Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

 

Sinds kort kan ik mijn HDd-schijf niet meer benaderen of zien in de verkenner. De schijf wordt wel herkent in de BIOS, via [ 1 ] schijfbeheer (figuur 1) of via [ 2 ] Partition Wizard Technical (figuur 2) ,dus het systeem weet wel dat de schijf bestaat.

Ik weet dus niet of het een hardware-matige fout is of een software-matige.

Via Windows schijfbeheer (figuur 1) zie ik een bestandssysteem RAW staan (de gehele schijf) en via Partition Wizard Technical krijg ik de melding Bad Disk (figuur 2).

Het File Sytem omzetten naar NFTS strandt in beide omgevingen. Omdat ik alle data op deze schijf ook elders heb staan, wil ik deze schijf formatteren, maar dat werkt niet via methode [ 1 ] figuur 3 en figuur 4 en ook niet via methode [ 2 ] (figuur 5).

Ook via de Command Prompt (opgestart als beheerder), DISK PART, Selct disk etc. alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Kan ook geen CHKDSK uitvoeren omdat hij station D (HDd) niet herkend.

Kortom, zijn er nog andere opties om de schijf te herstellen/repareren of moet ik deze als verloren beschouwen en een nieuwe aanschaffen?

figuur 1.jpg

figuur 2.jpg

figuur 3.jpg

figuur 4.jpg

figuur 5.jpg

Geplaatst:

Bedankt voor de tip.

Ik had CrystalDisk al eerder geprobeerd. Net ook HDtune geprobeerd. Echter in beide situaties kan ik helemaal niet de (defecte) schijf selecteren. Hij ziet alleen de SSD-schijf

Geplaatst:

opgemerkt?   afbeelding.png.033666242661177afb60ea8b7c2a66b9.png

 

(heel) misschien maak je nog kans als je ze op een of andere manier zou kunnen herformateren  'k merk ook dat ze nog geformateerd was in MBR

Geplaatst:

image.png.35d74ea15c5755bcf033852660f4a8f1.png

 

Helaas, ook dat werkt niet. Op het blokje staan, met rechtermuisknop, optie "formatteren..." selecteren

 

image.png.b3b85bda8a8727b0c90a1c88e3ebbabf.png

 

Klik ik op OK, dan voert hij wel iets uit, maar na 10 seconde de melding:

 

image.png.c017af881dca1f2453c44a6187ec6057.png

 

Kom dus ook hier niet mee verder. Blijft vreemd dat Windows wel de schijf herkent

 

image.png.116735b0fa451b62b1224300066458d5.png

 

waarbij de Status wel "in orde" is. Kan er helaas geen enkele actie op uitvoeren.

 

Geplaatst:
5 uren geleden, Passer zei:

opgemerkt?

Had je dus - maar ik had het nog niet door.

 

Je hebt alle data toch veilig staan en het betreft hier een HDD

in dat geval, zou ik voor mezelf besluiten "of moet ik deze als verloren beschouwen en een nieuwe aanschaffen?"

want je merkt dat diskpart er ook niet goed weg mee weet.

 

Moest het een SSD zijn, dan loonde het nog de moeite om toch nog oplossingen te proberen zoeken, maar nu het om een HDD gaat...

 

Nu ja, het is jouw schijf natuurlijk. Moest je toch overwegen voor een nieuwe SSD te gaan,

dan kan je prima degelijke informatie en prijzen en recensies vinden op https://tweakers.net/solid-state-drives/vergelijken/

Geplaatst:

Misschien toch nog een optie: installleer (de freewareversie van) Minitool Partition Wizard en probeer er de schijf mee te benaderen.

 

Als die de schijf herkent, kan je er wat mee 'experimenteren': proberen te formatteren,.... - mogelijk geeft die zinnige foutmeldingen

die in een richting wijzen? ?

Geplaatst:

- Zie je de mogelijkheid om die HDD uit te bouwen en ze in te bouwen in een andere pc? Of ze via een SATA to USB adapter aan te sluiten?

- Als je in computerbeheer gaat, dan naar schijfstations, dan naar die schijf, wat zegt "eigenschappen" ? 

 

Geplaatst: (aangepast)

Mintool Partition Wizard had ik al eerder gebruikt (zie vorige afbeeldingen), ziet wel de schijf maar ik kan verder geen handelingen erop uit voeren.
Bij computerbeheer schijfstation kon ik ook verder niets mee. Inmiddels maar besloten om de schijf los te koppelen. Sinds ik ook Office365 Family gebruik heb ik ook daar 1 TB Cloud opslag. Naaste de SSD van 500 GB en een NAS met 2 * 3 TB is eigenlijk een nieuwe schijf niet meer nodig. Een HDD-schijf van 1 TB (b.v. Blue variant van WD) kost tegenwoordig ok maar 47 euro dus daar hoef ik ook niet moeilijk over te doen. Heeft me al flink wat uurtjes onderzoek gekost.

Gelukkig had ik van alles een actuele back-up, dus ook geen dataverlies

In ieder geval allen bedankt voor het meedenken! 

aangepast door GeeJee
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.