Ga naar inhoud

Partities

seane

Aanbevolen berichten

Op 12/8/2023 om 13:43, seane zei:

Hallo,

Kan er iemand mij wat info gegeven worden over de verschillende partities van mijn harde schijf? Ziet dit er ok uit of zijn er zaken die beter ingesteld/geoptimaliseerd kunnen worden? (Zie afbeelding in bijlage).

Alvast bedankt.

Partities.jpg

Schijf 0 is je systeemschijf die bij de installatie (fabrieks) van Windows automatisch in vijf partities is verdeeld. Het is een schijf van 1 TB.  Vier van die partities hebben geen schijfletter en zijn dus in je verkenner niet zichtbaar en dat is maar goed ook want daar blijf je best vanaf. Ik zou je kunnen uitleggen waarvoor ze dienen maar daar heb je niets aan. De voor u belangrijkste partitie op die schijf is de C-partitie. Op deze partitie staat standaard alles. Dus je Windows, je programma's en je data.

Schijf 1 is een tweede interne (?) schijf (SSD) van 1 TB die uit 1 partitie met de schijfletter D bestaat en dus ook zichtbaar is in je verkenner. Aangezien je nog 72 % ruimte vrij hebt op je C-partitie begrijp ik het nut niet van Schijf 2 (partitie D). Mogelijk is ze als data schijf bedoeld.

Schijf 2 is een Hitachi 3.5 inch externe schijf (Turbo Desktop Pro) van 4 Gb groot met nog 69 % vrije ruimte. Deze wordt vermoedelijk voor backups gebruikt. Ik denk dat meer dan de helft van die backups overlappend zijn en dat maakt het geheel onoverzichtelijk en moeilijk bruikbaar.

Schijf 3 is een Western Digital My Book 2.5 inch externe schijf van ook weer 4 GB groot met nog 63% vrije ruimte. Dit zal ook wel een backup schijf zijn. Hiervoor heb ik dezelfde opmerking dan voor Schijf 2.

Welke raad kan ik je geven?

1. Wijzig a.u.b. NIETS aan de partities. Dat heeft geen enkele zin, al zeker niet prutsen aan die onzichtbare partities. Het kan je systeem serieus ontregelen, dat zou iedere helper moeten weten!!!
  2. Hoewel je ruimte zat hebt op je C-partitie zou je de locatie van je persoonlijke mappen naar een map met uw naam op de D-partitie kunnen verplaatsen wat naar mijn gevoel nu nog niet het geval is.
  3. Herbekijk je updatebeleid eens samen met een echte deskundige.
  4. Laat nooit je externe schijven permanent aan je pc gekoppeld. Indien je slachtoffer moest worden van een Ransomeware aanval dan zijn ook je backupschijven versleuteld.!!! Wat heb je dan nog aan backups?

Nu terug over naar de deskundige helpers van dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tamari zei:

Kan er iemand mij wat info gegeven worden over de verschillende partities van mijn harde schijf? Ziet dit er ok uit of zijn er zaken die beter ingesteld/geoptimaliseerd kunnen worden?

Die ziet er inderdaad OK uit, maar persoonlijk zou ik je C schijf wel uitbreiden met die 1/2 Gb en 9 Gb partities.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, p38cyq zei:

maar persoonlijk zou ik je C schijf wel uitbreiden met die 1/2 Gb en 9 Gb partities.

Zou jij voor een uitbreiding van amper 10 GB de fabrieksinstelling (recovery) willen opofferen? Komaan zeg. Kijk eens wat een overschot aan ruimte er nog is.😟

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.