Ga naar inhoud

Medewerkster krijgt foutmelding bij openen van eigen bestand


rco

Aanbevolen berichten

Beste, 

 

Ik worstel met een probleem die ik niet opgelost krijg. 

Een medewerker krijgt een foutmelding bij een PPTX dat ze geen toegang heeft tot het document. 

"De toegang is geweigerd. Neem contact op met de beheerder". 

De presentatie heeft ze zelf aangemaakt, staat op een locatie waar ze schrijfrechten heeft (kan andere documenten wel openen en bewerken), staat zelfs als "owner" aangeduid op het bestand. 

En toch kan ze het bestand niet meer openen. 

 

Als de rechten van de hoofdmap nogmaals doorgestuurd worden naar de onderliggende mappen kan ze even in het document maar nadien opnieuw niet meer. 

Medewerkster staat in een beveiligingsgroep, en is eveneens nog eens apart toegevoegd met schrijfrechten. 

 

Iemand een idee wat hier verkeerd loopt? 

Kan het zijn dat het te maken heeft met de Windowsversie waarmee het bestand geopend wordt? 

Medewerkster opent met WIN 11 terwijl collega's met Win 10 openen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag falstring, 

 

Bedankt voor de reactie. 

Heeft niets te maken met beveiliging van macro. 

Is een PowerPoint presentatie zonder macro. 

 

Het eigenaardige is dat de gebruiker deze zelf heeft aangemaakt, op een netwerklocatie gezet waar ze ook andere bestanden bewerkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele vragen die ons misschien op het spoor brengen:

 

3 uren geleden, rco zei:

op een netwerklocatie gezet waar ze ook andere bestanden bewerkt. 

en die andere bestanden (al dan niet pptx-en): kan ze die wèl open krijgen?

 

Laat ook dit eens proberen:

1. zo'n bestand kopiëren (nièt verplaatsen!) naar een àndere map of partitie of schijf: gaat het dan wèl open?

 

2. gewoon een nièuwe pptx maken en dit in dezelfde map zetten: gaat ook dit niet open? (geld het dus voor àlle pptx-en in die map?

 

Op 6/4/2023 om 17:27, rco zei:

Als de rechten van de hoofdmap nogmaals doorgestuurd worden naar de onderliggende mappen kan ze even in het document maar nadien opnieuw niet meer. 

Medewerkster staat in een beveiligingsgroep, en is eveneens nog eens apart toegevoegd met schrijfrechten. 

 

Wat bedoel je hier met 'doorgestuurd worden naar...' ?

Medewerkster staat in een beveiligingsgroep... : kan je dit eens anders formuleren / uitleggen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Passer, 

 

Bedankt voor je reactie. 

 

Quote

en die andere bestanden (al dan niet pptx-en): kan ze die wèl open krijgen?

Ze heeft inderdaad nu ook problemen met bv Word-documenten te openen. 

Krijgt ze de foutboodschap, 

"Word kan het werkbestand niet maken. Controleer de omgevingsvariabele temp."

 

Bestand kopiëren naar een andere mappenstructuur (root) kan ze voorlopig wel openen. 

Wanneer ze een nieuwe pptx maakt in dezelfde folder kan ze die na een tijdje eveneens niet meer openen. 

 

Quote

Wat bedoel je hier met 'doorgestuurd worden naar...' ?

Op de server kan je de rechten van een hoofdmap doorgeven naar de submappen. 

Op de onderliggende mappen kan je ook andere rechten geven, of zoals je aangeeft, de rechten verprutsen door een bestaand bestand uit een map met andere rechten te verplaatsen. 

Als je dan onderstaande aanvinkt worden de rechten van die map (hoofdmap) geforceerd doorgegeven aan de submappen en alle onderliggende bestanden. 

image.png.e0412032d3146b8f087794e8291ee001.png

 

Quote

Medewerkster staat in een beveiligingsgroep... : kan je dit eens anders formuleren / uitleggen?

Ik werk met beveiligingsgroepen waar medewerkers van 1 bepaalde dienst in ondergebracht worden. 

Als ik de beveiligingsgroep aanduid en die schrijfrechten geef in een hoofdmap, krijgen alle leden in die groep dezelfde rechten. 

Is ook hier gebeurt, echter kan medewerker 1 niet openen (eigenaar van bestand), medewerker 2 uit dezelfde groep wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

gaat denk ik meer lijken op een onvolkomenheid in de office-applicatie.

sommige office versies kunnen zichzelf prima repareren (daar na de pc wel via start/afsluitmenu/opnieuw opstarten), maar als dat bij jullie versie niet kan, gewoon grondig verwijderen en opnieuw installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.