Ga naar inhoud

Opstartschijf te vol


DHZ

Aanbevolen berichten

@ Passer, @ calvus, @ Eddy X

Heb mijn Samsung 128 GB SSD gekloond naar de ADATA 240 GB SSD met Macrium. Duurde ongeveer 35 minuten en is goed verlopen. Werkte wel niet voordat ik de update geïnstalleerd had. Dank u wel voor de tip!
Volgende stap was in de BIOS de startvolgorde wijzigen.

Dat heb ik als volgt gedaan:

  • "Del" gedrukt tijdens opstarten om naar BIOS te gaan
  • Naar "Boot" gegaan en daar in UEFI settings (Hard Disk Drive priorities) de 240 GB schijf (P3) als prioritair aangeduid (Aanvankelijk stond schijf P2 als prioritair "gehighlight") en dan met toets F10 gesaved.

 

Bootoptionpriorities.thumb.jpg.f9e76fd6ec7cc1b3699a7904b5a0a60b.jpg
 

gewijzigdebootoptie.thumb.jpg.3a4892c819aad4cf1609588299fe4adf.jpg

 

De 128 GB schijf zit nog steeds in de PC.

De ADATA 240 GB schijf is nu automatisch als Boot (C) herkend in Verkenner, terwijl de 128 GB nu aangeduid wordt als Boot (G).

Ik denk dat alles correct is zo. Maar als u denkt dat er nog iets verbeterd kan worden, hoor ik het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En o ja, toch nog een vraag: In het Main window van de BIOS zie ik dat de BIOS versie dateert van 2015:

 

BIOSversie.thumb.jpg.77f934eaa2e65719c3f1c4cc03f62c9c.jpg

 

Op de ondersteuningswebsite van mijn computer staan een aantal nieuwere versies van stuurprogramma's:

 

nieuwestuurpprogrammas.thumb.JPG.dd19b867cac7bb042a3282b6217deb16.JPG

Vragen:

  • Mijn PC werkt tot nu toe zonder problemen. Is het aanbevolen om deze nieuwere versies te installeren of riskeer ik meer problemen door de updates?
  • Hoe weet ik trouwens of bv. de voorgestelde versie van de BIOS update (v 1.05) nieuwer is dan de geïnstalleerde BIOS?
    Elders wordt aangeraden stuurprogramma-updates over te laten aan Microsoft updates, of heb ik dat verkeerd begrepen? Gezien mijn vorig probleem, dat ontstaan was door drivers te updaten ben ik wat huiverig geworden zomaar iets te veranderen.

Dank bij voorbaat!

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De huidige BIOS versie voor jouw systeem schijnt 02.20.00 te zijn, dus ik zou zeker updaten indien je dat de laatste tijd niet gedaan had.

 

Volledige info over hoe  HP Business Desktop PCs - Updating the BIOS (Basic Input Output System) | HP® Support

 

Iets simpeler : die update wordt ook aangeboden via Windows update -> Optionele Updates ->  Stuurprogramma-updates.

aangepast door p38cyq
Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, alles werkt nu goed als ik het zo zie,

alleen keek ik even op van:

22 uren geleden, DHZ zei:

terwijl de 128 GB nu aangeduid wordt als Boot (G).

Dat is dus je oude schijf - maar ik veronderstel dat die 'Boot' gewoon de naam is, die aan de schijf gegeven werd? (en die je dus zelf via schijfbeheer in gelijk wat kan wijzigen?)

 

En volg idd maar de raad van p38cyq en update je bios...  (indien je het 'dus de laatste tijd niet gedaan hebt'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/3/2024 om 19:21, p38cyq zei:

De huidige BIOS versie voor jouw systeem schijnt 02.20.00 te zijn, dus ik zou zeker updaten indien je dat de laatste tijd niet gedaan had.

 

Volledige info over hoe  HP Business Desktop PCs - Updating the BIOS (Basic Input Output System) | HP® Support

 

Iets simpeler : die update wordt ook aangeboden via Windows update -> Optionele Updates ->  Stuurprogramma-updates.

 

Bij Windows Update - optionele updates vind ik volgend overzicht van Stuurprogramma updates:

optioneleupdates.thumb.JPG.02e74a54dfa921878c373e5c7ff4bd75.JPG

  • Welke hiervan is de BIOS update? En welke is versie 02.20.00?
    Of zou het kunnen dat de door u voorgestelde update voor een andere computer (HP?) is?
    De computer waar het nu over gaat is een Multimedia-pc MEDION® AKOYA® P2120 D (MD 8836).
  • Bij het opstarten geeft de PC in BIOS aan dat de geïnstalleerde versie 11OEMWOX.101 is van 11/20/2015 (zie afbeelding in vorige post).
    De MEDION ondersteuningswebsite geeft als BIOS update ECS H110H4EM V1.x aan:

    VoorgesteldeBIOSupdateMEDION.thumb.JPG.458f1264f5506073034e7b99c4cdc892.JPG
    Hoe kan ik zien welke de recentste is? Ik begrijp de codering van die updates niet goed (sorry).
  • Waarom toch specifieke (optionele) updates doen als Windows zelf zegt (zie kader) dat stuurprogramma's automatisch worden bijgewerkt, tenzij men specifieke problemen heeft (die ik niet heb voor zover ik weet)?
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Passer zei:

ok, alles werkt nu goed als ik het zo zie,

alleen keek ik even op van:

Dat is dus je oude schijf - maar ik veronderstel dat die 'Boot' gewoon de naam is, die aan de schijf gegeven werd? (en die je dus zelf via schijfbeheer in gelijk wat kan wijzigen?)

 

En volg idd maar de raad van p38cyq en update je bios...  (indien je het 'dus de laatste tijd niet gedaan hebt'.

Dit is wat ik zie als ik Verkenner open:

 

nieuweconfiguratie.JPG.15b836ad083659d51200b5a9d0545cff.JPG

De nieuwe SSD is nu automatisch hernoemd naar de C-drive (en ik vermoed dat het Windows logo dat erbij staat aanduidt dat dit de echte "opstart"-schijf is). De oorspronkelijke SSD van 128 GB werd automatisch hernoemd naar "Boot (G:)". Mogelijk omdat "het systeem" herkent dat daar bepaalde (opstart) bestanden op staan? Voor mij geen probleem hoor.  Of is er een goede reden om de naam te wijzigen? Zoja, hoe?

 

In schijfbeheer zie ik het volgende:

 

SchijfbeheernaextraSSD.thumb.JPG.d880461f18f788a48d8be05c15316739.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schreef in het begin (Windows start niet meer op) Mijn PC (HP ProDesk 400 G4 MT Business PC, Windows 10 Pro, 8 GB) werd de laatste tijd een beetje trager.

Vandaar de verwarring....

 

Maar je hebt er goed aan gedaan naar de optionele updates te kijken.

Niet alleen is je BIOS firmware verouderd, maar ook een pak andere onderdelen zijn aan een update toe, met inbegrip van je printer.

Ik zou die toch allemaal uitvoeren.

 

En binnen enkele dagen nogmaals naar optionele updates gaan. De kans is groot dat je opnieuw updates aangeboden krijgt, met inbegrip van de BIOS. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en je G-schijf: daar kan je nu eigenlijk àlles gaan wissen (1) op voorwaarde dat op de grootste partitie geen dingen meer staan die je nog nodig hebt (2)

Wijzig - om verwarring te voorkomen - die naam 'boot' ook maar in iets anders.

 

(1) het makkelijkst is met Minitool Partition eerst de partities gaan verwijderen en daarna de schijf terug te formatteren - als je MPW (mnitool Partition wizard) wat

     kent, kan dit in één beweging

 

(2) maar gezien je die schijf gecloond hebt, staat alles van die grootste partitie nu mooi op je C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft Windows updates, deze  kun je best allemaal installeren.

Voor het bios; ben ik wel voorzichtder, enkel bij een haperende werking  van je PC , zou ik een bios update overwegen, anders zo laten.

Een bios update, is niet zonder risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.