Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vorige week een nieuwe pc gekocht (DELL optiplex 7040 refurbished door erkende firma) .Windows 10 pro 20H2 upgedate .

Mijn probleem is het volgende. 

Ik heb 4 EXTERNE harde schijven die ik enkel gebruik als back-up  (dus ff aankoppelen , alles kopieren  en afkoppelen ) 

Met mijn vorige PC (DELL optiplex 990 windows 10 pro) was het mogelijk om deze 4 schijven te beveiligen met BITLOCKER 

ECHTER...met de nieuwe PC is dit alleen nog maar mogelijk voor 2 vd 4 schijven .

De 2 SSD toshiba's worden NIET door BITLOCKER ge-dedecteerd .

Het rare is dat als je "schijfbeheer" lanceert ,deze aangeeft dat die 2 toshiba schijven  een "stukje" hebben van 101 mb dat "niet toegewezen is".

Ik heb beide schijven geformatteerd , doch niets is gewijzigd .

Is er een oplossing mogelijk om op die 2 schijven toch BITLOCKER te lanceren ?

Want nu zijn die 2 schijven "open en bloot " te lezen door "iedereen " en dat wil ik ten allen prijze vermijden .

Ik heb nogal heel nieuwsgierige adolsecentenin huis 

Dank bij voorbaat 

Leo 

bitlocker.png

schijfbeheer.png

tpm.png

Geplaatst:

Ik veronderstel dat beide Toshiba schijven bijkomend beschermd werden op je vroegere pc, waarschijnlijk door een extra paswoord op beide harde schijven (bv. ATA password via het BIOS op je vroegere pc.)

Uiteraard kan Bitlocker deze dan niet encrypten.

- Kan je de data op deze drives zelf lezen?

- Als je bedoelde schijven terug aansluit op je oude pc, dien je dan een extra paswoord op te geven vooraleer zij toegankelijk zijn? Dwz. nog voor je Bitlocker kunt in/uitschakelen?

- Welk soort van Bitlocker gebruikte je? (automatisch ontgrendelen, Bitlocker To Go, of via de 48 cijfercode? 

Geplaatst:

Dag p38cyg, 

Voor zover ik mij herrinner heb ik voor  die TOSHIBA schijven NOOIT een extra paswoord moeten creeren bij hun eerste gebruik .

Ik heb de bestanden op die schijven altijd kunnen lezen ,bijvoegen, verwijderen zonder ooit 1 probleem .

En het bizare van de historie.

Ik heb deze schijven terug aangekoppeld op de "oude" pc en nu IS HET OOK NIET MEER MOGELIJK om terug BITLOCKER TO GO te lanceren .

Niettegenstaande ze dit de voorbije 2 jaren WEL hebben kunnen doen.

Die oude pc heeft een TPM versie 1.2.

Wat wel verschillend is ......

Ik had de toshiba-schijven op de oude PC volledig ontsleuteld (alsook de MAXTOR en INTENSO-schijven) voor alle veiligheid want ik had mij ondertussen een nieuwe pc aangeschaft. (zie uitleg topic)

De oude pc draaide toen op windows 10 PRO  2004. 

Ondertussen (want update problemen windows 10 pro 2004 naar 20H2)) heb ik die oude PC terug ge-intialiseerd via SYSTEEM HERSTEL (was nog de enige optie) en ben ik erin geslaagd om op die oude pc ook windows 10pro 20H2 te installeren .

Ik vermoed dus dat de update van windows 10 pro 2004  naar windows 10 pro 20H2 er ietske mee te maken heeft .

Is er een mogelijkheid om op de 2 toshiba-schijven die 101mb "niet toegekend" eruit te gooien ?

Zoals ik al vermelde , ik heb de schijven ondertussen al geformatteerd en niets is gewijzigd. Ik veronderstel dat die 101mb een 'verborgen' bestand is , maar ik vind nergens de mogelijkheid om dit te vinden . 

Jij spreekt van ATA paswoord op BIOS op vroegere pc .. hoe kan ik daar geraken om ne keer te checken ?

Mvg,

Leo

ps: ik lees op internet dat BITLOCKER niet echt veilig is .....een andere mogelijkheid zou zijn om DISCKRYPTOR te gebruiken.

Heb jij daar ervaring mee ?

Geplaatst: (aangepast)

De velden "security", onder andere ATA, kan je nagaan in je BIOS (zie je manual) of hier (vanaf 3:22) : https://www.youtube.com/watch?v=qn5BFuEkj64

Kijk ook de status na van hoe bitlocker ingesteld staat op je nieuwe pc, in cmd als admin, typ manage-bde -status (de TPM chip zou hier zichtbaar moeten zijn, alsook de volledige bitlocker status van alle verbonden drives)

Je kan de TPM chip resetten als volgt :
manage-bde -protectors -delete -type TPM
manage-bde -protectors –add -tpm
Dit verwijdert de data van de TPM en creëert de huidige situatie in zijn plaats (wel met beide Toshiba drives aangesloten).

De 101mb ruimtes (unallocated = niet toegewezen) kan je verwijderen met Windows schijfbeheer zelf : ga eens op die ruimte staan, klik rechtermuis, zie je "volume verwijderen" ? (zie beneden)

Bitlocker is wel degelijk bijzonder veilig - het kan jaren duren vooraleer een "moeilijk" paswoord kan gekraakt worden - en geloof mij vrij gezien ik hier enige ervaring in heb.
Diskcryptor ken ik alleen van naam en kan er dus niets zinnigs over vertellen.

extend-volume-greyed-out-windows10.png

aangepast door p38cyq
typfout
Geplaatst:
1 uur terug, p38cyq zei:

De 101mb ruimtes (unallocated = niet toegewezen) kan je verwijderen met Windows schijfbeheer zelf

Dat zal niet gaan. Niet-toegewezen ruimte kun je niet verwijderen. Niet met schijfbeheer van Windows zelf en ook niet met een ander partitioneerprogramma.

Wanneer je een partitie verwijdert met Windows schijfbeheer, dan zal dat niet-toegewezen ruimte worden.

Wanneer je rechtsklikt op niet-toegewezen ruimte, dan zul je het volgende zien:

image.png.402e5dff60642e3a3f1d611d1c889212.png

Van de niet-toegewezen ruimte zou je een Nieuw volume kunnen maken, maar dat is natuurlijk onzin bij een ruimte van slechts 101MB. Wat misschien wel kan is die 101 MB niet-toegewezen ruimte toevoegen aan de partitie die erachter staat. Dat kan niet met schijfbeheer van Windows, want dan zou de niet-toegewezen ruimte achter (rechts van) de partitie van 931,41 GB moeten staan. Schijfbeheer kan partities namelijk alleen maar uitbreiden (vergroten) met vrije ruimte (lees: niet-toegewezen ruimte) die achter de uit te breiden partitie staat.

Misschien lukt het wel met een ander programma, bijvoorbeeld met MiniTool Partition Wizard.

Ik schrijf expres 'misschien', want soms lukt het echt niet. In mijn geval gaf MiniTool Partition Wizard aan dat hij niet in staat was om die 39 MB niet-toegewezen ruimte toe te voegen aan de D partitie.

Ik ben zelfs zover gegaan dat ik de D partitie verwijderd heb. De gehele schijf van 1863,02 GB was daarna een aaneengesloten niet-toegewezen ruimte. Daarna met rechts geklikt op die niet-toegewezen ruimte en een nieuw volume aangemaakt. En wat bleek? Ik had daarna weer exact dezelfde situatie met vooraan een niet-toegewezen ruimte van 39 MB. Een verklaring hiervoor heb ik niet, maar ik heb het opgegeven en laat die niet-toegewezen ruimte van 39 MB nu met rust.

Van Bitlocker heb ik geen verstand. De hulp daarbij laat ik aan anderen over.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.