Ga naar inhoud

Op afstand herstellen PC

Aanbevolen berichten

Beste,

ik heb een aantal vragen over het herstellen van een PC vanop afstand door ev. een technieker, hoe dit in zijn werk kan gaan. 

-Kan aan een pc gewerkt worden als deze niet ingeschakeld is?

-Hoe komt de verbinding tot stand tussen herstellende persoon en de hulpbehoevende ? Is dit met een bepaald programma?
-Kan de hersteller zonder toelating per interventie te vragen constant de computer van de klant in beheer hebben? Is dit op te merken door de klant?
-Kan hij zo ook een printer onderhouden en wat betekent dat?
-Wat is her-configureren van een netwerk van op afstand en is dit nodig?
-Wat is her-configureren van e-mail en mail-virus?

-Hoe wordt van op afstand een pc gekuist, met een op de pc geïnstalleerd programma of on-line.

Ik hoop zo een beetje inzicht te krijgen hierin. Is het mogelijk zoveel mogelijk een antwoord te krijgen per vraag?

Dank bij voorbaat?

Patric

Link naar reactie
Delen op andere sites

-Kan aan een pc gewerkt worden als deze niet ingeschakeld is?

Neen.

-Hoe komt de verbinding tot stand tussen herstellende persoon en de hulpbehoevende ? Is dit met een bepaald programma?

Er is inderdaad een programma voor nodig.

Chrome Remote Desktop, Windows hulp op afstand, windows remote desktop, Teamviewer en Anydesk zijn  voorbeelden van dergelijke programma's.

-Kan de hersteller zonder toelating per interventie te vragen constant de computer van de klant in beheer hebben? Is dit op te merken door de klant?

Telkens een pc wordt overgenomen, moet de "klant" toestemming geven d.m.v. een pincode die op het ogenblik zelf gegenereerd word.

-Kan hij zo ook een printer onderhouden en wat betekent dat?

Als een pc is overgenomlen, kunnen ook alle aangesloten apparaten bediend en onderhouden worden voor zover er geen fysieke actie vereisdt is.

-Wat is her-configureren van een netwerk van op afstand en is dit nodig?

Om een pc op afstand over te nemen moet het netwerk meestal niet opnieuw geconfigureerd worden.

Een netwerk her-configureren van op afstand is niet aan te raden.

Tijdens de procedure kan de verbinding verbroken worden en dan moet je ook de overnameprocedure opnieuw uitvoeren.

-Wat is her-configureren van e-mail en mail-virus?

De term zegt het zelf: het e-mail account op de pc opnieuw instellen.

Een mail-virus is een virus dat zich verspreid via besmette mails.

Elke goede virusscanner kan dit detecteren en blokkeren.

-Hoe wordt van op afstand een pc gekuist, met een op de pc geïnstalleerd programma of on-line

Als een pc werd overgenomen kan de opkuis gedaan worden door de "overnemer".

Deze kan daarvoor gebruik maken van reeds geinstalleerde programma's of ze downloaden van het web.

De overnemer heeft dezelfde rechten als degene die is ingelogd op de overgenomen pc.

Degene die is ingelogd op de overgenomen pc kan alles wat de overnemer doet, mee volgen op het scherm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Kweezie,

Hartelijk dank voor deze heldere uitleg.
Kan je mij een aantal "gratis kuisprogramma's" aanbevelen? Ik gebruik nu regelmatig ccleaner.
Wanneer kan men nu spreken van een "netwerk"? Als je zoals ik vb. 2 pc's en één printer hebt, aangesloten op één modem-router van telenet (draadloos via wifi of met kabel zal wel hetzelfde zijn denk ik) spreekt men dan van een (thuis) netwerk? Of is een netwerk waar gebruik gemaakt wordt van één gemeenschappelijke server voor de opslag?

En wat kan er dan ge(her)configureerd worden, wat betekend dat eigenlijk?

mvg

Patric

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Baert Patric zei:

Kan je mij een aantal "gratis kuisprogramma's" aanbevelen? Ik gebruik nu regelmatig ccleaner.

Vroeger met de kleine(re) harde schijven en beperkt ram geheugen was het nodig om regelmatig een opruiming te doen.

Tegenwoordig is er veel minder noodzaak om op te kuisen en met de ingebouwde schijfopruiming van windows kom je ook al een heel eind.

CCleaner is geen slecht programma maar je moet er niet mee overdrijven; 1 keer per maand is meer dan voloende.

Om programma's grondig te verwijderen kan je Revo Unintaller gebruiken.

1 uur terug, Baert Patric zei:

Wanneer kan men nu spreken van een "netwerk"? Als je zoals ik vb. 2 pc's en één printer hebt, aangesloten op één modem-router van telenet (draadloos via wifi of met kabel zal wel hetzelfde zijn denk ik) spreekt men dan van een (thuis) netwerk?

Je redenering klopt.

Zodra je meerdere apparaten met dezelfde router (of modem/router) verbindt (met kabel of met wifi), spreken we van een netwerk. Het gebruik van een gemeenschappelijke server is niet noodzakelijk.

Als deze opstelling zich bij je thuis bevind, noemt men het ook thuisnetwerk.

1 uur terug, Baert Patric zei:

En wat kan er dan ge(her)configureerd worden, wat betekend dat eigenlijk?

Een netwerk configureren begint bij de router. Daar moet/kan je instellen hoe de IP adressen van de aangesloten apparaten worden uitgedeeld: vrij uit een bepaalde pool of elk toestel een vast IP adres.

Voor wifi kan je ook de naam van je netwerk instellen, welk kanaal er gebruikt wordt, of het beveiligd is,en welke veiligheidsprotocol er gebruikt wordt.

Verder kan je ook instellen of de aangesloten toestellen met elkaar moeten communiceren of niet en of ze bestanden moete uitwisselen.

Er kan heel wat geconfigureerd of ingesteld woden maar het zou ons te ver leiden om hier dieper op in te gaan.

Een goede raad die altijd geldig is: Als het goed werkt, blijf er dan van af.

Als het niet goed werkt, bevraag je dan eerst grondig voor je zaken gaat aanpassen, zeker als je er weinig van kent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.