Ga naar inhoud

windows 11


thermoske

Aanbevolen berichten

Ik heb op tweedehands een pc gekocht met windows 10 op 

heb deze direct verwijderd en via microsoft een windows 11 gedownload

maar het installeren lukt niet nog nooit mee gemaakt dit geeft foutmelding na derde opstart 

type moederbord 

gigabyte h410m-s2h

 

dit komt altijd op het scherm zie foto 

iemand die mij kan helpen moet ik iets doen in de bios 

 

bedankt 

20240814_091236.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, thermoske zei:

via microsoft een windows 11 gedownload

Als je via Microsoft Windows 11 wilt downloaden, dan doe je dat hier: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

Dus niet ergens anders gaan downloaden!

 

Misschien zit ik ernaast, maar het lijkt erop dat jij een speciale versie van Windows 11 hebt gedownload, namelijk een 'installatie zonder toezicht' (unattended in het Engels). Zulke versies worden onder andere gebruikt in bedrijven.

Bij zo'n unattended versie worden vragen gesteld én beantwoord in het bestand unattend.xml. Op die manier hoef je die vragen niet te beantwoorden tijdens de installatie van Windows 11.

Je zult zelf het unattend.xml bestand moeten gaan bekijken (je kunt het openen in Kladblok) en dan op zoek gaan naar de fout.

Hier vind je enige uitleg hoe je dat moet doen (al gaat het daar niet om exact dezelfde fout in het bestand unattend.xml): https://itinlegal.wordpress.com/2018/01/05/mdt-tutorial-part-11-troubleshooting-part-2-windows-could-not-parse-or-process-unattend-answer-file-cwindowspantherunattend-xml-for-pass-specialize-the-answer-file-is-invalid/

Voor een beginner is dat zoeken naar de fout nog niet zo eenvoudig...

 

Ik begrijp eigenlijk niet waarom jij Windows 10 direct na aanschaf van deze pc hebt verwijderd. Als je Windows 10 had laten staan, had je gratis kunnen upgraden naar Windows 11. En eventueel had je daarna kunnen kiezen voor een schone installatie van Windows 11, zodat alles van de vorige eigenaar verwijderd zou worden.

Nu heb je eerst Windows 10 verwijderd en daarna wil je Windows 11 gaan installeren. Dan zul je voor Windows 11 een licentie moeten aanschaffen om hem te activeren.

 

Wat zou je nu kunnen doen? Of beter: wat zou ik zelf doen in zo'n geval?

Ik ga er van uit dat de Windows 10 die op de tweedehands pc stond, legaal was. Had jij dat gecontroleerd?

Als Windows 10 legaal was, dan zou ik nu opnieuw Windows 10 installeren. Na de installatie wordt automatisch gecontroleerd of deze pc bekend is bij de activeringsserver van Microsoft. (Natuurlijk moet je dan wel een werkende internetverbinding hebben). Als er voorheen een legale versie van Windows 10 op stond, dan zal de nieuwe Windows 10 ook automatisch geactiveerd worden.

Daarna open je Windows Update en laat je Windows bijwerken. Als jouw pc hardwarematig geschikt is voor Windows 11, dan zul je automatisch een melding krijgen dat je kunt upgraden naar Windows 11.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, porrelaar zei:

Nu heb je eerst Windows 10 verwijderd en daarna wil je Windows 11 gaan installeren. Dan zul je voor Windows 11 een licentie moeten aanschaffen om hem te activeren.

 

 

Als er oorspronkelijk een W10 op stond kan je de licentie code nagaan via bv. CMD of Powershell - en andere.

 

Ben je vertrouwd met CMD of Powershell (zo niet helpen we je wel), voer er dan in uit :

wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

 

De oorspronkelijke licentiecode (opgeslagen in BIOS of UEFI) wordt dan weergegeven.

 

Normaliter heb je deze code niet nodig als je W10 herinstalleert, Windows 10 vindt dat zelf wel uit gezien de code bestaat op je pc.

 

Pas daarna, en als je pc hiervoor geschikt is, kan je naar een gelijkaardige W11 (home, prof enz.) upgraden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, het is toch logisch dat je niet in Windows geraakt - er staat namelijk totaal geen OS op.

Je zult moeten gaan opstarten via een opstartbaar medium - een USB-stick wordt hiervoor normaliter gebruikt.

 

Eerst moet je een ISO- bestandje van een Windows 10 gaan downloaden (op een andere computer uiteraard) en dit dus op die stick zetten.

Lees maar eens wat er hieronder op die link te lezen staat.

 

Als dit kan helpen, een installatiemedium maken voor Windows 10.
Duidelijk uitgelegd de volgorde van uit te voeren handelingen om het tot een goed einde te brengen:https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

image.png.bea472555138e7c2c3f71e96c9ec511d.png

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, thermoske zei:

maar als ik opstart geraak ik niet in windows he

Inderdaad, dat was mij ontgaan, excuus. Werkt uiteraard enkel bij een bestaand OS.

Wat niet wegneemt dat, wanneer je de info van Calvus volgt, je systeem automatisch de oorspronkelijke licentiecode zal gebruiken.

 

Zie bv. Superuser.com:

 

 OEM-pc-fabrikanten werken samen met Microsoft om de licentiesleutel in het BIOS in te sluiten, en zo kan Windows zichzelf activeren, zelfs als u uw nieuwe pc hebt gewist om een schone installatie van Windows uit te voeren voordat u deze met internet verbindt. Na activering kennen de activeringsservers van Microsoft dan de hardwarevingerafdruk van de computer, maar niet eerder. Ze herkennen echter wel de OEM-licentiesleutel.

 

Hardware vingerafdruk : over het algemeen het MAC adres van je moederbord.

 

Zoals Calvus al schreef : succes!

 

aangepast door p38cyq
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een verouderd onderwerp. Heb je een gelijkaardige vraag? Start dan een nieuw topic in dit forumonderdeel aub.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.