Ga naar inhoud

Kernisolatie kan ik niet aanzetten!

vogeltje

Aanbevolen berichten

Beste,

Heb sinds enkele dagen het probleem dat ik bij Windowsbeveiliging; Apparaatbeveiliging; kernisolatie; geheugen integriteit: kan de schakelaar niet op aan zetten door incompatibele stuurprogramma's.

Nergens vind ik die stuurprogramma's terug om te verwijderen, toch staan ze waarschijnlijk wel op mijn pc.

De  betreffende stuurprogramma's zijn 1) brlinkusb.sys

2) ew_usbccgpfilter.sys

3) pcouffin.sys

Kan er iemand mij helpen om dit te verwijderen? Zodat ik bij kernisolatie de geheugen integriteiet terug kan inschakelen.

Alvast bedankt!!

Groeten,

Vogeltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic is al 50 keer bekeken, maar je kreeg nog geen reactie; daarom doe ik nu een poging.

Het vinden en verwijderen van die stuurprogramma's (drivers) kan misschien met het tooltje Driver Store Explorer. Dat tooltje is hier te downloaden: https://github.com/lostindark/DriverStoreExplorer

Korte beschrijving van dat tooltje hier: https://www.thewindowsclub.com/driver-store-folder-driverstore-explorer

De vraag is echter of je ongestraft die drivers mag verwijderen. Laten we de drie door jou genoemde drivers eens een voor een nalopen:

1) brlinkusb.sys Dat is een driver voor Bluetooth. Als je die driver verwijdert, dan werkt Bluetooth mogelijk niet meer op je computer.

2) ew_usbccgpfilter.sys Dat is een driver van Huawei. Heb jij een smartphone van het merk Huawei? Deze driver is nodig als jij je telefoon met je computer wil verbinden, bijvoorbeeld om foto's over te zetten van de Huawei smartphone naar de pc.

3) pcouffin.sys Deze driver hoort bij bepaalde DVD-software, zoals DVD Fab, DVD X Copy enz. Zonder die driver zal de software niet goed werken.

Nu zou je op zoek kunnen gaan naar nieuwere versies van deze drie drivers, die dan hopelijk wél compatibel zijn, maar dat valt vaak nog niet mee. Klik maar eens op de volgende link over de Huawei driver: https://consumer.huawei.com/en/community/details/Huawei-drivers-incompatible-with-Windows-10-11-memory-integrity-feature/topicId_172765/

De eerste driver van Huawei die daar genoemd wordt is ew_usbccgpfilter.sys. Er wordt geklaagd dat Huawei geen nieuwere drivers aanbiedt.

==========================================

Ik heb naar aanleiding van dit topic gekeken op mijn twee desktop pc's. De ene draait op Windows 10. Op die pc kan kernisolatie niet aangezet worden omdat o.a. de processor niet de vereiste kenmerken heeft.

Mijn andere desktop pc draait op Windows 11. Ik zou op die pc kernisolatie aan kunnen zetten, maar dan moet de Realtek driver (voor mijn geluid!) permanent verwijderd worden. Als ik die Realtek driver echter verwijder, dan moet ik daarna de pc opnieuw opstarten en dan blijkt onmiddellijk diezelfde Realtek driver weer geïnstalleerd te zijn. Ik heb nog gekeken of ik een nieuwere Realtek driver voor mijn geluid kon vinden, maar nee, ik kreeg de melding dat ik al de beste driver had.

Ik kan dus zelf de kernisolatie ook niet aanzetten op mijn pc's. Alleen zit ik daar niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Porrelaar,

Alvast bedankt voor je reactie!!

Dit tooltje Driver Store Explorer had ik al gebruikt, het raarste is dat geen enkel daarvan in die lijst stond.

Misschien gelukkig anders had ik ze al gewist waarschijnlijk.

Mijn vorige gsm was inderdaad een Huawei, en zal deze driver dan zeker wel laten staan op mijn pc,

alsook de andere drivers die blijkbaar toch wel nodig zijn als ik je uitleg lees.

Ik kreeg opeens van Windowsbeveiliging de melding dat er iets was, was blijkbaar de kernisolatie.

Werkte die kernisolatie vroeger wel, ik heb er geen idee van. Mijn eerste reactie was de drivers verwijderen dan.

Maar door jou uitleg begrijp ik het beter nu, en zal ik alles laten zoals het is.

Nogmaals bedankt!

Groeten,

Vogeltje 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, vogeltje zei:

Ik kreeg opeens van Windowsbeveiliging de melding dat er iets was, was blijkbaar de kernisolatie.

Werkte die kernisolatie vroeger wel, ik heb er geen idee van.

Daar zeg je zo wat. Ik zie dat uitroepteken in het pictogram van Windows-beveiliging ook in het systeemvak staan:

63189093804f9-2022-09-05_13_40_53-Scherm

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat ik die waarschuwing eerder niet te zien kreeg.

Misschien wil Microsoft graag dat we kernisolatie aanzetten en verschijnt daarom (sinds kort?) deze waarschuwing?

Wel weet ik 100% zeker dat op mijn pc de kernisolatie nooit ingeschakeld is geweest.

Voor andere lezers die dit topic volgen omdat ze hetzelfde probleem hebben laat ik zien wat er gebeurt wanneer ik op die waarschuwing klik.

Dan wordt het venster van Windows-beveiliging geopend waar ik een uitroepteken zie bij Apparaatbeveiliging:

631891e08e714-2022-09-02_13_44_41-Window

Als ik klik op de knop Ga naar instellingen, dan verschijnt het volgende venster:

63189221389dc-2022-09-02_13_44_55-Window

Ik klik op het schuifje om geheugenintegriteit aan te zetten. Daarna zie ik het volgende:

6318925f074ab-2022-09-02_13_46_01-Window

Als ik klik op een van de incompatibele drivers, dan krijg ik iets meer informatie:

63189298427ca-2022-09-02_13_46_52-Window

Ik zie dan de versie en de datum van de driver. Behoorlijk oud allebei.

Via Systeem > Geluid > Eigenschappen heb ik gecontroleerd of er een nieuwere driver voor mijn geluid was:

63189347a85df-2022-09-05_14_31_26-Instel

Maar ik kreeg als resultaat dat ik al de beste driver voor mijn geluid had. En daarmee hield het voor mij op. Dan maar geen kernisolatie.

Niet bij iedereen zullen dezelfde incompatibele drivers te zien zijn. Dat kunnen bij jou heel andere drivers zijn dan bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Porrelaar,

Dit ogenblik staat er geen uitroepteken meer bij mij, maar het probleem als je het een probleem kan noemen, blijft de kernisolatie uitstaan.

En voor mij houd het daar ook op, want die drivers heb ik nodig. Tenzij er updates gebeuren van die specifieke drivers.

Maar zoals je eerder vermelde bied Huawei geen nieuwe drivers aan. Denk dat het toch niet de bedoeling kan zijn, om al die "incompatibele drivers" te beginnen wissen.

Voor mij mag dit afgesloten worden, een donatie word gedaan! 

Alvast hartelijk bedankt voor de begrijpelijke uitleg Porrelaar!!

Groeten,

Vogeltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.