Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

probleem is dat mijn pc de ext schijf niet meer ziet sinds gisteren. Naar mijn mening draait deze niet meer (geeft geen geluid en voelt ook niet warm aan) hoewel de transfo hiervan nog werkt en de led brand vd schijf. Op deze schijf staat alle info die ik dringend nodig heb. Is er een mogelijkheid om deze terug te starten zodat ik alles kan copieren en geen werk verlies?:ciao:

schijf maxtor personal storage 3100 200ggbyte.

Gast socrates
Geplaatst:

BRON: PCHELPER

Repareren van een externe harde schijf

Wanneer een externe harde schijf niet meer correct functioneert kun je deze manier van repareren proberen. Lees eerst het gehele stappenplan door zodat je weet wat je moet doen.

1. Zorg dat het apparaat aangesloten is op je PC en dat hij aan staat zodat Windows hem herkent.

De harde schijf heeft van Windows een stationsletter toegewezen gekregen. Deze kun je opzoeken bij 'deze computer'. Onthoud deze letter.

2. Ga naar start en doe het volgende:

Voor Windows XP en eerder: klik op
Uitvoeren
en typ de volgende tekst:
cmd
. Druk daarna op enter of OK.

Voor Windows Vista: klik in het zoek veld en typ
cmd
. Druk daarna op enter.

img-resized.png Verkleind: 92% van de originele grootte [ 433 x 238 ] - Klik om het op ware grootte te bekijken

1224260887-920.jpg

3. Typ nu in het command-prompt scherm de volgende tekst:

chkdsk #: /R

Waar # staat vul je de stationsletter van je harde schijf in. Druk hierna op enter.

4. Heb geduld! Afhankelijk van de grootte van je harde schijf, het aantal bestanden op de schijf en de snelheid van je PC kan het scannen op fouten een flinke tijd duren.

Het kan zijn dat je in de tussentijd een lading tekst langs ziet rollen, hier volg je op een gegeven moment waarschijnlijk niks meer van maar dit hoort.

5. Als het scannen is voltooid krijg je dit te zien. Je harde schijf zou nu weer klaar voor gebruik moeten zijn!

Automatisch computer uitschakelen na scan

Je kunt je computer automatisch laten uitschakelen na de scan (dit kan handig zijn als je van huis gaat of wilt slapen en je scan kan lang duren).

Om dit in te stellen doe je het volgende:

1. Open kladblok en voeg de volgende tekst in (de # staat wederom voor de stationsletter):

chkdsk #: /R

shutdown /S /T 5 /F

2. Sla het bestand op als "sas.bat" onder alle bestandstypen (dus niet als .txt bestand) op je bureaublad.

3. Zorg dat zoveel mogelijk programma's zijn afgesloten zodat je geen opgeslagen werk verliest en dubbelklik "sas.bat" om het script te activeren.

4. Je hoeft nu niks meer te doen. Je harde schijf wordt gescant en je PC wordt afgesloten zodra de scan voltooid is.

Geplaatst:

dit is juist het probleem. de pc herkent de externe schijf niet meer doordat mi de schijf niet meer draait. Ik zou graag deze nog 1x gestart krijgen zodat alles kan gecopieerd worden.

Gast socrates
Geplaatst:

Proberen of je de HD nog aan kunt spreken via

de E-SATA aansluiting die er op zit.

De HD uit de behuizing halen, en deze in je PC

(of een andere externe enclosure) uitproberen.

Mogelijk is de USB hardware van je externe HD kapot, maar werkt de HD nog wel. Je kunt dan je data er af halen, en eventueel je externe HD om laten ruilen als die nog in de garantie periode valt

Anders gewoon het kastje open maken, en deze in je PC of in een ander (externe HD) kastje inbouwen, en dan alsnog uitproberen.

Geplaatst:
Proberen of je de HD nog aan kunt spreken via

de E-SATA aansluiting die er op zit.

De HD uit de behuizing halen, en deze in je PC

(of een andere externe enclosure) uitproberen.

Mogelijk is de USB hardware van je externe HD kapot, maar werkt de HD nog wel. Je kunt dan je data er af halen, en eventueel je externe HD om laten ruilen als die nog in de garantie periode valt

Anders gewoon het kastje open maken, en deze in je PC of in een ander (externe HD) kastje inbouwen, en dan alsnog uitproberen.

Als je de HD uit de behuizing doet ben je de garantie (in de meeste gevallen) kwijt en kan je ze niet ruilen of laten herstellen

• 2 weken later...
Geplaatst:
probleem is dat mijn pc de ext schijf niet meer ziet sinds gisteren. Naar mijn mening draait deze niet meer (geeft geen geluid en voelt ook niet warm aan) hoewel de transfo hiervan nog werkt en de led brand vd schijf. Op deze schijf staat alle info die ik dringend nodig heb. Is er een mogelijkheid om deze terug te starten zodat ik alles kan copieren en geen werk verlies?:ciao:

schijf maxtor personal storage 3100 200ggbyte.

Ik zit met juist hetzelfde probleem. hoe heb jij het opgelost? Hopend op een helpend antwoord.

Geplaatst:

heb de harde schijf uit de externe behuizing gehaald. Als je de schijf nu op een vaste pc even aansluit, zou deze normaal nog moeten draaien indien hij niet kapot is(je ziet hem in windows verkenner staan). Dit was bij mij het geval. In de computerwinkel kan je dan een connect 2 adapterkit kopen waarop je de harde schijf aansluit en via usb met pc verbindt. werkt perfect.kost 34 euro

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.