Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil op een oude Lenovo laptop van 2007, 32 bits, gaan experimenteren met Linux. Welke versie kan ik er het beste opzetten? Ik heb nog een andere laptop van 2010 die op zich wel goed is maar nu wat langzaam wordt. Dus daar heb ik een andere laptop voor nodig en dan kan ik deze laptop misschien met Linux gaan gebruiken.

Geplaatst:

Op je oude laptop uit 2007 zal nu een 32-bits versie van Windows staan, maar misschien is de processor ook geschikt voor 64-bits besturingssystemen. Controleer dat eerst:

In de Verkenner klik je in de linker kolom met de rechter muisknop op Deze pc, en dan kies je Eigenschappen. Je krijgt dan zoiets te zien (onder Vista of Windows 7 ziet het er iets anders uit):

image.png.6b57266de074bd5c6192a7a2c216bcca.png

Kijk dan welk type processor er achter Type systeem staat.

Als daar x86-processor staat, dan kun je op die laptop alleen een 32-bit besturingssysteem zetten.

Als daar x64-processor staat, dan kun je kiezen tussen een 32-bit en een 64-bit besturingssysteem.

Waarom is dat belangrijk? Omdat steeds meer Linux distributies geen 32-bits versie meer aanbieden. Je kunt dan alleen nog maar de 64-bits versie downloaden. 32-bits besturingssystemen sterven uit...

Zelf heb ik op een oude laptop Lubuntu 18.04 (van april 2018) 32-bit gezet. Dat is de laatste 32-bits versie van Lubuntu. Nieuwere versies, zoals 19.04 (van april 2019) en 20.04 (van april 2020), zijn alleen nog verkrijgbaar als 64-bits versie.

Lubuntu 18.04 wordt nog een paar maanden ondersteund met updates: tot april 2021. Als je wilt experimenteren met Linux, dan is Lubuntu een prima keuze. Lubuntu is een stuk lichter dan Ubuntu waarvan het is afgeleid.

Wil je Lubuntu 32-bits downloaden, klik dan op de volgende link: https://lubuntu.me/downloads/

Scrol op die pagina omlaag naar 18.04.5 Bionic Beaver, en kies daar voor Desktop 32-bit.

Hoe je Lubuntu op een dvd of USB stick zet en installeert, wordt uitgelegd in deze Engelstalige handleiding: https://manual.lubuntu.me/stable/

Wil je weten of jouw oude computer ook geschikt is voor andere versies van Linux, dan kun je het beste een weblink van Speccy plaatsen in een volgende reactie. Volg daarvoor onderstaande aanwijzingen:

Download en installeer Speccy. (← dit is een link; klik erop)

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Vink bij de installatie alle aangeboden extra’s uit!

afbeelding.png.cd5a1c8e6835e95434ff70991b6cce0a.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand > Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER

Geplaatst:

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg. Mijn laptop heeft inmiddels wel windows 10 voor 32 bits. Maar er is wel een x64 processor. Dit is de link die ik kreeg in Speccy.: http://speccy.piriform.com/results/ki4FMILMWF4N1TggmcDGlY5.

Ik kreeg deze laptop van een vriendin. Ze had intussen een nieuwe gekocht en van deze was de accu kapot. Koffie eroverheen. Ik heb windows 10 erop gezet maar hij is toch veel te langzaam. Ook werd ik gisteren gewaarschuwd voor een virus een Trojan en nog wat. Natuurlijk verwijderd maar dan is Linux misschien toch beter. Maar er zijn wat toepassingen die alleen onder windows draaien, Dus nu probeer ik eerst maar eens met Linux. Mijn andere laptop is wel een 64 bits. Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven en kijk uit naar je antwoord. Vriendelijke groet, Gerda

Geplaatst:

In de oude laptop zit deze processor: Intel Pentium T2310 @1.46GHz.

Deze processor is niet erg krachtig, maar hij is inderdaad wel geschikt voor 64-bits besturingssystemen.

Ik vind de temperatuur van die processor aan de hoge kant: 72° Celsius. Waarschijnlijk is deze laptop nooit geopend om hem schoon te maken. Er kan flink wat stof op en rondom de ventilator zitten, waardoor de processor niet zo goed meer gekoeld kan worden.

De laptop demonteren en goed stofvrij maken is aan te bevelen.

Er zit 4GB DDR2 RAM in de laptop. En dat is ook genoeg voor een 64-bits versie van Linux.

Vanwege de niet zo krachtige processor zou ik kiezen voor een wat lichtere versie van Linux. En Lubuntu is dan een goede keus.

Geplaatst:

Ik heb een opstartbare usb stick gemaakt met een isobestand van lubuntu. Als ik daarmee aan de gang ga, wordt linux opgestart vanaf de usb. Als ik dan de computer opnieuw opstart, zit ik weer in windows en is lubuntu weg. Dus ik moet dan werken op de usb en dat vind ik niet ideaal. Ik weet ook dat er een mogelijkheid is om een dual boot te maken maar dat werkt dan met ubuntu en dat is te zwaar voor mijn laptop. Ik zal nog even kijken hoe dat gaat met die dual boot met ubuntu. Misschien kan ik daar een lubuntu bestand van maken. Gerda

Geplaatst:

Ik dacht dat je op die oude laptop alleen Lubuntu wilde gebruiken. Klopt dat?

Start op van de USB stick. Als Lubuntu helemaal geladen is, zie je het bureaublad van Lubuntu.

Controleer of alles goed werkt: wifi, geluid enz.

Werkt alles, dan kun je ervoor kiezen om Lubuntu te installeren op de harde schijf.

Op je bureaublad zal een pictogram staan met daaronder de tekst Lubuntu installeren. Als ik het me goed herinner (het is voor mij een paar jaar geleden), dan staat dat pictogram ergens in de linker bovenhoek van je bureaublad.
Klik op dat pictogram. Er zal gevraagd worden of Lubuntu de hele schijf mag gebruiken of dat je Lubuntu naast Windows wilt installeren.

Je schreef zelf dat Windows 10 te traag werkte op deze oude laptop. Daarom kun je er beter voor kiezen om Lubuntu de hele harde schijf te geven. Windows 10 zal dan worden verwijderd. En in plaats daarvan wordt Lubuntu geïnstalleerd op de harde schijf.

Geplaatst:

De wifi werkt niet als ik opstart van de usb. Het geluid wel, geloof ik. Maar ik zal het nog eens proberen. Ik heb namelijk een lege partitie op de harde schijf. Daar kan ik misschien eerst lubuntu op zetten en dan kijken of alles werkt.

Geplaatst:

Bij mij werkte de wifi ook niet direct na installatie van Lubuntu op de laptop. Let wel: na installatie op de harde schijf!

Ik had er toen (ruim 3 jaar geleden) wel een verslagje van gemaakt, waarin staat wat voor problemen ik in het begin tegenkwam.

Het gedeelte over wifi heb ik gekopieerd en hieronder geplakt:

Het netbook is nu opgestart vanaf de harde schijf. Ik trek de internetkabel eruit en ga kijken of ik dan verbinding kan krijgen via wifi. Ik klik daarvoor op het pictogram van de internetverbinding, kies mijn netwerk (*********), voer het wachtwoord in: YYYYYYYYYYY en klik op Verbinden. Nou, er gebeurt helemaal niets. Ook geen melding dat de verbinding niet gemaakt kan worden. Dat is wel jammer. Het is natuurlijk geen doen om altijd gebruik te maken van een bedrade verbinding met zo’n mini laptop. Daarvoor heb je geen laptop.

Hum, ik krijg de melding “Downloaden van extra gegevensbestanden is mislukt. […] Het uitvoeren van deze opdracht vereist een werkende internetverbinding.” Dan maar weer die netwerkkabel erin.

Ha, nu heb ik verbinding, maar het downloaden mislukt toch. Het gaat over de Flash plug-in. Dan sluit ik dat venster maar.

Start > Systeemgereedschap > Updatebeheer. “Er zijn bijgewerkte programma’s uitgegeven nadat Ubuntu 16.04 werd uitgebracht. Wilt u deze nu installeren?” Nou en of > Nu installeren. En al weer moet ik mijn wachtwoord intypen. Dat is normaal bij het updaten van Linux.

Opvallend is dat het netbook veel minder lawaai maakt dan onder Windows 10. De processor zal minder belast worden. De lastigste klus zal nog het werkend krijgen van draadloos internet worden.

Hum, het updaten neemt nog vrij veel tijd in beslag. Het ging om slechts 86 MB aan updates, meende ik te zien, maar hij is daar al een tijdje mee bezig. Zou er meteen een (betere) driver voor draadloos internet geïnstalleerd worden? Ik hoop het. De draadloze netwerkkaart is van het type Broadcom 4313 (802.11 b/g/n). Als ik op het netwerkpictogram klik, dan zie ik al vinkjes, zowel voor ‘Netwerk inschakelen’ als voor ‘Wifi inschakelen’. Wat kan ik er zelf nog meer aan doen?

Ik klik op Details onder ‘Updates installeren’, en zie dan een hoop informatie voorbijkomen die mij niets zegt. Er zou firmware ontbreken, maar waarvoor? [Possible missing firmware for module i915]

Opnieuw opstarten na het installeren van de updates. Ik zal een volgende keer eens de tijd opnemen: hoe lang duurt het opstarten van Lubuntu? Na het intypen van mijn wachtwoord duurt het toch nog wel even voordat ik mijn gevulde bureaublad zie.

Voorkeuren > Beeldscherminstellingen: De juiste resolutie wordt getoond: 1024 x 600.

Bij Voorkeuren > Netwerkverbindingen worden zowel mijn ethernet als mijn wifi getoond. Achter wifi staat: Laatst gebruikt: nooit. Ik selecteer de wifi en klik op het tabblad Draadloosnetwerk-beveiliging. Daarna vul ik het wifi-wachtwoord in. Vreemd als dat op deze manier zou moeten, maar wie weet werkt wifi een volgende keer wel. Het zou me verbazen én verheugen. Onder Algemeen staat er nu ook een vinkje voor ‘Automatisch verbinden met dit netwerk wanneer het beschikbaar is’.

Ik trek de internetkabel eruit en klik op het netwerkpictogram. Ik kies mijn netwerk, vul mijn wachtwoord in en ja, ik heb wifi! De volgende keer hoor ik wel automatisch verbinding via wifi te krijgen. Even controleren door de computer opnieuw op te starten…. De uitknop zit helemaal rechtsonder. Ik kies dan Herstarten. Ik log in op mijn gebruikersaccount en… ja, ik heb verbinding via wifi: 3 van de 4 streepjes. Dat is redelijk. Operatie geslaagd.

Geplaatst:

Ik krijg het bericht: Dit systeem is niet verbonden met het internet. Ik zie wel netwerk:/// Maar ik kan er niets typen. Ook weet ik niet hoe ik lubuntu moet verlaten. Toch niet gewoon de computer uitzetten? Misschien is het handig als ik de apparaten die op de laptop staan overneem zodat ik er misschien naar kan zoeken als er iets mis is. Maar zal ik dan gewoon maar doorgaan met installeren ook als er geen internet is? Ik heb je bericht hierboven maar geprint. Dan kan ik dat er naast houden als ik bezig ben. Ik moet dan waarschijnlijk ergens in de gang gaan zitten om op de router aangesloten te zijn. Ik zie nog wel wat er gebeurt. Je hoort wel van me. Maar voorlopig even andere dingen. Dankjewel Gerda

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.