Ga naar inhoud

pc upgraden naar w11


falstring

Aanbevolen berichten

normaliter gaat het bij mij om relatief simpele pcs.

heb nu echter een vraag of ik een nogal ingewikkelde pc van w10 over wil zetten naar naar w11.

ingewikkelde pc: er staat nogal wat software op ( autocad en dergelijke), en deze pc loopt werkelijk als een zonnetje.

volgens windows update kan w11 op dit apparaat geïnstalleerd worden.

 

de pcs die ik inmiddels al overzette waren simpeler: dus een kale w11 install, en daarna het softwarepakketje.

een upgrade naar w11 van een bestaand systeem deed ik dus nog niet...

 

het wordt me lezend niet 100% duidelijk of de aanwezige software wel/niet/deels wordt 'meegenomen' in de upgrade.

iemand daarmee ervaring: afraden of toch proberen (met systeembackup achter de hand)?

en blijft het advies gelijk als een deel van de aanwezige software 32 bit is?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een van mijn twee desktop pc's heb ik een paar jaar geleden de upgrade uitgevoerd van Windows 10 naar Windows 11.

Alle programma's werden behouden, ook de 32 bit programma's. Net als bij Windows 10 heeft Windows 11 twee mappen voor programma's:

  • Program Files, voor de 64 bit programma's
  • Program Files (x86), voor de 32 bit programma's.

 

Ik moest een trucje uithalen omdat mijn pc volgens Microsoft niet geschikt was voor Windows 11, maar dat hoef jij niet te doen. Volgens Windows Update is de pc die jij nu onder handen hebt, immers geschikt voor Windows 11.

Voor de zekerheid zou ik wel van tevoren een systeemback-up maken en die op een externe harde schijf zetten. Ook moet je een medium aanmaken waarmee je in geval van nood die back-up terug kunt zetten, wanneer Windows na de upgrade niet meer zou willen opstarten. Dat is des te meer van belang omdat het een pc van iemand anders is.

 

Jij hoeft in principe geen installatiemedium voor Windows 11 aan te maken. Als in Windows Update gemeld wordt dat die pc geschikt is voor Windows 11, dan vind je daar ook een knop Download en installeer waarmee je de upgrade naar Windows 11 in gang kunt zetten.

 

Microsoft wil wel dolgraag dat je voor Windows 11 een Microsoft account gebruikt. Om problemen te voorkomen kun je van tevoren een Microsoft account aanmaken als je dat nog niet hebt.

Zelf heb ik ervoor gekozen om een lokaal account te blijven gebruiken. En dat leverde tot nu toe geen problemen op.

 

Hier vind je, indien nodig, nog wat informatie van Microsoft over de upgrade van Windows 10 naar Windows 11: https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/voorbereiden-voor-de-windows-11-upgrade-eb50813f-c7da-4cf8-89a3-6ba0d33b2773

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank voor de bemoedigende woorden!

eerst maar eens op een 'simpele' pc een kloon gemaakt en toen w11 erop zonder problemen.

heb voor de zekerheid op de 'gecompliceerde' pc maar de basisdisk 2 x gekloond, en toen 'op goed geluk'.

et voilà: zonder enig probleem id w11 erop gekomen en alles doet het nog!

 

merkwaardig verschil: hoewel op beide pcs alle privacyschakelaars op de stand 'privacy is van mij' stonden, was op de ene pc alles weer op de door windows gewenste stand teruggezet (al was  de herstelpuntenoptie merkwaardigerwijs  nog wél ingeschakeld)....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet zo merkwaardig. Microsoft zal altijd proberen je hun "instellingen" op te dringen, om zoveel als mogelijk data van jou te extraheren - voor eigen gewin.

Eea. via Windows telemetrie die je met moeite uitgeschakeld krijgt.

 

Een goede oplossing, als je bezorgd bent over je privacy (en wie niet?)  hiervoor is O&O Shutup (gratis: O&O ShutUp10++ - O&O Software GmbH (oo-software.com)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.