Ga naar inhoud

laptop gecrashed na terugzetten herstelpunt

vxvk

Aanbevolen berichten

Ik heb een laptop Lenovo Thinkpad T460s Touch. Ik heb hem gekocht, maar hij was niet nieuw. Ik heb wel allerlei upgrades laten uitvoeren. Nu ben ik mijn eigen software aan het installeren. Na elke installatie maak ik een herstelpunt, zodat ik altijd terug kan als er iets misgaat. Nu probeerde ik een een klein programmaatje te installeren dat al jaren op mijn andere laptops en desktops draaide. Maar het installeren lukte niet en toen wilde ik hem terugzetten naar het laatste herstelpunt. Daarna kon ik hem niet meer opstarten en bij alle pogingen om te herstellen werd er gezocht naar een administrator. Maar ik had de naam van de administrator gewijzigd in Gerda. Op mijn andere laptop staat Administrator=Gerda. Dat heb ik op deze laptop niet gecontroleerd en nu kan er geen administrator gevonden worden. Kan ik van buiten de computer een programma starten waarmee ik misschien in mijn laptop kan komen om bijvoorbeeld via het register of op een andere manier in elk geval de administrator naam weer terug te zetten? Of is de enige mogelijkheid misschien om toch maar een hele nieuwe opstart te doen. Helaas ben ik zo stom geweest om niet meteen bij het begin een opstart usb te maken. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst even over herstelpunten. Zelf heb ik weinig vertrouwen in herstelpunten. Bij mij mislukt het terugzetten van een herstelpunt 3 van de 4 keer. Wanneer lukt het wel? Als er geen echte noodzaak is. Er is niets fout gelopen, maar ik wil controleren of het terugzetten van een herstelpunt werkt. Wanneer lukte het bij mij niet? Wanneer er iets grandioos fout was gelopen (ja, dat komt bij mij ook wel eens voor 😉). Dan lukte het terugzetten van een herstelpunt meestal niet.

Daarom ben ik overgegaan op het maken van back-ups. Je kunt volledige back-ups maken, maar ook differentiële of incrementele back-ups. Ik gebruik daarvoor niet het ingebouwde back-upprogramma van Windows, maar en programma van derden. Vroeger was dat Acronis True Image, tegenwoordig EaseUS Todo Home.

Aan bovenstaande informatie heb je nu niets aan. Je wil de laptop weer op kunnen starten. Het lijkt erop dat je de naam van je gebruikersaccount hebt gewijzigd. Dat zou ik zelf niet gedaan hebben. Ik zou een tweede gebruikersaccount hebben aangemaakt, en dat tweede account mijn eigen naam hebben gegeven. Een tweede gebruikersaccount is altijd in eerste instantie een standaardgebruiker met beperkte rechten. Met zo'n beperkt account kun je geen programma's installeren. Dus het eerste wat je daarna doet is dat tweede account administratorrechten geven. Als dat gelukt is (en je moet er 100% zeker van zijn dat dat nieuwe account de rechten vaneen administrator heeft!), mag je het eerste account verwijderen, zodat alleen het tweede account (met jouw eigen naam én administratorrechten) overblijft.

Informatie over het werken met gebruikersaccounts vind je hier: https://www.schoonepc.nl/windows10/werken_met_gebruikersaccounts.html

Ook die informatie is voor later. Nu wil je toegang tot je eigen account krijgen. Je eigen account is ofwel corrupt of het heeft geen administratorrechten meer.

Probeer eerst het volgende. Je hebt een heel klein kansje op succes, maar het is het proberen waard.

Kan de accu uit je laptop makkelijk verwijderd worden? Koppel dan eerst de adapter los van de laptop. Zorg dat er verder niets is aangesloten op de laptop: geen printer, geen muis e.d.

Haal de accu uit de laptop.

Druk minstens 10 seconden op de powerknop. Hierdoor vloeit de reststroom weg.

Sluit de adapter aan op de laptop en probeer de laptop te starten. Kijk of je in kunt loggen.

Lukt dat niet, dan is er nog een andere mogelijkheid: het verborgen administratoraccount activeren. Je hebt daar wel een installatiemedium voor nodig. Die kun je op een andere computer maken. Je hebt daarvoor een lege USB stick nodig met een opslagcapaciteit van minstens 8 GB.Hoe je zo'n installatiemedium maakt wordt op deze website van Microsoft uitgelegd: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Een verborgen administratoraccount? Ja, naast de accounts met administratorrechten die jij zelf hebt aangemaakt is er altijd nog een verborgen administratoraccount. Als je dat account geactiveerd hebt, dan kun je het account van de verborgen administrator gebruiken om je eigen account weer administratorrechten te geven.

Klinkt dat ingewikkeld? Dat is het ook wel. Menno Schoone legt het uit op zijn website: https://www.schoonepc.nl/windows10/verborgen_administratoraccount_activeren.html

Zie je er tegenop om dat te gaan doen? Dan kun je altijd nog beslissen tot een nieuwe installatie van Windows 10. Maar ook daarvoor zul je een installatiemedium moeten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn probleem is waarschijnlijk ernstiger. Ik heb allerlei opstartmogelijkheden geprobeerd via de BIOS en ook via de herstelmogelijkheden van de laptop zelf. Ik had een cd met de bestanden en een usb. Maar ze worden beide niet gelezen. De laptop kan kennelijk de usb en de cd niet lezen om op te starten. Ik moet dus eigenlijk van buiten de laptop in om, eventueel via dos, iets te wijzigen. Maar misschien is hij echt wel kapot. Dat er een herstelpunt niet lukt of dat er een foutmelding komt, is allemaal bekend. Maar dat de laptop echt crasht? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik kan dus ook  niet in de veilige modus komen want voor elke oplossing moet er een administrator zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer de laptop niet op kan starten van een opstartbare cd/dvd of USB stick, dan houdt het op.

21 minuten geleden, vxvk zei:

Ik had een cd met de bestanden en een usb.

Maar was dat wel een opstartbare cd en een opstartbare USB stick?

Om je probleem op te lossen moet je echt een installatiemedium hebben voor Windows 10.

De inhoud van die stick ziet er in de Verkenner zo uit:

image.png.0b61e4a7fcc153f0bae6768c4daabe41.png

De standaardnaam die de stick krijgt is ESD-USB

Ziet de inhoud van jouw USB stick  er ook zo uit?

Het kan nodig zijn om in het BIOS de opstartvolgorde te wijzigen, zodat de USB stick bovenaan staat. Natuurlijk moet op dat moment de USB stick al aangesloten zijn. Zie hier: https://pcsupport.lenovo.com/be/nl/products/LAPTOPS-AND-NETBOOKS/THINKPAD-T-SERIES-LAPTOPS/THINKPAD-T460S/solutions/HT500222/?linkTrack=diagTopSolution%3ARecommended ways to enter BIOS - ThinkPad, ThinkCentre, ThinkStation

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, mijn usb ziet er inderdaad anders uit. Ik heb deze bestanden er op staan. Maar ik kan nergens vinden hoe ik die opstart usb moet maken. Ik heb alles gelezen op de website van Microsoft maar er staan geen aanwijzingen. Alleen dat je dat moet doen. Als ik het eerste bestand start, wordt windows geïnstalleerd. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het andere bestand is een Windows Upgrade en dat is ook niet de bedoeling. Maar hoe ik een start usb moet maken, staat er niet bij. Ik zal nog eens ergens anders kijken. Ergens moet het toch uitgelegd staan. Gerda

opstartusb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is logisch dat je niet van die USB stick kon opstarten, want dat is geen opstartbare stick. Die twee bestanden die jij laat zien, horen niet op de USB stick, maar gewoon in de map Downloads op de harde schijf van je pc. En daar komen ze ook standaard terecht wanneer je ze downloadt.

Je hebt het eerste bestand (programma) nodig: MediaCreationTool20H2.exe. Verplaats dat bestand naar de map Downloads of naar het bureaublad.

En alle informatie staat toch echt op deze website van Microsoft: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Klik daar op het plusteken dat staat voor 'Het hulpprogramma voor het maken van installatiemedia [...] gebruiken om Windows 10 op een andere pc te installeren'.

Dan krijg je alle informatie die je nodig hebt om het installatiemedium te maken.

En als je klaar bent met het maken van het installatiemedium, dan klik je op diezelfde website op 'Het gemaakte installatiemedium gebruiken'. En dan krijg je daar weer uitleg over te lezen.

Laat maar weten wanneer je erin geslaagd bent het installatiemedium te maken. Je kunt dan zelf via de Verkenner controleren of de inhoud gelijk is aan mijn afbeelding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Korte samenvatting over het maken van het installatiemedium:

Je downloadt het bestand MediaCreationTool20H2.exe (18,5 MB) (hoef jij niet te doen, want jij hebt dat bestand al)
Rechtsklik op dat gedownloade bestand en kies dan ‘Als administrator uitvoeren’.
Kies ‘Installatiemedium (USB-stick, dvd of ISO-bestand) voor een andere pc maken’.
Taal, toetsenbord enz. zal meestal al goed staan. Wel even controleren.
Kies USB-flash station (minimaal 8 GB)
Mijn aangesloten USB stick werd al gevonden.
(Let op: alles wat op de stick staat zal verwijderd worden!)
Klik op Volgende
Windows 10 wordt dan gedownload en de installatiebestanden worden op de USB-stick gezet.
Bij mij duurde dat in totaal circa 50 minuten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam helemaal niet in het keuzemenu. Hij bleef alsmaar hangen bij de windows setup. Dat wilde ik niet. Ik was bang dat windows geïnstalleerd zou worden op mijn oude laptop. Pas toen ik verder gekeken had, begreep ik dat ik die mediacreationtool gewoon moest starten en dan maar rustig moest wachten. Uiteindelijk is het wel gelukt. Wat ik nu wel vervelend vind, is dat ik perse mijn account en e-mail moest vermelden en mijn pincode en eigenlijk wil ik dat niet. Ik ben de enige die op de laptop werkt en als mijn man een enkele keer iets wil doen met internet of e-mail dan moet hij gewoon aan de gang kunnen zonder mij. Ik heb nog een windows 10 upgrader. Die zou ik nu natuurlijk gewoon kunnen installeren. Daar kan ik al die toestanden gewoon omzeilen. Of kan ik nu nog iets wijzigen. Ik kon niet eerder antwoorden want mijn huidige laptop is heel traag en loopt soms gewoon vast. Dan kan ik gewoon niets anders doen dan afwachten of afsluiten. Mijn nieuwe laptop is nu wel op tijd. Maar heel erg bedankt voor je hulp. Ik zal nu ook meteen een opstartmedium maken van mijn eigen instellingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.