Ga naar inhoud

PC wil niet meer opstarten

vxvk

Aanbevolen berichten

Nog even een vraag. In de Toshiba zit ook nog een gewone harddisk. De ssd is er later in gezet. Kan ik die schijf er nu uit halen of is hij nog nodig voor het starten. Als hij eruit kan, kan hij er met een hoesje een back-up schijf van maken. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als de SSD groot genoeg is voor Windows, alle programma's én alle persoonlijke bestanden, dan zou de gewone harde schijf eruit gehaald kunnen worden. Dan moet je er wel zeker van zijn dat die SSD van 500 GB ook voor de komende jaren voldoende ruimte biedt.

Zelf zou ik dat waarschijnlijk niet doen. Ik zou die gewone harde schijf laten zitten.

De SSD zou ik helemaal leeg maken, dus alle partities verwijderen.

Windows installeer je nieuw op de SSD. Aan de grootte van de SSD kun je afleiden of dat echt de SSD is. Dat moet je natuurlijk zeker weten voordat je Windows gaat installeren op die schijf.

Als de installatie van Windows op de SSD gebeurd is, dan kun je de gewone harde schijf leegmaken en die gaan gebruiken als opslag voor alle persoonlijke bestanden.

Dat heb ik ook zo gedaan met mijn desktop pc die ik dagelijks gebruik.

Daar zat eerst alleen een gewone harde schijf van 2 TB in, die verdeeld was in 2 partities: De C voor Windows en de programma's en een D partitie voor de persoonlijke bestanden.

Ik heb daar in 2016 een SSD bijgezet. Daarop voerde ik een nieuwe installatie van Windows uit. Ik installeerde al mijn programma's opnieuw op de SSD.

Daarna maakte ik de gewone harde schijf helemaal leeg; ik verwijderde in Schijfbeheer alle partities, formatteerde hem daarna opnieuw als NTFS schijf, zorgde ervoor dat de gewone harde schijf de schijfletter D kreeg en die gewone harde schijf ging ik daarna gebruiken voor de opslag van mijn persoonlijke bestanden. Die gewone HDD werd mijn D schijf.

Hoe zorg je ervoor dat de persoonlijke bestanden voortaan niet meer worden opgeslagen op de SSD, maar op de HDD (= gewone harde schijf)?

Op de gewone harde schijf maak je een map aan met jouw gebruikersnaam.

In die map maak je de volgende submappen aan:

• Afbeeldingen
  • Bureaublad
  • Documenten
  • Downloads
  • Muziek
  • Video's

Daarna ga je op de C schijf naar de map Afbeeldingen. Je klikt met de rechtermuisknop op de map Afbeeldingen en in het contextmenu klik je op Eigenschappen. Daarna klik je op het tabblad Locatie.

De locatie van de map Afbeeldingen is dan nog ergens op de C schijf. Klik op de knop Verplaatsen. Dan blader je naar de map Afbeeldingen die je op de D schijf hebt aangemaakt. Die klik je aan en dan klik je onderaan op Map selecteren.

Op onderstaande afbeelding kun je zien dat ik de map Afbeeldingen al verplaatst heb naar de D schijf (mijn gewone harde schijf):

6283698ccff8c-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Herhaal die werkwijze voor de andere mappen die je zelf had aangemaakt op de D schijf.

N.B. Soms loop je tegen problemen aan wanneer je een harde schijf waarop vroeger Windows heeft gestaan, helemaal leeg wilt halen. Sommige partities laten zich dan niet zomaar verwijderen in Schijfbeheer. Laat het maar weten als dat bij jou ook het geval is. Daar is namelijk wel een oplossing voor.

=====================

Wanneer je er 100% zeker van bent dat de SSD groot genoeg is voor Windows, alle programma's én voor alle persoonlijke bestanden, dan kun je ook doen wat je zelf voorstelt: de gewone harde schijf uit de Toshiba halen. Je koopt er dan een behuizing voor, zodat je er een externe harde schijf van kunt maken, waarop back-ups geplaatst kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De harde schijf was leeg toen ik hem controleerde en op de D partitie van de ssd stonden de data, kennelijk van de hdd. Volgens mij doet deze persoon niets anders dan mailen, internetbankieren en googelen. Dan heb je niet zoveel ruimte nodig, toch? Dan doe ik plm. 400 voor windows en 100 voor de Data. Daar is nu 14 GB voor gebruikt. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, vxvk zei:

De harde schijf was leeg toen ik hem controleerde

Waarschijnlijk heb je dat gecontroleerd in de Verkenner. Je zult ook in Schijfbeheer moeten kijken of die HDD nu uit 1 partitie bestaat of dat er meerdere, soms ook zeer kleine, partities op die HDD staan. De bedoeling is dat er slechts 1 partitie op die HDD staat.

Voor een gewone gebruiker, dus ook voor de man van je hulp, die alleen maar wat mailt, surft op internet en internetbankiert, is een C partitie van 250 GB ruim voldoende voor Windows en de programma's. Je zou de SSD van de Toshiba dus kunnen verdelen in 2 even grote partities: een voor Windows en de programma's en een voor de persoonlijke bestanden.

Hieronder een plaatje van mijn desktop pc:

628371fb7ba19-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Zoals je ziet heb ik een SSD van 222 GB. Daarvan is nog 131 GB beschikbaar, dus nog niet gebruikt. Toch heb ik maar liefst 124 programma's geïnstalleerd op die SSD. Ik geef toe dat dat merendeels niet zulke grote programma's zijn. Als ik een gamer zou zijn, dan zou ik niet genoeg hebben aan zo'n kleine SSD, want de moderne games zijn per stuk vaak al tientallen GB groot.

=============================

We zouden het eigenlijk niet doen, maar ik wil het hier toch heel even hebben over de C partitie in jouw eigen Lenovo laptop. Ik keek zojuist naar de afbeelding van Schijfbeheer van je Lenovo.

De C partitie van je Lenovo is daar 243,44 GB groot, waarvan nog slechts 17,06 GB vrij is. Dat betekent dat Windows 10 en je programma's maar liefst 226,38 GB in beslag nemen. Dat vind ik gigantisch veel.

Ik kan daar op dit moment maar 2 verklaringen voor bedenken:

A. Je hebt een aantal erg grote programma's geïnstalleerd

of B. Op de C schijf staan erg veel persoonlijke bestanden. Bij mij is dat laatste niet het geval. Ik heb de mappen Afbeeldingen, Documenten enz. allemaal verplaatst naar de D schijf. Op mijn C schijf (de SSD) staan dus helemaal geen persoonlijke bestanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net geprobeerd via jouw link om een USB opstart te downloaden., Maar ik vind nergens een mogelijkheid om te downloaden. Er staat wel: klik op nu downloaden maar dat kan ik niet vinden. Ik heb goed gelezen maar ergens mist er volgens mij iets.

Ik heb net de harde schijf uit de laptop gehaald maar nu kan mijn oude opstart usb, alleen om te proberen, geen harde schijf meer vinden. Zal an toch de oude harde schijf de echte schijf zijn en helemaal geen ssd? Dan moet ik weer in de BIOS kijken,. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch dat er geen ssd in zit. Want als ik de harde schijf eruit haal is er geen schijf om iets op te installeren. Ik heb wel geprobeerd om de partities te verwijderen maar alleen de data partitie lukte. Bij de rest is er geen mogelijkheid om iets te verwijderen. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, vxvk zei:

klik op nu downloaden maar dat kan ik niet vinden.

Ik dacht dat jij al eerder een installatiemedium voor Windows 10 had gemaakt. Stond daar misschien nog niet versie 21H2 op?

Klik op deze link: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Als die website geopend is, dan klik je op Hulpprogramma nu downloaden:

6283c2ad9b695-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Ik neem aan dat je dit met je Lenovo laptop doet, want de Toshiba wil immers niet meer opstarten.

Je downloadt dat Hulpprogramma naar de harde schijf van je computer, dus niet naar een USB stick!

Als je zelf niets  gewijzigd hebt, dan komt het hulpprogramma (met de naam MediaCreationTool21H2.exe, met een grootte van 18,6 MB) terecht in je map Downloads. Ga daarna naar de map Downloads en dubbelklik op MediaCreationTool21H2.exe om het uit te voeren.

Je zult daarna het volgende zien: "We bereiden een paar dingen voor...""

Daarna wordt je gevraagd om Akkoord te gaan met de licentievoorwaarden. Doe dat!

Dan wordt gevraagd wat je wilt doen:

6283c68a412b9-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Stop op dit moment alvast een lege USB stick in je pc...

Kies Installatiemedia [...] voor een andere pc maken. Klik daarna op Volgende.

In het volgende scherm kies je de juiste taal, architectuur en versie:

6283c6e09b48f-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Meestal staat dan al goed. Klopt het wat er staat, klik dan op Volgende om door te gaan.

Controleer daarna of je juiste USB stick wordt getoond. Als je er maar 1 hebt aangesloten, dan is er geen vergissing mogelijk.

Daarna worden de installatiebestanden van Windows 10 gedownload. De voortgang wordt in een percentage weergegeven. Hoe lang het downloaden duurt is afhankelijk van de snelheid van je internetverbinding. In totaal wordt er ruim 4 GB gedownload, dus dat kan even duren:

6283c7466d523-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Nadat het downloaden van de installatiebestanden voltooid is, wordt het installatiemedium aangemaakt. Je ziet dan bovenaan: "Media voor Windows 10 maken". Dat vraagt ook weer wat tijd:

6283c7ed28d0f-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Je hoeft er niet steeds bij te blijven zitten. Ik ben nu bijvoorbeeld tussendoor gewoon de warme maaltijd aan het bereiden. En af en toe kijk ik even hoe ver een en ander gevorderd is.

Je krijgt vanzelf te zien wanneer het installatiemedium klaar is:

6283cc651932f-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Klik op Voltooien. Misschien krijg je dan nog de melding dat er een en ander opgeruimd moet worden. Wacht dat even af.

Daarna kun je de inhoud van de USB stick bekijken via de Verkenner. Als je de stick opent in de Verkenner moet de inhoud er zo uitzien:

6283ccf870474-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Sluit de Verkenner en verwijder de stick uit je Lenovo laptop. Voor alle zekerheid kun je dan eerst klikken op het pictogram Hardware veilig verwijderen en dan je stick aanklikken:

6283cd4ae5728-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Hierna kun je de stick in de Toshiba doen en dan zorg je ervoor dat de Toshiba op kan starten van die USB stick.

Je overige vragen zal ik hieronder in een volgende post behandelen, want dit bericht is al erg lang geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, vxvk zei:

In de BIOS staat HDD/SSD Hitachi enz, Dus volgens mij is er helemaal geen SSD

In de BIOS (heet tegenwoordig eigenlijk UEFI) wordt meestal het volledige type van de harde schijf of SSD genoemd.

Als ik in mijn BIOS/UEFI kijk dan zie ik het volgende:

6283d04eeea69-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

De type-aanduidingen heb ik in de afbeelding hierboven zelf geel gemarkeerd. Aan de hand van die type-aanduiding is exact te achterhalen om wat voor harde schijf het gaat.

Op SATA 1 zit een SSD van het merk Crucial van 240 GB aangesloten; op SATA 2 een gewone harde schijf van Seagate van 2.000 GB.

Als je echt wil weten of er een SSD of HDD van Hitachi in de Toshiba zit, dan moet je de volledige type-aanduiding doorgeven.

1 uur terug, vxvk zei:

Zal ik de harde schijf aan mijn Lenovo koppelen en dan proberen te partities te verwijderen?

Niet doen! Laat de harde schijf in de Toshiba zitten.

Start de Toshiba op van de door jou gemaakte USB stick (= het installatiemedium).

Als dat gelukt is, dan kies je Installeren. Pas tijdens de installatie wordt de vraag gesteld waar je Windows wilt installeren. Op dat moment klik je op Stationsopties (geavanceerd) en dan krijg je de gelegenheid om alle partities te verwijderen. Ja, verwijder ze allemaal.

Het is niet verplicht om voor de persoonlijke bestanden een aparte partitie aan te maken.

Maak het je deze keer gemakkelijk en ga niet zelf partitioneren. Laat het gewoon bij die ene C partitie die Windows automatisch aan zal maken.

Als de echtgenoot van je hulp een keer een back-up wil maken van zijn persoonlijke bestanden, dan kan hij dat gewoon met de Verkenner doen. Hij kopieert dan de mappen Documenten, Afbeeldingen, Downloads e.d. naar een externe harde schijf of naar een USB stick met een grote opslagcapaciteit. Makkelijker kan het niet.

Heb je nog meer vragen? Stel ze gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aanvulling: Microsoft wil dolgraag dat iedereen op de computer inlogt met een Microsoft account. Als de eigenaar van de Toshiba laptop dat niet wil, omdat hij liever een lokaal account gebruikt (met zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord), dan moet je ervoor zorgen dat er tijdens de installatie van Windows 10 geen verbinding met internet is.

Het bijwerken met de laatste updates doe je dan later. Pas wanneer Windows 10 geheel opnieuw geïnstalleerd is op de laptop, maak je verbinding met internet en kijk je of Windows Update nog updates in petto heeft voor de laptop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.