Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat ik graag een XP zou hebben, installeerde ik die op mijn tweede schijf. Dat lukte, behalve dat ik geen internet heb.

Maar dan wilde ik de Boot zo instellen dat ik terug startte met W10 maar dat lukt niet.

Ik ben zeker dat op mijn SSD schijf W10 staat, maar hoewel ik die in Boor als 1ste heb staan, blijft hij XP opstarten die op een andere grotere schijf staat.

Wie weet raad?

2021-01-23-bootprobleem (0).jpg

2021-01-23-bootprobleem (3).jpg

2021-01-23-bootprobleem (4).jpg

2021-01-23-bootprobleem (5).jpg

2021-01-23-bootprobleem (6).jpg

• Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Vaak lees je dat het maken van een dual boot een fluitje van een cent is. Jij ervaart nu dat dat niet altijd het geval is.

Waarom wordt Windows 10 op jouw pc niet gevonden door de bootmanager? Omdat jij eerst Windows 10 hebt geïnstalleerd en daarna pas Windows XP. Dat had je andersom moeten doen.

Ik kopieer en plak even wat informatie van de website van Menno Schoone:

"Elke Windows-versie heeft een eigen bootmanager die nét weer even anders werkt dan die van de voorgaande versie. Omdat de oude bootmanager tijdens het installeren van een nieuw besturingssysteem automatisch wordt vervangen, is het verstandig te beginnen met de installatie van de oudste Windows-versie en te eindigen met de meest recente. Met deze werkwijze wordt voorkomen dat de recentere (maar eerder geïnstalleerde) Windows-installatie niet meer wil opstarten omdat deze niet wordt herkend door de inmiddels verouderde bootmanager. Installeer dus in de volgorde Windows 7, Windows 8 en tot slot Windows 10!"

Kun je dat nog repareren? Ja, dat is mogelijk. Klik op de volgende link en lees alles door: https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/multiboot_systeem_opzetten.html

Het is geen lichte kost. Als je het na 1 keer lezen niet allemaal begrijpt, zul je alles nog een keer moeten lezen. En misschien wel een derde keer.

Zelf gaf ik er na 1 keer lezen al de brui aan. Als ik zelf ooit nog eens Windows XP zou willen gaan gebruiken, dan koop ik voor twee tientjes wel een oude pc op een rommelmarkt, en dan gebruik ik die enkel en alleen voor Windows XP. Op dit moment heb ik daar geen enkele behoefte aan, maar ik heb van jou begrepen dat jij een of meer oude programma's wil gebruiken, die alleen nog werken onder Windows XP en niet onder nieuwere versies van Windows.

Vanwege gebrek aan eigen kennis verwijs ik je naar de eerder genoemde website van Menno Schoone. Natuurlijk is er op internet meer te vinden over het wijzigen van de BCD (Boot Configuration Data). En daarnaast zullen er andere forumleden zijn die hier wel kaas van hebben gegeten.

Geplaatst:

Probleem is dat mijn beste instalatieschijf beschadigd is. Daarop staat een XP met pack 3 en, volgens mij, ook meer drivers. 

Ik heb al aan het zoeken geweest, maar vind nergens nog XP schijven.

Geplaatst:

Ik heb 3 seconden gezocht: https://archive.org/details/WindowsXPHomeEditionwithServicePack3Dutch

Dat is een Nederlandstalige versie, met Service Pack 3

Download de iso met een computer die draait op Windows 10:

image.png.e9146ba357f6c59fc8efb7789a3f6679.png

De blauwe downloadknop verschijnt pas wanneer je de muisaanwijzer boven ISO IMAGE houdt.

Nadat het downloaden voltooid is, moet je rechtsklikken op het iso bestand. Er opent een contextmenu. In dat menu klik je op Schijfkopiebestand branden. Doe een blanco cd in het cd-station en branden maar!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.