Ga naar inhoud

Lenovo pc i5 6300U van vxvk kan niet meer updaten van Windows 10 versie 20H2 naar de recentste versie.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De link voor het downloaden van de Farbar Recovery Scan Tool werkte niet (meer). Maar ik had het al eerder gedownload en het stond nog op mijn bureaublad.

Geplaatst:

Ik heb nog een keer heel zorgvuldig alles uitgevoerd zoals je het opgeschreven had. Ik had niet het commando vanaf cmd uitgevoerd. Dat heb ik nu wel gedaan. Er kwam dus een nieuw logbestand uit. Maar waarschijnlijk wel met hetzelfde resultaat. Maar de download van de Farbar Recovery Scan Tool werkte niet (meer). Maar ik had het nog op mijn desktop staan. Gerda

SearchReg.txt

Geplaatst:

Ik denk dat ik dat dan maar ga doen. Ik zal in elk geval controleren of ik van alles back-ups heb. Kan ik dan bij een eventueel nieuwe installatie mijn back-up van AOMEI gebruiken of zitten daar juist de fouten in. En is het dan handig om te beginnen met een opstart usb die ik gemaakt heb voor een andere pc of is het handig om een start usb te maken voor deze pc? Maar volgens mij komen daar dan ook alle fouten weer terug. Het lijkt me het beste om te starten met een usb die alleen windows installeert. Dan start ik met een hele lege schijf zonder partities. Die maak ik dan later. Dan maak ik nu één grote partitie waar windows op staat met alle programma's die ik nodig heb. Dan weet ik zeker dat die groot genoeg is. Voor de foto's en mijn bestanden heb hoeven de partities niet zo groot te zijn. Worden dan ook alle drivers die bij het systeem horen weer opnieuw geïnstalleerd of moet ik die dan zelf ergens ophalen. Ik heb natuurlijk wel een directory met drivers. Of misschien moet ik dan de hele windows even op een schijf zetten zodat daar eventuele drivers gevonden kunnen worden? Een heleboel vragen. Maar ik ga nu eerst alle back-ups controleren. Gerda

Geplaatst:

Je kan met de Media Creation Tool een USB-stick aanmaken, dat is dan een schone Windows Image en neemt niks van het systeem zelf mee. Wat betreft de AOMEI backup is dat een complete systeemimage of een back-up van losse bestanden/mappen. Indien het een systeemimage is kan je die niet gebruiken want dan plaats je ook de corrupte Windows installatie terug.

Nu is de systeemschijf zo'n 240 GB, normaliter is dat wel voldoende tenzij je heel veel bestanden ook op deze locatie opslaat. In principe zou het herpartitioneren ook niet nodig hoeven te zijn, je kan direct vanuit Windows het systeem opnieuw instellen, dit kan met behoud van data en een compleet schone install. Op die manier hoef je zelfs geen USB-stick aan te maken, omdat de installatie dan via eengedownloade image uit de cloud verloopt.

Geplaatst:

Dankjewel. Ik ga dat binnenkort in orde maken. Allereerst ga ik toch mijn back-ups maken en ik pak mijn oude Toshiba erbij omdat ik dan met jouw suggesties ernaast veiliger kan werken. Het zal wel even duren want de komende dagen komen er mensen logeren en wij gaan ook nog weg. En ik wil hiervoor echt rustig de tijd nemen en niet zoals altijd het even tussendoor doen. Maar je hoort van me zodra  ik alles gedaan heb. Gerda

Geplaatst:

Ik ben net begonnen met een nieuwe installatie. De hele schijf schoongemaakt bij de nieuwe installatie. Dus ook alle partities verwijderd. Ook die kleine stukjes aan het begin en aan het einde. Ik heb besloten om de hele schijf gewoon in 2 partities te verdelen. Een voor Windows en de software en de andere alleen voor bestanden. Daar maak ik dan wel aparte mappen voor de foto's en de andere bestanden. Als ik dan een back-up maak, heb ik ook meteen alles weer terug. Bij het maken van de tweede partitie zag ik dat Windows toch weer aan het begin en aan het einde de twee kleine partities maakt. Die krijg ik bij schijfbeheer niet weg. Ze zijn natuurlijk ook verder geen probleem, denk ik.

Een andere vraag: je had gezegd dat ik Auslogic Boostspeed, Driver udate en IObit uninstaller moest verwijderen. Zijn die programma's gevaarlijk? En wat adviseer je me dan in de plaats daarvan. De programma's van Auslogic zijn betaalde programma's. Ik heb er zeker geen bezwaar tegen om te betalen voor software, als ik maar weet dat de software betrouwbaar is. Gerda

Geplaatst:
1 uur terug, vxvk zei:

Bij het maken van de tweede partitie zag ik dat Windows toch weer aan het begin en aan het einde de twee kleine partities maakt. Die krijg ik bij schijfbeheer niet weg.

Dit zijn de systeempartities van Windows, die moeten zeker niet verwijderd worden.

Software zoals Auslogic Boostspeed is voornamelijk overbodig, vaak beloven dergelijke tools enorme performanceverbeteringen die in de praktijk nagenoeg verwaarloosbaar blijken te zijn. Voor driver updaters geldt in principe hetzelfde, ook dit soort tools zijn overbodig. Indien bepaalde hardware problemen heeft kan je het beste de laatste drivers direct via de fabrikant downloaden. Wat betreft Iobit heeft dat bedrijf wel een dubieuze reputatie.

Geplaatst:

Is er dan een ander programma dat mij kan waarschuwen als ik nieuwe drivers moet downloaden of doet Windows dat met een nieuwe update. De updates zijn trouwens allemaal goed gelukt en ook is de licentie digitaal geactiveerd. Gerda

Geplaatst: (aangepast)

Wanneer drivers goed werken is het niet (direct) noodzakelijk om die te updaten, pas wanneer er problemen zijn in een bepaalde configuratie. In sommige situaties kan het updaten van drivers juist voor problemen zorgen, voor driver updates geldt eigenlijk het spreekwoordelijke: if it ain't broke, don't fix it.

Verder levert Windows Update inderdaad ook updates voor drivers aan, via o.a de maandelijkse cumulatieve als optionele updates. Optionele updates voor drivers kan je over het algemeen negeren. Indien je daar vragen over hebt, dan gewoon even op het forum posten. Soms biedt Windows - sterk - verouderde drivers aan en die kan je dan beter verbergen. Maar een aparte driver updater heb je echt niet nodig.

Goed om te horen dat de installatie goed is verlopen... Petje af hoor, er zijn maar weinig mensen van uw leeftijd die hetzelfde kunstje flikken.... 👍

aangepast door Maxstar
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.