Ga naar inhoud

Vna oude desktop naar nieuwe laptop

Joop Zwart

Aanbevolen berichten

OK, maar ik snap het niet. Ik  Je kunt een harde schijf vervangen voor een SSD. Je kloont de schijf en zet het volledig op de SSD. Daarna start je je pc op en klaar is kees. Waarom kan ik dat zelfde niet van pc naar een nieuwe laptop? 
Want waar ik van af wil is al die programma's opnieuw installeren. Bestanden overzetten is idd geen probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

alle software én het besturingssysteem moet worden geïnstalleerd op de te gebruiken hardware.

en de hardware op je nieuwe laptop is uiteraard geheel anders dan op de oude desktop.

je zult dus al je programma's die je wilt blijven gebruiken op de laptop moeten installeren.

een schijf klonen heeft weinig zin, en zou zelfs tegen je kunnen werken omdat er besturingselementen op staan.

dus: volg de goede raad die je is gegeven en beperk je tot het veilig stellen en overbrengen van je data.

( en leg die schijf uit de desktop daarna ergens in een kast, heb je een backup van je data tot nu toe.

en niemand die in de verleiding kan komen om eens te kijken wat er op de schijf in die ingeleverde pc staat....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel degelijk mogelijk om je complete systeem over te zetten naar een andere laptop, tenminste als je er wat geld voor over hebt. Heb dit de laatste tijd regelmatig moeten doen voor "klanten".

Er bestaan meerdere programma's die dit kunnen (zie bv.  5 Best PC Migration Software For Windows 10 & MacOS | 2020 Edition (fossbytes.com)

Zelf gebruik ik EaseUS PCTrans (Free PC transfer/migration software for Windows Computers - EaseUS® Todo PCTrans Free). De kosteloze versie kan slechts 500 Mb verplaatsen dus ik kocht de Professional versie, kost zo'n 42 Eur.

Transfer kan gebeuren over het bestaande interne netwerk (dus geen geklommel met kabels of harde schijven) en neemt wel wat tijd in beslag, maar dat heb ik er graag voor over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm, kende ik niet.

neem aan dat w10 dan eerst al op die nieuwe pc moet staan, en dat dan zo goed mogelijk de bestaande applicaties zonodig worden gedownload in nieuwe versies?

kan op een lege pc met andere specs dan ook een compleet systeem worden overgezet en aangepast, zoals de oorspronkelijke vraag van de ts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn er nog, bv. nld unbranded pcmover – Laplink®, bestaat al vele jaren, is iets goedkoper maar wat omslachtiger.

En ja, op de doel-pc moet inderdaad een W10 staan. TS kan mogelijks zijn W10 licentie transfereren naar de nieuwe, meer info hier: (How To Transfer a Windows 10 License To a New Computer (helpdeskgeek.com).

Ingeval er geen W10 op staat kan hij dan eerst W10 downloaden, bv :Windows Media Creation Tool (Windows) - Download (softonic.nl

Het complete systeem kan dan inderdaad getransfereerd worden (apps + files); dat de andere pc niet exact dezelfde specs heeft is van minder belang : W10 zal in principe de benodigde drivers installeren want het zal de nieuwe hardware automatisch herkennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.