Ga naar inhoud

Lenovo pc i5 6300U van vxvk kan niet meer updaten van Windows 10 versie 20H2 naar de recentste versie.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil een back-up maken van mijn laptop maar alleen van de c:\ en de d:\ partities. De andere partities bevatten foto's en bestanden waar ik aparte back-ups van heb. Mijn C:\ partitie bevat Windows en enkele programma's waarbij ik niet heb mogen kiezen waar ik het programma wil installeren. Op de D:\ partitie staan programma's die ik niet op de C:\ schijf wil hebben. Een eventuele crash treft meestal alleen de C:\ p artitie. Ik hoef dus ook geen dagelijkse back-up maar alleen een back-up nu om bij het overstappen op windows 11 wat dingen te kunnen redden. Ik heb al geprobeerd bij de back-up mogelijkheid van Windows maar daar heb ik geen keuze. Ik kan wel mappen uitsluiten maar dat is niet de bedoeling. Kan iemand me daarbij helpen? Ik heb ook AOMEI maar ik heb begrepen dat dat programma niet altijd safe is. Gerda

Geplaatst:

Hoi Gerda,

hier ben ik weer, blijkbaar is er nog niet op je vraag geantwoord, dus doe ik een poging.

22 uren geleden, vxvk zei:

k hoef dus ook geen dagelijkse back-up maar alleen een back-up nu om bij het overstappen op windows 11 wat dingen te kunnen redden.

Je bedoelt: als het mis zou gaan?  Want voor een overgang van de 10 naar de 11 die vlekkeloos verloopt (wat meestal het geval is) heb je geen backup nodig.

Met Aoemei kan ik je niet helpen, zelf gebruik ik de (freeware) EaseUS al enkele jaren naar alle tevredenheid.

Daarmee maak ik geregeld een systeembackup (van mijn C dus) - en die werkt goed.

Als je die ook zou willen gebruiken kan ik je hierbij wel  helpen...

Geplaatst:

Ok, dan ga ik gewoon windows 11 installeren. Ik heb het boek en e-book van Menno Schoone. Daar staat ook heel veel in. Dan ga ik een back-up maken met Easeus. Als dat niet lukt, roep ik je hulp in. Zo kom ik toch steeds weer een stapje verder. Gerda

Geplaatst:

ok, bedenk wel dat een backup altijd aangewezen is en dat je hem maar beter in 'voorraad' hebt als je belangrijke dingen gaat doen met je systeem (zoals bv naar de 11 gaan: normaal is dat een fluitje van een cent, maar je zou maar eens de uitzondering zijn waarbij dat niet het geval is.

Ook altijd belangrijk: zonder 'rescuedisk' (kan een externe disk zijn, kan een stick zijn,...) ben je met een systeembackup nog niks als je systeem zou crashen.

Maak die dus altijd DIRECT als je een backupprogramma geïnstalleerd hebt.

Nog iets: bewaar een systeembackup NIET op eenzelfde partitie, ook beter niet op eenzelfde schijf (je kent het verschil veronderstel ik?), maar op en tweede schijf,... (op een tweede interne, op een externe, op een DVD,...)  Want als je systeem crasht zou het kunnen dat je niet meer aan de backup zou kunnen...

En dus, indien nodig: bel maar aan hé?  :)

Geplaatst:

Ik heb met aomei een back-up gemaakt. Maar ik kon niet kiezen voor de opslagplek. Dus de back-up staat ergens op mijn laptop maar ik heb hem niet kunnen vinden en bovendien is dat natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb vroeger wel met aomei gewerkt en toen kon ik de back-up gewoon op een externe harde schijf zetten. Dus, doe ik iets verkeerd? Ik heb alle mogelijkheden aangeklikt maar nergens kon ik kiezen voor mijn harde schijf als opslagplek. Gerda

Geplaatst:

Ik heb systeem back-up gekozen. Toen kon ik wel mijn harde schijf activeren. Dus dat is gelukt. Maar daarna wilde ik nog een partitie doen en toen kon ik wel de D:\partitie kiezen maar volgens mij was dat de keuze om de back-up op te slaan. Daarna kwam ik niet verder. Misschien moet ik dan toch de pro versie hebben? Op de D partitie staan de programma's waarvan ik zelf kon kiezen waar ze geïnstalleerd moesten worden. Dus bij een crash gebeurt er waarschijnlijk niets met die partitie. Gerda

Geplaatst:

Ik dacht zo dat een systeemback-up voorlopig voldoende is om te controleren of mijn laptop geschikt is voor windows 11. Maar bij de controle moet ik inloggen met een microsoft account en met een windows account. Maar ik heb geen paswoord op mijn laptop. Ik heb er namelijk niets op staan waar iemand wat aan heeft. Geen gebruikersnamen of paswoorden. Bij alles wat ik doe moet ik steeds opnieuw inloggen. Nu moet ik bij de controle toch een windows wachtwoord opgeven. Kan ik de controle ook uitvoeren zonder dat windows wachtwoord? Gerda

Geplaatst:
41 minuten geleden, vxvk zei:

Misschien moet ik dan toch de pro versie hebben?

Neen, 'k denk het niet

41 minuten geleden, vxvk zei:

Dus bij een crash gebeurt er waarschijnlijk niets met die partitie.

Als je daarmee bedoelt: als de 'C cracht' dan klopt het - als je bedoelt 'als mijn/de schijf crasht': dan is het antwoord : toch wel, want dan kan je er niet normaal meer aan.

25 minuten geleden, vxvk zei:

Ik dacht zo dat een systeemback-up voorlopig voldoende is om te controleren of mijn laptop geschikt is voor windows 11.

'k denk dat je hier twee dingen door elkaar haalt, want met een backup kan je niet controleren of een systeem geschikt is voor wat dan ook.

Een systeembackup is gewoon een speciaal soort 'kopie' van je C (die bij een crash kan teruggezet worden)

27 minuten geleden, vxvk zei:

Maar bij de controle moet ik inloggen met ...

Over welke controle heb je het?

27 minuten geleden, vxvk zei:

Bij alles wat ik doe moet ik steeds opnieuw inloggen. Nu moet ik bij de controle toch een windows wachtwoord opgeven. Kan ik de controle ook uitvoeren zonder dat windows wachtwoord? Gerda

Dit snap ik niet Gerda...  (Jij wel, Falstring?)

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.