Ga naar inhoud

Windows 10 herstellen

marrar

Aanbevolen berichten

Je hebt je vraag gesteld in het forumonderdeel Windows 7. Is dat een vergissing? De titel van dit topic is immers Windows 10 herstellen.

Ik ga er nu maar van uit dat je laptop draait op Windows 10. Je laptop is traag geworden en jij denkt dat het updaten van de laptop met behulp van de Media Creation Tool jouw laptop weer sneller zal maken. Dat laatste is een verkeerde gedachte; door updaten wordt je computer niet sneller. Wel kunnen door een in-place upgrade (waarbij je gebruik maakt van het Media Creation Tool) fouten in Windows worden gerepareerd.

Het  trager worden van de computer kan komen door malware of doordat er veel programma's onnodig opgestart worden met Windows. Ook kan een overlijdende harde schijf (steeds meer slechte sectoren) ervoor zorgen dat de computer trager wordt.

Welke versie van Windows 10 gebruik jij?

Dat kun je zo controleren:

Klik op de zoekknop (of het zoekvak) dat naast de knop Start ( 61a63b215014c-Ashampoo_Snap_2021.11.30_1) staat.

Typ dan winver en druk daarna op de Enter toets.

Je ziet dan zo'n venstertje verschijnen:

61a63a21af23d-Ashampoo_Snap_2021.11.30_1

Je ziet dat ik op mijn pc versie 21H2 van Windows 10 gebruik. Welke versie gebruik jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, heb mijn vraag in verkeerde forumonderdeel geplaats. moest in windows 10 zijn. Sorry hiervoor.

Ik gebruik de zelfde als de van U. (zie bijlage)

Men vraag blijft het zelfde, als ik deze  Media Creation Tool uitvoer op mijn laptop zijn dan men App's, instellingen enz verwijderd ?

test.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Versie 21H1 is van voorjaar 2021.

Versie 21H2 is van najaar 2021.

De verschillen tussen deze twee versies zijn zeer klein en voor de meeste mensen niet zichtbaar of merkbaar.

Als het jou er alleen maar om gaat om te updaten naar versie 21H2 ( de nieuwste versie van Windows 10), dan heb je het Media Creation Tool niet nodig.

In plaats daarvan klik je op Start > Instellingen (= het tandwiel) > Bijwerken en beveiliging. En dan kijk je of versie 21H2 al voor jou klaar staat. Als dat het geval is dan zie je het onderstaande:

61a748d9a5bd6-versie_21H2_staat_klaar.pn

Klik dan op Downloaden en installeren.

Omdat het zo'n kleine update is, zal die binnen een paar minuten gedownload en geïnstalleerd zijn. De totale duur (downloaden plus installeren plus opnieuw opstarten) zal niet meer dan 5 minuten zijn. Op een snelle pc met een snelle internetverbinding ben je in totaal zelfs niet meer dan 2 minuten hieraan kwijt. Je behoudt hiermee al je apps, instellingen en eigen bestanden.

Je pc zal na deze upgrade van versie 21H1 naar versie 21H2 geen milliseconde sneller zijn geworden.

Als je denkt dat er fouten in Windows zitten, waardoor je laptop trager is geworden, dan moet je de upgrade naar versie 21H2 op een andere manier uitvoeren.

Dan kun je met het Media Creation Tool een installatiemedium aanmaken (dat mag een dvd zijn of een USB stick met een minimale capaciteit van 8 GB)

Hoe je zo'n installatiemedium aanmaakt wordt op deze website uitgelegd: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Klik daar op de knop Hulpprogramma nu downloaden. Dat hulpprogramma is het Media Creation Tool. Daarmee maak je het installatiemedium.

Op de genoemde website klik je op het plusteken dat staat voor 'Het hulpprogramma voor het maken van installatiemedia [...] gebruiken om Windows 10 op een andere pc te installeren'.

Lees alle informatie zeer goed door.

Als het installatiemedium gemaakt is, dan kun je het op verschillende manieren gebruiken:

Methode 1: schone installatie. Je start op van het installatiemedium en voert dan een nieuwe installatie uit. Er zal niets bewaard blijven. Je raakt alle apps, instellingen en persoonlijke bestanden kwijt. Dit is niet jouw bedoeling, dus deze methode valt af.

Methode 2: Je start niet op van het installatiemedium. Windows 10  moet gewoon draaien. Terwijl Windows draait, open je in de Verkenner het installatiemedium. Je klikt met de rechter muisknop op setup.exe en dan kies je Als administrator uitvoeren. Je krijgt dan geen schone installatie, maar een upgrade naar de nieuwste versie van Windows 10. Je kunt er dan zelf voor kiezen om je eigen bestanden en alle programma's te behouden.

Op deze laatstgenoemde manier de upgrade naar versie 21H2 uitvoeren duurt veel langer. Je  downloadt dan namelijk niet alleen die paar kleine verschillen tussen versie 21H1 en 21H2, maar je downloadt de complete versie van Windows 10, versie 21H2. Dat is ruim 4 GB aan data. Tijdens de installatie zullen de onderdelen van Windows gecontroleerd en eventueel vervangen worden. Daardoor moet je voor deze manier van upgraden niet rekenen op 5 minuten, maar eerder  op 1 tot 2 uur.

Het voordeel is natuurlijk dat eventueel beschadigde onderdelen van Windows 10 door deze manier van upgraden vervangen zullen worden.

Zal je laptop sneller worden wanneer je de upgrade uitvoert met behulp van het Media Creation Tool? Alleen wanneer de traagheid veroorzaakt werd door beschadigde onderdelen van Windows.

Als je laptop na de upgrade naar versie 21H2 nog steeds trager is dan voorheen, dan moeten we verder gaan kijken naar andere oorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, marrar zei:

heb deze tool (MediaCreationTool21H1) gevonden.

Die is te oud. Als je op de link klikt die ik je gaf in mijn vorige reactie, dan kun je het MediaCreationTool21H2 downloaden. Daarmee kun je een installatiemedium  aanmaken voor de nieuwste versie van Windows 10. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.