Ga naar inhoud

Backup-programma kan niet gestart worden na BIOS-update

nokiaprox

Aanbevolen berichten

Ik kreeg regelmatig een foutmelding dat de TPM niet gereed is, hoewel ik die niet nodig heb in Windows 10.

Om dit op te lossen heb ik een update gedaan van de chipset-drivers en BIOS.

Die foutmelding lijkt nu achterwege te blijven, MAAR ik kan het programma EaseUS Todo Backup niet meer op de normale manier (via snelkoppeling op bureaublad) starten, de app is geblokkeerd:

appgeblokkeerd_korter.png.9c6925143daf4340f34e301a02292105.png

Herinstalleren van het programma lukt niet, de toegang tot het setup-bestand wordt ook geblokkeerd.

Als ik aanmeld met het (verborgen) administratoraccount werkt alles naar behoren.

Via dat administratoraccount heb ik een vorige back-up teruggezet, maar onder mijn eigen accountnaam blijft zelfs dan alles geblokkeerd.

Ik heb mezelf volledige beheerrechten gegeven (Take Ownership) op het .exe-startbestand van EaseUS én de volledige programmamap, maar ook dat werkt niet.

Het lukt wél om het programma normaal te starten via de opdrachtprompt als administrator.

Als oplossing heb ik dus nu een batchbestand naar EaseUS gemaakt op mijn bureaublad, dat ik als administrator kan starten. Het is niet de elegantste optie, maar het werkt wel.

Nieuwsgierig als ik ben zou ik nu wel graag weten hoe het mogelijk is dat zoiets veroorzaakt wordt door een BIOS-update. En waar zit die beheerder die ik moet raadplegen???

Of misschien kan iemand wel een betere/de juiste oplossing aanbrengen.

Overigens is EaseUS het enige programma dat zo'n abnormaal gedrag vertoont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de vlugge reactie.

Smartscreen uitschakelen doe ik liever niet want dat brengt de beveiliging van de hele PC in gevaar, net zoals het gebruik van het administratoraccount. Je zou dat kunnen doen om éénmalig een programma te installeren. Maar bij mij is EaseUS al geïnstalleerd, alleen wordt het uitvoeren ervan geblokkeerd.

De tweede methode via Command Prompt is wat ik nu gebruik via dat batchbestand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nokiaprox  Hier iemand met hetzelfde probleem: https://www.elevenforum.com/t/this-app-has-been-blocked-for-your-protection.17372/

Lees dat topic eens door. Misschien zit er wat voor jou bij.

In een van de reacties wordt gesuggereerd dat het te maken zou kunnen hebben met het (tijdelijk) intrekken van bepaalde certificaten door Microsoft, waardoor sommige apps opeens op een zwarte lijst terechtkwamen: https://arstechnica.com/security/2023/08/a-renegade-certificate-is-removed-from-windows-then-it-returns-confusion-ensues/

Dan zou de oorzaak niet de door jou uitgevoerde BIOS-update zijn, maar een actie van Microsoft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongelooflijk!

Ik heb dat topic doorgelezen en wou dus de certificaten van EaseUS eens bekijken: die zijn al verlopen sinds eind 2019!
Maar ik probeerde nog eens EaseUS op te starten, en... de snelkoppeling doet het terug! Deze voormiddag was dat nog niet het geval.
Het probleem zal door dus door Microsoft veroorzaakt zijn en inderdaad niets met de BIOS-update te maken hebben. Hoe het toeval je op het verkeerde been kan zetten...

Bedankt voor het zoekwerk, en dit kan dus afgesloten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Passer zei:

wel raar dat ik er niks, geen last van heb.

Misschien heb jij niet geprobeerd EaseUS manueel te starten? Automatische back-ups werden gewoon gemaakt. Het zou wél fout lopen als ik een back-up zou proberen terugzetten; ook een extern opstartmedium van EaseUS werd geblokkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug een manuele test gedaan - en die ging blijkbaar goed - 'k legde hem wel stil op 15% (omdat dat de schijf was waar hij weer geen plaats genoeg ging hebben en ik niet graag aan mijn klassieke settings morrelede), maar ik vermoed dat hij het ook na die 15% verder wel goed zou gedaan hebben.

(indien je het wenst of nodig acht, doe ik wel een volledige test naar een andere partitie - da's niet zo'n groot probleem dus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.