Ga naar inhoud

Sommige afbeeldingen kregen blauwe tint

Yoyo

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, Passer zei:

en dit interpreteerde als: ik ben naar de instellingen van de nachtlamp gaan kijken en ontdekte...

Neen dus, want ik had geschreven:

7 uren geleden, Yoyo zei:

k heb dan bij toeval in de instellingen de functie 'nachtlamp' ontdekt.

Ik ging zoeken waar ik iets aan de kleur van het beeldscherm kon wijzigen en kwam zo terecht bij Instellingen/ systeem/ beeldscherm en daar ontdekte ik dan plots die nachtlampknop. Ik kon het dan niet nalaten om even te klikken op "Instellingen voor Nachtlamp" 😄  

Wel, ja, ik hoop dat we nu op hetzelfde spoor zitten...

Ik kan dan mijn vraag herhalen.
Op mijn computer Window 10 heb ik geen blauwe tint met de nachtlamp UIT, en met de nachtlamp aan kan het alleen maar roziger worden.

Als jij met Windows 11 werkt, en de nachtamp staat NIET aan, dan heb je toch geen blauwe tint te zien?

Als dit correct is, waarom heb ik dat dan wel op die andere computer? Moet er nu continu op die andere computer met de nachtlamp AAN worden gewerkt om die blauwe waas wat weg te krijgen, met als gevolg dat de witte velden een licht roze tint hebben? ☹️  En ik heb ondertussen nog een ander nadelig gevolg van die nachtlamp ontdekt. Als ik op internet doorheen een tekst scroll, dan kleurt de tekst steeds effens roos! ☹️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook even aan die nachtlamp gedacht, maar dat idee vlug aan de kant geschoven omdat dat niet de oorzaak kan zijn van een blauwe schijn, integendeel, het maakt de tinten warmer, dus minder blauw.

Ik blijf het eigenaardig vinden dat een computer-recht-uit-de-doos geen goede kleurweergave biedt.

Je kan eventueel wat dieper in de instellingen van de videokaart duiken:

Ga naar instellingen -> systeem -> beeldscherm (laat Nachtlamp op uit staan !)

Klik onderaan op de blauwe link 'Geavanceerde beeldscherminstellingen'

Klik in het volgende scherm op de blauwe link 'Eigenschappen van beeldschermadapter voor beeldscherm 1'

Wat je dan te zien krijgt is afhankelijk van het merk van de videochip in je computer. Je zou bovenaan een tabblad moeten terugvinden voor jouw kaart. In mijn geval van een AMD videokaart:  

__AMD.png.a96c0c205cc0fb346751d3613d8edc81.png

Misschien staat daar bij jou iets van nVidia of nog een andere naam

Klik op dat tabblad en kijk verder naar de instellingen van je kaart... je zou iets moeten vinden als kleurverbetering / gammawaarde / tint...

Probeer daar of je een bevredigend resultaat kan bereiken.

Noteer wel eerst de waarden van de instellingen voor je gaat experimenteren, zodat je steeds terug kan!

Maar nogmaals, ik vind het niet logisch dat je zo'n ingrepen moet doen op een nieuwe laptop!

En misschien heb je iets aan deze uitleg, al is niet alles van toepassing op een laptop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, nokiaprox zei:

Ik blijf het eigenaardig vinden dat een computer-recht-uit-de-doos geen goede kleurweergave biedt.

Ik weet niet of de computer goed werkte bij aankoop. De blauwe waas werd een week of twee na aankoop plots vastgesteld, maar het kan zijn dat die eerste 14 dagen niet naar afbeeldingen werd gekeken waar die blauwe waas echt in het oog springt. Ik heb zelf maar kunnen vaststellen toen jij er op gewezen hebt dat mogelijk ALLE afbeedingen die blauwe waas hebben maar door context factoren bij sommige afbeeldingen minder opvalt. Dat is dus inderdaad zo.

1 uur terug, nokiaprox zei:

Wat je dan te zien krijgt is afhankelijk van het merk van de videochip in je computer. Je zou bovenaan een tabblad moeten terugvinden voor jouw kaart. In mijn geval van een AMD videokaart:  

__AMD.png.a96c0c205cc0fb346751d3613d8edc81.png

Misschien staat daar bij jou iets van nVidia of nog een andere naam

Klik op dat tabblad en kijk verder naar de instellingen van je kaart... je zou iets moeten vinden als kleurverbetering / gammawaarde / tint...

Ik krijg geen tabblad 'control center' of soortgelijk te zien op die andere computer. Ik heb de andere tabbladen even opengedaan, maar nergens iets ivm kleurverbetering / gammawaarde / tint...:

afb1.jpg.0915d955990339371d7d4ffacbe8515c.jpg

(PS. ook op mijn computer -met een AMD RadeonR7- staat dit niet.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, nokiaprox zei:

En misschien heb je iets aan deze uitleg, al is niet alles van toepassing op een laptop.

Ik heb al die items overlopen en uitgeprobeerd (behalve nieuw kleurprofiel omdat ik geen grafisch vormgever ben of drukker), maar niets hielp. Ik heb ook een beeldschermcallibratie doorlopen waar naar het einde toe gevraagd werd om via een schuifbalkje de blaiwe tint uit grijsschakeringen te halen. Ik hoopte dat dit  de redding ging zijn, maar helaas levert het resultaat geen beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Yoyo zei:

Ik heb ook een beeldschermcallibratie doorlopen waar naar het einde toe gevraagd werd om via een schuifbalkje de blaiwe tint uit grijsschakeringen te halen. Ik hoopte dat dit  de redding ging zijn, maar helaas levert het resultaat geen beterschap.

Ik wens hier nog even te benadrukken dat tijdens de callibratie wel degelijk te zien was dat er een correctie blauw kon doorgevoerd worden. Het schuifbalkje voor blauw heb ik ongeveer een derde naar links geschoven. Maar als ik de beeldschermcallibtratie voltooi en de callibratie sluit, dan wordt de gewijzigde instelling niet doorgevoerd! Ook niet na heropstart computer.

aangepast door Yoyo
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Yoyo zei:

Ik krijg geen tabblad 'control center' of soortgelijk te zien

Eigenaardig fenomeen. Je moet toch érgens de mogelijkheid hebben om de kleuren aan te passen ???

Ik vrees dat mijn trukendoos leeg is, ik kan geen verdere mogelijkheden meer bedenken :(

Ik zou toch overwegen om de verkoper om raad te vragen. Je zit nu vanalles uit te proberen om een resultaat te bereiken waarmee je misschien nooit helemaal tevreden zal zijn. En een nieuwe computer hoort eigenlijk meteen te werken!

15 uren geleden, Yoyo zei:

Ik weet niet of de computer goed werkte bij aankoop. De blauwe waas werd een week of twee na aankoop plots vastgesteld

Dat maakt niets uit. Ook als je een defect pas na maanden zou opmerken kan je toch aanspraak maken op de waarborg.

Of misschien komt een ander forumlid hier nog met de gouden tip ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

O.K.  Ik geef toe dat het een beetje gekkenwerk wordt om zelf nog verder te ploeteren.

Alvast bdankt voor jullie tijd en bijdragen.

De computer moet nu vandaag weer terug naar de eigenaar. Dus ik heb hem niet meer hier bij de hand.

Ik hou jullie op de hoogte als er nieuws is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Terloops even het volgende. Wat ik wel eens merk op mijn computer, die verder probleemloos werkt, is dat bij het starten alle elementen op het scherm lichtblauw worden getoond, om dan een seconde of zo later het scherm alle kleuren krijgt zoals bij de kleurinstellingen is ingesteld ...  Dit is/was dan toch een Windows probleem? of toch een technisch probleem?

Op een vorige computer, heb ik gehad dat de ingestelde kleuren helaas NIET kwamen opdagen. Ik weet echter niet meer of -en hoe- dit toen werd opgelost. Misschien nieuwe computer moeten kopen. Ik heb alvast geen link naar een post op dit forum in verband daarmee teruggevonden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/8/2023 om 10:49, nokiaprox zei:

e bedoelt waarschijnlijk deze post uit 2020:

https://www.pc-helpforum.be/topic/75280-kleurprobleem/#comments

Ook toen werd het probleem niet opgelost.

Correct.

Ik weet echter niet meer in verband met welke laptop het ging. Vermoedelijk mijn laptop, maar mogelijk niet deze die ik nu heb...

Het was wel alleszins niet de laptop waar nu het probleem zich voordoet...

Op 12/8/2023 om 10:49, nokiaprox zei:

Had je al contact met de leverancier van de nieuwe laptop i.v.m. de waarborg (de meest voor de hand liggende oplossing) ?

Neen. De computer waar het probleem zich voordoet is niet mijn computer. En de eigenaar maakt zich -vreemd genoeg- niet druk dat er nu een halfsclachtige oplossing is met die 'nachtlamp' functie!

De eigenaar wil ook niet de computer in de winkel achterlaten voor bijvoorbeeld nazicht...

Wat ik momenteel wel kan doen is gewoon de vraag eens stellen in de winkel waar hij gekocht werd (Madia Markt). Maar zonder computer te tonen is dat eigenlijk een beetje zinloos, denk ik zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.