Ga naar inhoud

Onboard videokaart met standalone videokaart


Aanbevolen berichten

Welkom op het forum, Jonas!

 

Blijkbaar zijn er momenteel weinig forumleden online met goede kennis van hardware. Daarom heb jij al meer dan 24 uur geen reactie gekregen op je vraag.

Hoewel ik geen hardwarekenner ben, wil ik de discussie wel op gang brengen.

Je hebt nu een onboard grafische chip: de AMD Radeon RX Vega 7. Dat is zeker geen slechte chip. Hij presteert heel aardig en je kunt er lichte games mee spelen. Wanneer je echter moderne veeleisende games zou willen spelen, dan schiet zo'n onboard chip tekort. Dan moet je inderdaad een losse grafische kaart gaan steken om zo'n moderne game redelijk tot goed te kunnen spelen.

 

Je moet daarvoor een vrij PCIe x16 slot op je moederbord hebben, want daar moet zo'n grafische kaart in gestoken worden. Je kunt daarvoor je pc openmaken en zoeken naar een leeg PCIe x16 slot. Hieronder zie je hoe zo'n slot er uit ziet:

 

6405fc4579371-2023-03-06_15_41_10-PCIe_-

 

In plaats daarvan kun je ook het gratis programma Speccy gebruiken. Die laat zien welke PCIe slots aanwezig zijn op het moederbord en of ze al dan niet al in gebruik zijn.

 

Speccy downloaden kan als je hier klikt.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra’s uit!

 

6403488545f5a-Speccy.png

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand > Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER

 

 

Op 5/3/2023 om 12:03, Jonas Verswijvel zei:

vroeg me af of ik nog een videokaart zou kunnen toevoegen en welke dus compatibel zouden zijn hiermee.

Het mag iedere willekeurige grafische kaart zijn, zowel van NVIDIA als van AMD, want er is geen sprake van dat je onboard grafische chip zou gaan samenwerken met de losse grafische kaart.

Momenteel heb jij je monitor aangesloten op een van de poorten van je moederbord, dat wil zeggen aan een van de poorten die van je onboard grafische chip zijn.

Wanneer je een losse grafische kaart in je computer steekt, dan krijg je er een aantal poorten bij. En voortaan sluit je je monitor niet meer aan op een van de poorten van je onboard grafische chip, maar op een van de poorten van je losse grafische kaart. Je gebruikt daarna de onboard grafische chip dus helemaal niet meer. Als verduidelijking voeg ik onderstaande afbeelding toe:

 

6405fc042fada-2023-03-06_15_30_48-2023-0

 

Natuurlijk moet je een grafische kaart uitkiezen die beter presteert dan de onboard grafische chip, anders heeft de aanschaf geen zin. Dan betekent dat je wat dieper in de buidel moet tasten. Het ligt er maar aan wat voor games je zou willen gaan spelen en op welke instellingen: laag, gemiddeld of hoog. Hoog wil zeggen op een hoge resolutie en met een hoge frame rate. Omdat ik zelf geen gamer ben, kan ik je daarbij niet van advies dienen.

Wel wil ik nog opmerken dat jouw onboard grafische kaart slechts 15 Watt gebruikt, terwijl een losse grafische kaart zoals de MSI GeForce RTX 3060 (dit is een willekeurig voorbeeld!) wel 170 Watt gebruikt, dus ruim 10 keer zoveel. Dat betekent dat je moet nagaan of de voeding in je pc ruim genoeg bemeten is. Als dat niet het geval is, dan zul je naast een grafische kaart ook een betere voeding aan moeten schaffen, die meer power kan leveren.

Om te weten te komen wat voor voeding er in de pc zit, zul je de pc open moeten maken en een scherpe foto maken van het etiket dat op de voeding zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.