Ga naar inhoud

Schade aan processor-socket: word ik erop gelegd? 

Aanbevolen berichten

Hallo,

Even de situatie: ik heb een pc gebouwd voor mijn vrouw. Onderdelen werden online besteld. Toen het moederbord toekwam bleek dat het beschermkapje voor de CPU-socket los in de verpakking zat. Na installatie bleek ook dat het tweede RAM-slot niet goed werkte. Ik heb het moederbord teruggestuurd naar de verkoper (online gekocht via Amazon) met de melding dat er een probleem was met het RAM-slot en ik bestelde een nieuwe. Intussen is die geïnstalleerd en werkt alles naar behoren. Ik kreeg reactie van de verkoper dat ik geen recht op terugbetaling heb omdat er schade is aan de CPU-socket. Er zijn enkele pinnetjes verbogen (zie foto's). Volgens hen mijn schuld tijdens het installeren van de CPU. Ik heb niet bijster veel ervaring met PC's bouwen, het is de derde keer dat ik dit doe, maar ik zie niet in op welke manier ik die pinnetjes kan verbogen hebben, gezien ook het feit dat ze zich op heel uiteenlopende plaatsen in de socket bevinden. Ik had ook helemaal geen probleem met het installeren van de CPU (de koeler was veel lastiger, maar van zodra de CPU zelf op zijn plek zit kun je toch geen pinnetjes van de socket meer beschadigen?). 

Wat is jullie ervaring? Is het gemakkelijk om die pinnetjes te beschadigen? En zoja: op welke manier dan? 

Wat is het gevolg van die schade voor de werking van de socket? De pc heeft gedraaid met het beschadigd moederbord (mits het beschadigd RAM-slot niet gebruikt werd).

Is dit schade die te herstellen valt? Dit is een moederbord van 270 euro, dus die zou ik terug willen.  

Dank alvast

shot 2.JPG

shot 1.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Big_Apple,

Ten eerste als ik bovenstaande zo doorlees is het vreemd dat het beschermkapje van de cpu socket los in de verpakking zit, dit beschermkapje zit normaal redelijk goed vast en valt er niet zomaar uit. Dit kapje komt er normaal van alleen uit als je na het plaatsen van de CPU de socket sluit. Dan krijg ik zo het idee dat je alvast niet de eerste eigenaar van dit moederbord bent.

Die pinnetjes in een CPU-socket zijn vrij kwetsbaar en zijn makkelijk te beschadigen en daarom is er beschermkapje voorzien om beschadiging te voorkomen.

Die pinnetjes kunnen al beschadigd raken als je de CPU scheef of met een punt in de socket laat vallen van een centimeter afstand.

Heb het al gezien als iemand gemorste koelpasta langs een socket wou verwijderen en met een papieren doekje de pinnetjes raakte deze al verbogen waren.

Vermoedelijk zijn er pinnetjes bij jou moederbord geraakt die instaan voor de communicatie tussen je defecte RAM slot en de interne geheugencontroller.

Als ik het goed heb zijn er tevens nog pinnetjes beschadigd die voor andere functie instaan maar de foto's zijn wat onduidelijk om ver genoeg te kunnen inzoomen.

Of deze schade te herstellen valt hangt of van de ernst van de beschadiging, zijn ze enkel wat opzij verbogen of zijn ze helemaal achterovergebogen, als je ze te ver moet terugbuigen bestaat er kans dat ze kunnen breken en dan is het game over.

Zou reparatie mogelijk zijn is een digitale microscoop aan te raden, wat klein gereedschap, een vaste hand en een portie geluk.

Heb je dit moederbord momenteel terug in je bezit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb het niet meer in mijn bezit want ik heb het teruggestuurd. Uiteindelijk heb ik een nieuw besteld en dat geïnstalleerd. De verkoper bleef moeilijk doen over de schade aan de socket en dat die zogezegd de garantie ophief. Uiteindelijk aan mijn geld geraakt via Amazon zelf. 

De losse beschermkap was inderdaad opmerkelijk daar het moederbord in een ongeopende verpakking (incl plastic zak) zat! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.