskundige uitleg. 

Wawabolleke

Mijn schijf.jpg

Geplaatst:

Stegisoft: praktisch alle herstelpartities zijn léég en mogen volgens mij gewoon weg?

Wat ik in het geheel eigenaardig vind:

> er is er eentje zonder nummer, partitie /           ???

> Nr 3en nr  5 ontbreken...

En dus vraagt een stemmetje achter in mijn hoofd zich af: wat is daar toch met dat systeem gebeurd???

Geplaatst:

Er is enkel een UPDATE geweest van de originele Windows 8 (waarvan de gegevens nog op de D schijf staan voor herstel) naar Windows 10.

Er zijn in het bestaan van Windows 10 enkele GROTE UPDATES geweest en ik vermoed dat er telkens een nieuwe partitie werd aangemaakt.

Voor de rest is er NOOIT iets abnormaal gebeurd met mijn PC

Geplaatst:

Ik geloof je graag Wawabolleke, maar ook ik ben (ooit) van de 8 naar de 10 gegaan en heb ook alle updates van Windows binnen en toch heb ik zo geen aantal lege herstelpartities... ??

En systemen verschillen en soms gebeurt ook wel eens iets onbewust, en .... enz.

Onder "Voor de rest is er NOOIT iets abnormaal gebeurd met mijn PC " versta ik dat jij nooit iets abnormaals deed met je PC,

maar soms gebeuren er abnormale dingen met een PC zonder dat we dit zelf merken of het zelf veroorzaken.

Computers zijn - zoals mensen - wondere dingen :xd:

Maar Stegisoft heeft ongetwijfeld andere ervaringen dan ik, dus ik zo zeggen: laten we even op zijn reactie wachten?

Geplaatst: (aangepast)

Even tussendoor :

Ik zou toch uiterst voorzichtig zijn bij het verwijderen van dergelijke partities, wat trouwens ook niet zomaar kan vanuit Windows zélf.

Herstelpartities worden door Windows aangemaakt en bevatten o.a. informatie voor het geval een vorige versie dient teruggezet te worden. Indien Windows bij een upgrade of een grote update merkt dat de bestaande herstelpartitie te klein is, maakt het gewoon een nieuwe aan. Misschien ging Windows daar in de fout ? (Het blijft tenslotte Windows 10 :().

Al die partitities lijken leeg, maar zijn dat niet noodzakelijk! Omdat het bestandssysteem niet-NTFS is, geeft Windows daar geen informatie over. Trouwens, de EFI- en OEM-partities zijn volgens Windows ook leeg, maar de eerste is tóch onmisbaar voor de systeemstart! (De OEM-partitie bevat normaal info van de computerfabrikant voor een fabrieksherstel).

De "ontbrekende" partities 3 en 5 zijn de partities Boot(C:) en Recover(D:)

Als je onderaan de partities (blokjes) gaat tellen kom je aan 13. Ook bovenaan loopt de telling tot 13 (alleen wordt de eerste partitie van 499 MB bovenaan niet weergegeven)

Mijn advies : blijf ervan af. In normaal gebruik heb je er geen last van: in verkenner zie je ze niet, want ze hebben geen schijfletter.
(Je verliest enkel zo'n 4,5 GB schijfruimte, dat is slechts 0,5 % van de beschikbare ruimte op de schijf).

aangepast door nokiaprox
Geplaatst:

Inderdaad Nokiaprox: daar zat ik fout! (eigenlijk zouden we eens moeten kunnen kijken met MPT - die zou wel wat meer vertellen vermoed ik?)

maar toch blijven zoveel partities wel 'eigenaardig' - maar (nu herinner ik het me) een tijd geleden kwamen we zo iets nog eens bij een bepaald systeem tegen, al waren het wel de helft minder)

Dank voor je inbreng! (en een mus terug op het goede spoor te brengen :) )

Geplaatst:

Inderdaad mag je zomaar partitie verwijderen zonder de reden te kennen.

Download 520c07ffc7e11-CrystalDiskInfo-Canned.pngCrystalDiskInfo naar het bureaublad (het downloaden begint automatisch een vijftal seconden nadat je op de link hebt geklikt !! ).

• Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Kies Nederlands en klik vervolgens op OK, nu wordt het programma uitgepakt in een nieuwe map op je bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie CrystalDiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies voor Als administrator uitvoeren.
  • Wanneer het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Wat is het resultaat van deze test? ... maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

56f809c972f84-CrystalDiskInfo.jpg

Geplaatst:

stegisoft vergat 'niet' in zijn eerste zin...

op sommige pcs vind je inderdaad meer systeempartities dan logisch lijkt.

ik probeerde er eens een te verwijderen, en tja, dat liep mis, want je weet nooit welke van die partities essentieel is.

gelukkig had ik een kloon van dat syssteem...

Geplaatst:

hééél handig!  ('k herinner mij dat ik er ooit ook zo eens eentje verwijderde en 't duurde een halve dag eer ik mijn systeem terug op poten had - in die tijd had ik (stom!) nog geen systeembackups... )

@ Wawabolleke: (ben je er nog?) : misschien heeft nog iemand een derde oplossing, maar voorlopig zie ik voor jouw 'probleem' twee oplossingen:

- ofwel zeg je: eigenlijk is het geen probleem en 'k kan ermee leven

- ofwel doe je een nieuwe installatie van je Windows (clean install) - wat dan de voordelen heeft dat je terug met een schone lei kan beginnen.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.