Ga naar inhoud

Internet traag op notebook

Joop Scheers

Aanbevolen berichten

Mijn PC heeft het begeven maar gelukkig had ik nog een notepad zodat ik door kan met mn werk maar de internetverbinding van de notepad is erg traag.

Als ik op mn smartphone meet met Fast.com dan meet ik een snelheid van gemiddeld 100 Mbps of meer en op de notebook max. 70 Mbps.

Wat ik al gedaan heb: Windows 10 schoon geinstalleerd, ook Chrome geinstalleerd ter vergelijking, alle stuurprogramma's geupdated.

Heeft iemand een idee waar ik het verder moet zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Notepad is Engels voor kladblok. Je zult een laptop (Engels: notebook) bedoelen.

Allereerst wil ik opmerken dat een downloadsnelheid van 70 Mbps zeker niet traag is. Veel mensen zullen jaloers zijn op zo'n hoge snelheid.

Je schrijft het niet, maar ik ga er van uit dat je laptop draadloos verbonden is met internet.

De begrenzing tot circa 70 Mbps kan komen door het type draadloze netwerkadapter in de laptop.

Klik op Start > Instellingen > Netwerk en internet

Klik dan in de linker kolom op Wi-Fi

Klik daarna in het rechter paneel op Hardware-eigenschappen.

Ik krijg dan het volgende te zien op mijn laptop:

image.png.ea3d72824298d11ed64df85eadee510d.png

Kijk dan wat er staat achter Protocol. Wi-Fi 4 (802.11n) is trager dan Wi-Fi 5 (802.11ac)

Kijk ook wat er bij jou staat achter Snelheid van de verbinding. Let op: dat is niet de werkelijke snelheid, maar de maximale snelheid. En die maximale snelheden zijn alleen te halen onder optimale omstandigheden.

Of je die maximale snelheid ook haalt is afhankelijk van je abonnement bij je internetprovider; de afstand tot het modem; of er muren of andere objecten tussen laptop en modem zitten; de gevoeligheid van de antenne in je laptop.

Mijn abonnement bij mijn ISP is 50/5 mbps (download/upload). Dat zijn voor mij de maximale snelheden en die zijn voor mij snel genoeg.

Ik heb zojuist even twee speedtesten uitgevoerd:

Laptop: Download/upload: 40,19 / 5,02 Mbps

iPad: Download/upload: 50,7 / 4,98 Mbps

De ingebouwde antenne in de iPad is beter dan die in de laptop. Daardoor haal ik op de iPad wel de maximale downloadsnelheid die bij mijn abonnement hoort, en op de laptop niet.

Op de laptop zal ik nooit een hogere downloadsnelheid kunnen halen dan 72 Mbps. Ook niet wanneer ik bij mijn provider kies voor een abonnement met maximale downloadsnelheid van 250 Mbps. Dat komt door het type draadloze netwerkadapter in mijn laptop.

aangepast door porrelaar
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Porrelaar, bedankt voor de uitgebreide reactie. 

SSID:    JoopBox02
Protocol:    Wi-Fi 4 (802.11n)
Beveiligingstype:    WPA2-Personal
Netwerkband:    2,4 GHz
Netwerkkanaal:    4
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden):    144/72 (Mbps)
IPv6-adres:    2001:981:fc57:1:d5c3:464e:88ff:44fd
Link-local IPv6-adres:    fe80::d5c3:464e:88ff:44fd%15
IPv6-DNS-servers:    fd00::9ec7:a6ff:fecf:f627
IPv4-adres:    192.168.178.26
IPv4-DNS-servers:    192.168.178.1
Fabrikant:    Broadcom
Beschrijving:    Broadcom 802.11n-netwerkadapter
Stuurprogrammaversie:    7.35.118.73
Fysiek adres (MAC):    C0-18-85-17-7B-56

Dit is wat ik gevonden heb maar als ik dan de snelheid Wifi meet (Fast.com) kom ik niet verder dan 25Mbps en met Ethernetverbinding tot max 70Mbps. Opgave provider is snelheid tussen 80 en 150Mbps.

Dit heb ik ook nog gevonden:

381350711_PrtScStatWifi02.thumb.png.677ad13c4acc65d8aece05003184349a.png

PrtSc Stat Wifi02.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wat ik gevonden heb inz. Ethernet:

Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden):    1000/1000 (Mbps)
IPv6-adres:    2001:981:fc57:1:580f:dadb:e845:4a7a
Link-local IPv6-adres:    fe80::580f:dadb:e845:4a7a%9
IPv6-DNS-servers:    fd00::9ec7:a6ff:fecf:f627
IPv4-adres:    192.168.178.37
IPv4-DNS-servers:    192.168.178.1
Primair DNS-achtervoegsel:    fritz.box
Fabrikant:    Realtek
Beschrijving:    Realtek PCIe GbE Family Controller
Stuurprogrammaversie:    10.43.723.2020
Fysiek adres (MAC):    80-C1-6E-45-3C-10

1771689808_Schermopname(3).thumb.png.24164262cfbff00534440fe55e79cd03.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, die max 70 mbps haal je dus niet draadloos, maar bedraad.

Via wifi heb jij dezelfde begrenzing als ik op mijn laptop: een maximale snelheid van 72 mbps. En die snelheid is theoretisch, want alleen onder optimale omstandigheden haalbaar.

Ik word nu wel nieuwsgierig naar je andere netwerkadapter: de adapter voor een vaste (bedrade) internet verbinding.

Update: en daarvan heb je nu, terwijl ik aan het schrijven was, tekst en afbeelding geplaatst. Klopt het dat jij klant bent bij  Xs4all?

Ik had verwacht dat het misschien een ouderwetse 100 mbps verbinding zou zijn (zoals op mijn  laptop het geval is), maar nee, het is een gigabit verbinding.

Dan zou je op de laptop (wanneer je bedraad verbonden bent) eigenlijk dezelfde snelheden moeten halen als met je desktop.

Als test heb ik mijn laptop even met een internetkabel aangesloten op mijn modem/router.

Om de snelheid van mijn verbinding te meten maak ik geen gebruik van https://fast.com/nl/  , maar van https://www.speedtest.net/nl

Met een bedrade verbinding haal ik op mijn  laptop de volgende snelheden (down/up): 50,26 / 5,13 Mbps. Dat zijn dus de maximale snelheden volgens mijn abonnement. Zelfs een ietsje meer.

Ik heb je afbeeldingen bekeken en zie daar geen afwijkingen.

Dat er Internet Protocol versie 6 bijstaat is ook normaal.

Maak je misschien op je laptop gebruik van een VPN? Die zou voor vertraging kunnen zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedraad heb je prachtige resultaten.

Via wifi zijn de resultaten een stuk minder, maar nog steeds zeker niet slecht.

Als je via wifi werkt dan zijn de volgende dingen belangrijk:

• Hoeveel apparaten maken op dat moment verbinding via wifi? Denk aan smartphones, tablets, smart verlichting enz.
  • Hoe ver zit je met de laptop van het modem af?
  • Zijn er belemmeringen tussen modem en laptop? Denk aan muren, kasten, betonnen plafond e.d.

Hoe verder je van het modem af zit en hoe meer belemmeringen er zijn, des te lager zullen de snelheden van je wifi verbinding zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.