Ga naar inhoud

Windows 10 externe harde schijf installatie formatteren

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

ik heb laatst mijn externe harde schijf gebruikt om mijn windows op mijn laptop opnieuw te installeren.

Nu is dit een schijf van 1TB normaal, maar nu is deze maar 31.9GB en ik kan er niets mee doen... 

iemand een idee hoe ik deze opnieuw kan formatteren of terug naar 1TB kan zetten?

https://imgur.com/nyxu21y

Thx!

D.png

Geplaatst:

Jee,

kan je eens een screenshotje van het schijfbeheer van die schijf plaatsen? Dan krijgen de mensen er wellicht meer zicht op.

Geplaatst: (aangepast)

Bedoel je dit: 

1.png

Dit is een Iomega Select 1TB harddrive disc. Normaal gezien toch :-)

aangepast door Jee
Geplaatst:

Nee, dat bedoelt Passer niet. Jij hebt de Verkenner geopend en met de rechter muisknop op de externe harde schijf geklikt, waarna je klikte op Eigenschappen. Dat is echter geen afbeelding van Schijfbeheer. Maar lees even verder, Jee. Ook zonder screenshot weet ik al hoe de externe harde schijf van jou er in Schijfbeheer uit zal zien...

Je wilde Windows opnieuw installeren. Daarvoor had je een installatiemedium nodig. Jij gebruikte je externe harde schijf om daarvan een installatiemedium te maken.

Wat gebeurt er wanneer je daartoe besluit? Dan zullen eerst alle aanwezige partities op de externe harde schijf verwijderd worden. (Daardoor verlies je ook alle bestanden die op die harde schijf staan. Je wordt daar tijdens de procedure niet een, maar twee keer voor gewaarschuwd.)

Op dat moment is de gehele externe harde schijf niet-toegewezen ruimte.

Daarna wordt er een nieuwe partitie aangemaakt, die een maximale grootte heeft van 32 GB (bij jou werd dat 31,9 GB). Die partitie wordt geformatteerd volgens het bestandssysteem FAT32. En op die partitie worden de installatiebestanden van Windows 10 gezet. De rest van de externe harde schijf (circa 899 GB) blijft dan niet-toegewezen ruimte.

Dat zal de situatie zijn die in jouw schijfbeheer te zien is.

Hoe kun je weer van de gehele externe harde schijf gebruik maken? Daar zijn 2 manieren voor. In beide gevallen moet je schijfbeheer gebruiken.

Methode 1: Klik met de rechter muisknop op de knop Start (dat is de knop met het Windows logo, die in de linker benedenhoek van je scherm staat) en kies dan Schijfbeheer.

5eb046b80291a-Ashampoo_Snap_2020.05.04_1

Wanneer Schijfbeheer geopend is, kun je de partitie van 31,9 GB uitbreiden. Klik in schijfbeheer met de rechter muisknop op de D partitie van 31,9 GB en kies dan Uitbreiden. Daarmee voeg je die niet-toegewezen ruimte toe aan de D partitie. Nadeel is dat je externe harde schijf dan geformatteerd is volgens het bestandssysteem FAT32. Voor externe harde schijven wordt meestal NTFS als bestandssysteem gebruikt.

Methode 2. Aan deze methode geef ik de voorkeur. Open schijfbeheer. Klik met de rechter muisknop op die D partitie van 31,9 GB en kies dan Verwijderen.

Je krijgt mogelijk een waarschuwing. Ga toch door. Wacht even totdat de D partitie verwijderd is. Daarna is je gehele externe harde schijf (met een grootte van 931 GB) Niet-toegewezen ruimte geworden.

Klik met de rechter muisknop op die Niet-toegewezen ruimte. Er verschijnt weer een contextmenu. In dat contextmenu klik je op Nieuw eenvoudig volume.

De Volume Wizard zal gestart worden. Volg die wizard. Selecteer de grootte van de nieuwe partitie . Standaard stelt Windows voor om de volledige ruimte te gaan gebruiken. Stem daarin toe, want dat wil jij immers.

Je mag de externe harde schijf een stationsletter gaan geven. Bij externe harde schijven kies ik altijd een letter achter in het alfabet. Bijvoorbeeld de U of de V.

Je mag de externe harde schijf ook een naam geven. Dit is niet verplicht.

Er zal voorgesteld worden om de externe harde schijf te formatteren volgens het bestandssysteem NTFS. Dat is prima. Laat de andere voorgestelde waarden op hun standaardwaarde en klik op Volgende.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.