Ga naar inhoud

Haperingen muis bij ALL in ONE PC

Nelelievens

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb een Lenovo IdeaCentre A540-27ICB F0EK00CMMB met Windows 11. 

SPECS:

Intel Core i7, 9e gen. (9700), Octa core, 2-4.3Ghz, 12MB cache

16GB RAM+ 16 toegevoegd, DDR4, 2666 Mhz

HDD 1 Tb, SSD 256 MB

64 bit. Windows 11, gekocht destijds met Windows 10

Ik gebruik vooral Lightroom en photoshop met veel en relatief grote RAW en fotobestanden.

Er zijn vervelende haperingen met de muis (slepen: blijft hangen; klikken: ongervaagd dubbel klikken, niet reageren, vertraagd klikken enz,...) Het toetsenbord heeft sporadisch ook een probleem met blijven hangen. De PC kostte 3 jaar geleden 1350EUR en werd gekocht met als aanbeveling 'geschikt voor foto- en videobewerking'. het is dus redelijk ambetant dat hij nu al een jaar hapert.

Genomen acties zonder/ gedeeltelijk succes:

- Volledige herinstal Windows én alle programma's (incl. Adobe programma's), maar alle persoonlijk bestanden laten staan

-16 GB RAM toegevoegd. Nu 32GB

- Check op controle van drivers

-Check controle geheugenproblemen

- Nieuwe muizen gekocht, met en zonder draad en verschillende merken, batterijen vervangen. De ene muis heeft dan een probleem met slepen, de andere met klikken.

Het probleem komt nog regelmatig voor. 

Wat kan ik nog proberen zonder een nieuwe PC te kopen?

Opm. Het probleem kan ook voorkomen als bvb ENKEL internet explorer aanstaat (dus niet eens actief een groot Adobe prg open gedaan.

Of is deze PC nu al 'outdated'?

Alvast bedankt voor tips

Werner

Link naar reactie
Delen op andere sites

opslag:

geef eens aan of alle programma's op de ssd staan, of sommige op de hdd.

welke ruimte is er nog op de ssd en hdd?

is de hdd laatstelijk nog getest bijv met hd tune? (een niet meer zo fitte hdd kan je probleem veroorzaken).

usb:

is de laatste set chipsetdrivers wel geïnstalleerd?

storen andere apparaten op usb ook wel eens?

cloud:

word je wellicht gehinderd door cloudopslagsoftware die te pas en te onpas aan de gang gaat?

besmetting:

is je pc van vreemde smetten vrij?

en overigens: meen je echt dat je nog internet explorer gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal staat alles op SSD: 106 van 237GB vrij

HDD 160/931GB vrij . Hier staan alleen archieffoto's op die ik op moment van storing niet open.

Cloud opslag is afgezet (hoe kan ik dat met 100% zekerheid weten?)

Hoe kan ik de USB chipsetdrivers controleren? Normaal zijn alle drivers 'up to date', minstens bij het volledig herinstallen Windows een maand geleden

Ook het toetsenbord heeft een keer een hapering gegeven, maar ik gebruik dat veel minder intensief.

Uiteraard is het Edge, niet internet Explorer 😅

Geen virussen etc volgens Windows Defender. Bij een volledige herinstal Windows zou die er toch moeten af zijn, of niet?

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Kijk eens in apparaatbeheer of ook nu alle drivers in orde zijn.

Hier de officiële site van Lenovo voor uw pc: https://pcsupport.lenovo.com/us/en/products/desktops-and-all-in-ones/ideacentre-a-series-all-in-ones/a540-27icb/more

Let op: Zoals dat bij meerdere merken het geval is biedt Lenovo geen drivers aan voor Windows 11. Over het algemeen zijn die van Windows 10 ook geschikt voor Windows 11.

Hoe is het gesteld met Windows update? Kijk dat ook eens goed na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.