Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb de volgende vraag:

Op een gegeven PC (Windows 10) heb ik dit gedrag:

Als je applicaties opstart, toont hij het correct icoon op de taskbar, MAAR, je kan NIET rechtsklikken op al die icoontjes.

Bijgevolg kan je de applicatie die open is niet pinnen. Er zijn er een paar gepind, dat is goed, maar uiteraard is het vervelend dat je geen enkele wijziging kan brengen.

Mijn vraag is dus: hoe kan je op een alternatieve wijze toch iconen pinnen (en ook unpinnen) ?

Geplaatst:

Bij jou is er in ieder geval iets mis met Windows. Dat zou sowieso gerepareerd moeten worden.

23 minuten geleden, Celtic zei:

Mijn vraag is dus: hoe kan je op een alternatieve wijze toch iconen pinnen (en ook unpinnen) ?

Misschien via het startmenu. Stel dat ik een programma vast wil pinnen aan de taakbalk. Dan klik ik op Start. In de lijst met programma's zoek ik het bewuste programma op. Ik klik met de rechter muisknop op dat programma en kies dan Meer > Aan de taakbalk vastmaken.

Is een programma al vastgemaakt aan de taakbalk en wil ik dat programma juist losmaken van de taakbalk, dan doe ik hetzelfde via het startmenu. Ik klik op Start, zoek het programma op, klik er op met de rechter muisknop en kies dan Meer > Van de taakbalk losmaken.

Of werkt dat ook al niet bij jou?

Geplaatst:

De rest van Windows lijkt normaal te werken, enkel dit gedrag heb ik genoteerd, en het is zeer vervelend.

Ik zal het proberen als ik terug op die machine werk,

deze machine heeft een niet-standaard Satrt Menu (Open-Shell), maar het klinkt wel logisch. Ik open altijd gewoon een programma, en als dat op de taakbalk staat, dan wijzig ik dat. Er zijn programmas die toch geen icoon hebben op de Taakbalk maar toch runnen, en die moet je ook niet pinnen of unpinnen

Geplaatst:

Het is niet uit te sluiten dat Open-Shell de oorzaak van je probleem is. Blijkbaar vind jij Open-Shell (opvolger van Classic Shell, meen ik) fijner werken dan het gewone startmenu. Helaas worden er toch af en toe problemen gemeld met Open-Shell na een update van Windows, bijvoorbeeld hier: https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu/issues/791

Dat is een twee jaar oud topic, maar enkel bedoeld als voorbeeld. Mocht je problemen blijven houden, dan zou je als test Open-Shell kunnen verwijderen. Start daarna de pc opnieuw op en kijk of je dan wél kunt rechtsklikken op het pictogram van een geopend programma in de taakbalk, waarna je dat programma zou kunnen vastmaken of juist losmaken van de taakbalk.

Geplaatst:

Ik denk dat ik het verkeerd uitgelegd heb, de PC die het probleem heeft is 1 die ik nu niet kan gebruiken, wegens ergens anders. Die PC heeft geen Open-Shell trouwens, omdat de beheerders van die machine denken dat extra software "slecht is", maar dan wel niet kunnen zorgen dat Windows zelf goed werkt ... en dat is het onderwerp van deze thread,

De PC die WEL Open-Shell heeft, deze PC dus, kan die functie (vanuit de Start Menu) wel gebruiken. Trouwens, die Start Menu heeft geen probleem, en het probleem van de thread die je geeft is mij totaal onbekend, ondanks jarenlang gebruiker van Open Shell (en ook Classic Shell), en dit op meerdere PC's.

Zo zie je maar, 't is complexer dan je denkt. Het is trouwens wel zo dat die andere PC, die die het probleem heeft met Pinnen, WEL extra software heeft, en die zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Open-Shell en Classic Shell is daar niet bij ...

Geplaatst:
16 uren geleden, Celtic zei:

Als je applicaties opstart, toont hij het correct icoon op de taskbar, MAAR, je kan NIET rechtsklikken op al die icoontjes.

Bijgevolg kan je de applicatie die open is niet pinnen. Er zijn er een paar gepind, dat is goed, maar uiteraard is het vervelend dat je geen enkele wijziging kan brengen.

Misschien ook gemakkelijk als je vermeld welke Apps wel en welke niet benaderd kunnen worden via rechtsklikken.

En je bedoelt toch onderstaande mogelijkheid?

2023-10-08_09h49_13.png.6a233af937595a0d57565316c2c28459.png

2023-10-08_09h49_48.png.61de72e49c783210ab6ec239c42f09c8.png

Geplaatst:

Hier iemand die hetzelfde probleem leek te hebben: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2019650

Hij schreef daar immers: "Ik kan sinds een tijdje niet meer rechtsklikken op de taakbalkiconen van geopende programma's of pinned shortcuts."

Bij hem was de oplossing: uitvoeren van sfc /scannow

Meer informatie over die procedure vind je o.a. hier: https://support.microsoft.com/en-au/topic/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system-files-79aa86cb-ca52-166a-92a3-966e85d4094e

Geplaatst:
Op 8/10/2023 om 09:51, clarkie zei:

Misschien ook gemakkelijk als je vermeld welke Apps wel en welke niet benaderd kunnen worden via rechtsklikken.

En je bedoelt toch onderstaande mogelijkheid?

2023-10-08_09h49_13.png.6a233af937595a0d57565316c2c28459.png

2023-10-08_09h49_48.png.61de72e49c783210ab6ec239c42f09c8.png

Jawel die functie is het

Maakt niet uit welke app ... gedrag is gelijk, ongeacht de app

Geplaatst:
Op 8/10/2023 om 12:55, porrelaar zei:

Hier iemand die hetzelfde probleem leek te hebben: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2019650

Hij schreef daar immers: "Ik kan sinds een tijdje niet meer rechtsklikken op de taakbalkiconen van geopende programma's of pinned shortcuts."

Bij hem was de oplossing: uitvoeren van sfc /scannow

Meer informatie over die procedure vind je o.a. hier: https://support.microsoft.com/en-au/topic/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system-files-79aa86cb-ca52-166a-92a3-966e85d4094e

Jawel, dat is het exact.

En, ook bij mij blijft de Taskbar zelf staan. Maar ik heb het niet vermeld omdat het al complex genoeg is, en omdat het mogelijk toch een aparte issue is.

Ik zag het omdat ik TSC (Terminal Services Client, aka Remote Desktop Client) gebruik, maar de Taskbar van de host blijft staan ... boven die van de client. Ik heb de taskbar van de host dan maar rechts gezet. Wel grappig nu: twee taskbars tegelijk, maar bon.

SFC ... hmm, ik kan wel proberen, maar die PC is eigenlijk serieus beperkt qua mogelijkheden. Vb. een CMD script maken in uw eigen Userprofile mag al niet, om een idee te geven.

Geplaatst:

In ieder geval, als je het icoontje om het even waar ergens (vb. in de Start Menu) kan viden, kan ik daar inderdaad rechtsklikken en de pin optie aanzetten.

Is eigenlijk wel logisch, maar ik heb dat nooit zo gedaan - maar dat werkt Okido nu.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.