Ga naar inhoud

laptop gecrashed na terugzetten herstelpunt

vxvk

Aanbevolen berichten

Nee, natuurlijk vind ik dat prima. Vervelend als je je moe voelt. Rust lekker uit. Dan hoor ik je later wel weer. Ik reageer ook niet altijd snel omdat er iemand is voor wie ik dingen moet regelen en voor wie ik van alles moet doen. Ik heb de laptop uitgezet. Geen haast dus. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, vxvk zei:

Uiteindelijk is het wel gelukt. Wat ik nu wel vervelend vind, is dat ik perse mijn account en e-mail moest vermelden en mijn pincode en eigenlijk wil ik dat niet.

Dat begrijp ik niet. Wanneer je het installatiemedium aan het maken bent, dan wordt niet gevraagd naar je e-mailadres van je Microsoft account of je pincode. Dat gebeurt pas wanneer je Windows opnieuw zou gaan installeren met behulp van de gemaakte USB stick.

Mijn vraag is dus: wat heb je tot nu toe gedaan? Heb je enkel het installatiemedium gemaakt of heb je dat installatiemedium daarna ook al gebruikt om een nieuwe installatie van Windows 10 uit te voeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je intussen weer een beetje opgeknapt? Heb je hier wel tijd voor? Ja, ik heb het installatiemedium gemaakt. Dat kostte me heel veel tijd en  moeite omdat juist op dit moment bleek dat mijn oude laptop heel traag was, waardoor ik niet kon zien wat er gebeurde. Ik heb toen een tijdje gewacht en ben iets anders gaan doen en toen pas kwam de keuze om een installatiemedium te maken. Dat lag dus aan mijn oude laptop. Ik heb de usb gebruikt om mijn nieuwe laptop opnieuw te configureren. Maar hier werd gevraagd naar mijn e-mailadres. Dat werd niet geaccepteerd en ik heb toen maar mijn gmailadres gegeven. Toen werd er nog gevraagd om een pincode. En dat wil ik helemaal niet. Maar ik kon dat niet omzeilen. Bij het opstarten bleek dat mijn eerste e-mailadres werd gebruikt in het inlogscherm. De andere keren dat ik een pc configureerde kon ik gewoon doorgaan zonder een paswoord of iets dergelijks te geven.  Nu begreep ik dat ik het misschien kan omzeilen door ervoor te zorgen dat er geen internet is. Maar op mijn andere laptops was daar een knopje voor. Op deze niet. Misschien is er een andere manier? Uitzetten in de BIOS? Mijn echtgenoot wil ook nog wel eens proberen om iets te doen maar hij moet dan gewoon de pc aan kunnen zetten en beginnen. Hij onthoudt al die paswoorden en pincodes niet. Bovendien sla ik nooit gebruikersnamen of paswoorden op de pc op. Er staat dus verder helemaal niets belangrijks op. Ook verwijder ik steeds al mijn cookies. Gerda. Mijn andere laptop heeft het blijkbaar begeven. Maar ik heb er nog een, zonder accu. Daar werk ik nu op want ik wil wel het internet op kunnen om eventueel informatie te vinden, bijvoorbeeld bij Menno Schoone. Ik heb natuurlijk zijn boeken en ik krijg ook altijd de  nieuwsbrief. Maar op het moment dat ik hem krijg, gaat het meestal niet over mijn probleem. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, je hebt het installatiemedium gemaakt. Mijn plan was om dan even te stoppen. Nog niet verder gaan. Dus niet Windows 10 opnieuw gaan installeren, maar eerst proberen je defecte Windows 10 te repareren met behulp van die USB stick.

Dat is nu te laat. Als ik het goed begrijp, dan heb je Windows 10 al opnieuw geïnstalleerd. Daarbij wordt je vorige installatie van Windows 10 verwijderd. Er valt dus niets meer te repareren.

Als je Windows 10 opnieuw (of voor het eerst) gaat installeren, dan vraagt Windows inderdaad naar een e-mailadres.

Dat is geen willekeurig e-mailadres, maar het e-mailadres van je Microsoft account. Iedereen die gebruik maakt van een hotmailadres of een e-mailadres dat eindigt op @outlook.com, heeft al een Microsoft-account Tijdens de installatie van Windows 10 kun jij dan het e-mailadres en het bijbehorende wachtwoord van je Microsoft account ingeven.

En als jij op dat moment nog geen Microsoft account heb, dan kun je die dan aanmaken. Dat lijkt gebeurd te zijn.

Wanneer je tijdens de installatie van Windows 10 niet verbonden bent met internet, dan is het nog wel mogelijk om een lokaal account aan te maken. Een lokaal account is een gebruikersaccount zoals je dat kende van Windows 7 en zijn voorgangers. Je kunt dan zelf een gebruikersnaam kiezen en een wachtwoord (of dat wachtwoord zelfs achterwege laten).

Maar dat is nu mosterd na de maaltijd.

Hoe kunnen  jullie (en dan vooral je man) in de toekomst makkelijk van de computer gebruik maken. Helemaal zonder wachtwoord zou ik in dit geval niet doen. Je zou een tweede gebruikersaccount aan kunnen maken. Daarbij kies je voor dat tweede gebruikersaccount als gebruikersnaam Gerda, en als wachtwoord ook Gerda. Dat laatste wachtwoord zal ook je man kunnen onthouden, neem ik aan.

Hoe gaat dat in zijn werk?

Klik achtereenvolgens op Start > Instellingen > Accounts

Klik in de linker kolom op Gezin en andere gebruikers

Klik onder Andere gebruikers op Iemand anders aan deze pc toevoegen

image.png.953a8eac1a70316426dfe416267cbee3.png

In het volgende venster zie je dat Microsoft graag heeft dat de nieuwe persoon zich aanmeldt met een e-mailadres. Maar dat willen wij juist niet. Je moet daar klikken op 'Ik beschik niet over de aanmeldgegevens van deze persoon':

image.png.e43fbd1385ad8198fb769fb03d310446.png

Microsoft blijft maar volhouden en wil graag dat je voor die persoon een nieuw Microsoft-account gaat aanmaken. Wij houden ook vol en blijven weigeren. Je moet klikken op 'Gebruiker zonder Microsoft-account toevoegen'

image.png.bf404531280dc93868c370b35b52f4f7.png

In het volgende scherm kun je drie keer Gerda invullen:

image.png.2113d831da2dfe4fd5eb16d6b8830f00.png

Helaas moet je dan ook nog 3 beveiligingsvragen kiezen en beantwoorden. Het is niet anders.

Bij die beveiligingsvragen kun je gerust totale onzin invullen, bijvoorbeeld dat je eerste huisdier Fikkie heette en dat je ouders elkaar hebben ontmoet op de Noordpool. Je hoeft die antwoorden immers niet te onthouden. Het risico dat je het wachtwoord Gerda voor je gebruikersaccount Gerda vergeet, lijkt me erg klein.

Daarna zie je onder Andere gebruikers Gerda staan:

image.png.62dca0674efdad94656aed634286b23a.png

Maar Gerda is nog een standaardgebruiker zonder de rechten van een administrator. En die rechten moet ze wel krijgen, anders kun je met dat account geen software installeren.

Klik daarom op Gerda. Je krijgt dan wat meer te zien:

image.png.b333ce142536245cd94ea0df2031f041.png

Klik op Accounttype wijzigen.

In het volgende venstertje klik je op het pijltje achter Standaardgebruiker en daarna klik je eerst op Administrator, en tenslotte op OK om die keuze te bevestigen:

image.png.02bbd20339bd2c8f80ce72e6220de447.png

Maar hoe moet je nu inloggen met je nieuwe Gerda account?

Jij hebt nu twee gebruikersaccounts op je pc.

Houd de Windows-toets ingedrukt en druk dan op de letter L (het is de L van Lock = vergrendelen)

Het vergrendelingsscherm zal verschijnen.

Klik op een willekeurige plek en kijk dan naar de linker benedenhoek van je scherm

Daar staan al je gebruikersaccounts:

image.png.7dddc1598b3e7c878ac4b5bf3417b952.png

Klik op Gerda. Daarna moet je het wachtwoord invullen. Dat is dus weer Gerda.

Omdat dit de eerste keer is dat dit nieuwe gebruikersaccount gebruikt wordt, krijg je eerst wat opmerkingen te zien, zoals "Windows wordt voor u geconfigureerd".

Daarna krijg je een paar vragen voorgelegd die vooral te maken hebben met je privacy.

Bij elke vraag kun je kiezen uit twee opties.

Zelf kies ik altijd bij iedere vraag de onderste optie.

En als je die vragen hebt beantwoord dan ben je klaar. Het bureaublad dat hoort bij het account Gerda, zal verschijnen.

Maar, zul jij denken, moet ik nu elke keer als ik de laptop aanzet, kiezen tussen de twee gebruikersaccounts? Dat kan, maar dat hoeft niet. Windows onthoudt met welk gebruikersaccount jij het laatst was ingelogd. Stel dat dat met het account Gerda was, dan zal wanneer jij de volgende dag je computer weer aanzet, het account Gerda al geselecteerd zijn. Je klikt op het vergrendelingsscherm, je typt Gerda in in het wachtwoordvenster en dat is het.

Je zou er daarna voor kunnen kiezen om het eerste account (met dat e-mailadres) te verwijderen. Zou ik niet doen. Gewoon laten staan, ook al gebruik je het niet. Zo'n extra gebruikersaccount kan van pas komen, wanneer er problemen zijn met het account Gerda.

In mijn laatste afbeelding kun je zien dat ik zelf ook zo'n extra gebruikersaccount heb, met de naam 'test'. Dat account heb ik ook administratorrechten gegeven, zodat ik het in geval van nood kan gebruiken.

Lang verhaal geworden. Als je hierover toch nog vragen hebt, stel ze gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je uitgebreide toelichting. Ik wilde juist graag een lokaal account. Ik heb nog wat dingen geprobeerd. Uiteindelijk had ik een start usb, dus ik dacht: wat kan me gebeuren. Als het niet goed gaat, begin ik gewoon opnieuw. Misschien dat ik zonder internet een andere installatie kon maken. Maar ik heb geen knopje op de laptop om de wifi uit te schakelen. Dus toen ik voor herstellen koos, heb ik gewoon onze router even uitgezet. Toen kreeg ik alleen de vraag wie de laptop ging gebruiken. Ik heb toen mijn naam ingevuld en uit alle andere opties de meest beperkte gekozen. Nu ben ik gewoon Administrator. En hij start gewoon in een keer door met mijn naam. Ik hoef nu ook niets te doen aan het account. Ik vind het wel vervelend voor je dat je er zoveel tijd in hebt gestoken maar misschien is het goed om ook van mijn manier te weten. Ik heb wel heel veel geleerd intussen. Ik ben de laatste tijd bezig geweest met van alles en steeds heb ik op het forum veel hulp gekregen. Ook nu dus weer. Ik bewaar jullie adviezen altijd in een document. Dan kan ik het later nog een keer offline nalezen als ik weer iets nodig heb. Ik weet zeker dat je uitleg dan van pas zal komen. Heel erg bedankt voor alle moeite. En pas goed op jezelf. Groetjes. Gerda                                                                                                                                                         

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima gedaan, Gerda! 👍

12 minuten geleden, vxvk zei:

Ik vind het wel vervelend voor je dat je er zoveel tijd in hebt gestoken

Geeft niets. Het hield me van de straat. En misschien heeft iemand anders er nog wat aan.

Je kunt je 'nieuwe' laptop nu weer gaan gebruiken zoals jij dat wilt. Missie geslaagd!

Veel plezier ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.