Ga naar inhoud

Partitie C uitbreiden

Aanbevolen berichten

Ik heb één harde schijf verdeeld in diverse partities, t.w. C, D, E en F. de C-schijf is bijna vol, ik heb nog 11 GB over van de 278 GB. Ik heb nog ruimte genoeg op de andere partities. Nu wil ik de partitie C graag vergroten. Nu weet ik dat ik b.v. partitie D kan verkleinen en het restant kan overhevelen naar E. Echter ik kan dit niet overhevelen naar C. Wie kan mij helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Kan je eens een printscreen plaatsen van je "schiijfbeheer"?

Ik ga er van uit dat op je C-partitie je OS staat? En wat dan nog om aan 278 GB te geraken?

Ik veronderstel dan dat je persoonlijke data ook op die partitie staan?

Hoe groot is die HDD?

Wat staat er dan verder op die andere drie partities?

Waarvoor dienen die?

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans3sen, welkom op PCH !

10 uren geleden, hans3sen zei:

Echter ik kan dit niet overhevelen naar C

euh: waarom kan je dit niet?

En wat je wil kan je makkelijk met het (freeware) Minitool Partition Wizard

Hier (< klik!) heb ik ooit eens beschreven hoe je verkleint, maar vergroten gaat ook op die manier - maar dan andersom :xd:  (je moet ook wel eerst ruimte vrijmaken vlak àchter de C)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Calvus en Passer, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb inderdaad de OS en alle geïnstalleerde programma's op de C-partitie staan. Daar naast heb ik op de D-part ook nog een aantal programma's gezet. De E-part gebruik ik voor  windows iso op en enkele films. De F is voor windows backup. E en F worden nauwelijks gebruikt en daar heb ik nog veel ruimte over. Ik heb via schijfbeheer al eens geprobeerd om de partities te verkleinen. Dat lukt me wel maar ik kan de de vrij gekomen ruimte niet naar C brengen. Vandaar deze oproep. Calvus vraagt om printscreen van de schijfindeling. Die voeg ik bij. Ik ga dan verder met aanwijzing van Passer. Ik ben ook hobbyfotograaf. Echter alle foto's staan op een losse HD en daar heb ik er verschillende van. Nu de C bijna vol loopt, heb ik het idee dat de pc ook trager is geworden ondanks een readyboost van 2GB op een sdcart. Het interngeheugen is 8 GB, maar als de pc is opgestart heb ik al 4GB van dat geheugen in gebruik.

Later kom ik hier dan op terug.

Alvast bedankt heren.

IMG_2925[1].JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, hans3sen zei:

Echter alle foto's staan op een losse HD en daar heb ik er verschillende van.

verstandig van je, van alles minstens één keer èn op verschillende dragers 'in bewaring' te houden !

In dit geval - je gaat een C-partitie vergroten, verkleinen, is het wel aangewezen van vooraf een systeembackup te maken (en ook die op een andere drager te bewaren - zorg ook voor een rescue-cd of stick van dat programma om eventueel die backup terug te plaatsen, anders ben je met die backup nog niets)

Is dit noodzakelijk? euh nee, zolang alles 'gewoon' verloopt, maar computers en 'gewoon verlopen'...   Stel bv gewoon dat de stroom uitvalt, dat je ergens enkele beschadigde sectoren op je schijf hebt (waarvan je niks weet),... : als het vergroten fout loopt, ben je heel je C kwijt...

maareuh, voor we verder gaan zou ik wel een plaatje willen van: re klikken op je windowsknop > Schijfbeheer  (en dan het plaatje voldoende breed maken)

Kan dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een partitie te verplaatsen/vergroten of verkleinen moet de niet-toegewezen vrije ruimte direct naast de deze partitie staan.

Mocht jij nu jouw partitie D in dit geval "verplaatsen" dan kan de vrije niet-toegewezen ruimte vooraan de partitie D liggen.

Dat kan dus maar dan nog kan jij die vrije ruimte niet aan je partitie C toevoegen!

Reden: er staat een "Herstelpartitie van 997MB" in de weg.

Je vrije ruimte staat niet nét naast je C-partitie!

Wat jij wél kan doen is je C partitie uitbreiden.

D.w.z. je neemt rechtstreeks vrije ruimte van andere bestaande partities of niet-toegewezen vrije ruimtes, om een partitie op dezelfde schijf te vergroten!

Dat kan met MiniTool Partition Wizard.

Ben je vertrouwd met dit programma?

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

In die pc steken 2 schijven van elk 750 GB (brutto). De vrije ruimte van de partities E en F komen dus niet in aanmerking om aan de C partitie toe te voegen.

De manier waarop die schijven zijn ingedeeld (partities) en het gebruik daarvan is onlogisch en onpraktisch.

De grootte van die C en D partitie die is zo van fabriekswege ingesteld, ik weet het, maar het slaat nergens op.

Waarom die tweede schijf in twee partities is opgedeeld is me zeker al een raadsel.

Als ik dit topic zo doorlees dan kan ik al haast vermoeden dat heel wat data dubbel of zelfs drie of viervoudig opgeslagen is, los van de eventuele back-ups. Zo niet zijn er veel data bij die nooit of van zen leven nog gebruikt worden. Ik zou daar eerst eens schoonschip mee maken. Daarvoor moet je een gebruiksvriendelijk en betrouwbaar programma voor kunnen inzetten, zo niet is dat ondoenbaar.

Als het mijn pc was dan zou die eerste schijf een C partitie hebben van max. 150 GB, enkel voor Windows en de programma's. De rest van schijf zou dan mijn data partitie D zijn waarnaar ik de locatie van mijn persoonlijke mappen zou verplaatst hebben.

Die tweede schijf zou slechts 1 partitie hebben en enkel dienen om films op te slaan zodat die data partitie D ontlast.

Voor back-ups moet een externe hdd ingezet worden en dat zal een grote moeten zijn.

Maar begin dat zo maar eens via een forum voor elkaar te krijgen, dat is een zware en tijdrovende opgave. Daarbij moeten we er nog op kunnen rekenen dat je (hans3sen) alles goed oppikt en nergens in de fout gaat.

aangepast door droske
typefoutje hersteld
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze reactie. Ik kan via schijfbeheer de C-part aanklikken met rechts en dan zie ik dat "part uitbreiden" grijs is en niet zwart. Ik kan deze dus op deze manier niet uitbreiden. Helaas ben ik niet bekend met Minitool Partition Wizard. Ik heb zo juist ermee gewerkt maar ik weet geen vervolg te geven met de opdrachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je mijn visie goed begrepen hebt dan is het absoluut niet nodig om die C partitie uit te breiden.

En, zou onderstaande kunnen kloppen?

1 uur terug, droske zei:

Als ik dit topic zo doorlees dan kan ik al haast vermoeden dat heel wat data dubbel of zelfs drie of viervoudig opgeslagen is, los van de eventuele back-ups.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.