Ga naar inhoud

Info over harde schijf, waar te vinden

Cil

Aanbevolen berichten

Bovenstaande afbeelding toont aan dat er in de laptop (van Ingrid?) twee harde schijven zitten.

Schijf 0 is een harde schijf van 1 TB. Zo te zien wordt die harde schijf niet of nauwelijks gebruikt.

Schijf 1 is een harde schijf (waarschijnlijk een SSD) van 128 GB, waarop Windows staat.

Op schijf 1 is van de C partitie (waarop Windows staat) nog 33,5 GB vrij/leeg.

Om ruimte op de C partitie vrij te maken, zou je de persoonlijke bestanden van de gebruiker kunnen verplaatsen naar de D partitie op schijf 0.

Dat moet wel op de juiste manier gebeuren. Op die D Partitie moet je eerst een aantal mappen aanmaken:

Als eerste een map met de gebruikersnaam (dat is bij deze laptop mogelijk: Ingrid)

Daarna open je die nieuwe map op de D partitie met de naam Ingrid en dan ga je in die map Ingrid de volgende mappen aanmaken:

• Afbeeldingen
  • Bureaublad
  • Documenten
  • Downloads
  • Muziek
  • Video's

En daarna ga je de inhoud van die mappen op C verplaatsen naar de mappen met dezelfde naam op de D partitie.

Dat doe je op de manier die hier beschreven wordt door Menno Schoone: https://www.schoonepc.nl/instal/persoonlijke_mappen_en_bestanden_verplaatsen.html

Menno bespreekt verschillende methodes om dat te doen. Ik gebruik altijd de officiële verplaatsingsmethode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je snelle reactie, ik had al zo'n flauw vermoeden.
Bij thuiskomst had ik meteen mijn eigen laptop bekeken en zag dat ook(ik heb er ook 2)
Kan ze nog wel die Revover E ruimte verwijderen en toevoegen aan D
Van die mappen zal ik haar uitleggen en jouw tekst even aan haat toesturen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die E partitie met de naam Recover zal er door de fabrikant van de laptop op zijn gezet. Die partitie kan gebruikt worden wanneer je de laptop terug wilt zetten naar de fabrieksinstellingen (dus zoals hij was bij aankoop). Als je die partitie verwijdert, dan kan dat natuurlijk niet meer. Meestal is dat geen bezwaar omdat je Windows kunt downloaden bij Microsoft, zodat je altijd kunt gaan voor een schone installatie van Windows. Wat je dan mist, zijn de programma's die er door de fabrikant als extra's op zijn gezet, maar vaak zijn dat probeerversies of programma's die niet echt nodig zijn voor een goede werking van Windows.

Dat moet je dus aan haar ter overweging meegeven. Je kunt haar ook de link naar dit topic sturen:

https://www.pc-helpforum.be/topic/80362-info-over-harde-schijf-waar-te-vinden/#comment-617527

Als ze geen behoefte heeft aan de Recover E partitie, dan kan ze die verwijderen met Schijfbeheer:

In Schijfbeheer klikt ze dan met de rechter muisknop op de E partitie van 30 GB. In het menu klikt ze daarna op Volume verwijderen.

De voormalige E partitie wordt daarna weergegeven als 'Niet-toegewezen'.

Daarna klikt ze in Schijfbeheer met de rechter muisknop op de D partitie. In het menu klikt ze dan op Volume uitbreiden. Ze moet er dan voor kiezen om de ruimte van de voormalige E partitie in zijn geheel toe te voegen aan de D partitie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mis ik iets?

Hoe het mij overkomt:

a. een c-schijf met nog 35 Gig ruimte vrij - meer dan genoeg toch zolang die 'Ingrid' haar Mijn Documenten niet gaat opvullen met een boel films?

en waarom zou je dan systeemmappen naar de D gaan verplaatsen en ook die recoverpartitie gaan verwijderen?

natuurlijk: als die laptop al een aantal jaartjes oud is, kan die partitie er nu wel vanaf.

Is die laptop nog niet zo oud, is het misschien veilig van ze voorlopig te behouden?

In dit geval zou ik in mijn achterhoofd houden dat Windows toch elke keer wat groter wordt, maar dat je met die 35 Gig nog wel een tijdje safe zit?

Niet dat het dom zou zijn die twee dingen te gaan doen, maar zelf zou ik het voorlopig niet nodig vinden... ?

b. En ja: die D in gebruik gaan nemen en de plaats ervan gaan benutten natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk is die pc al enkele jaren oud, gezien de grootte van de C schijf: 124 Gb.

Zelf zou ik het eenvoudig houden en die C schijf klonen naar een groter exemplaar (bv. een SSD van 512 Gb), deze zijn nogal goedkoop, ong. 40 Euro. 

En dan moet er voor de rest helemaal niets gewijzigd worden voor de gebruiker.

Verleden week nog gedaan.... eigenaar zeer tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Passer zei:

een c-schijf met nog 35 Gig ruimte vrij - meer dan genoeg toch

Daar wil ik toch een opmerking bij plaatsen. Het wordt aanbevolen om de C schijf (waar Windows op staat) niet helemaal vol te plempen. Je moet vrije ruimte overhouden voor een goede werking van Windows. Hoeveel ruimte je onbenut moet houden, daar zijn de experts het niet over eens. De een zegt dat 10% voldoende is, de ander raadt minstens 20% vrije ruimte aan en een derde meent zelfs dat 25% onbenut moet blijven bij SSD's.

Zelf houd ik een minimum van 20% vrije ruimte aan op de SSD waar Windows op staat.

Kijkend naar de laptop van Ingrid, dan zien we een C schijf van 117,15 GB. 20% daarvan is 23,43 GB die vrijgehouden zou moeten worden. Er is momenteel nog 33,5 GB vrij. Dat betekent dat ik er nog hooguit 10 GB bij zou zetten. En wat is nu 10 GB? Daar zit je zo aan.

@p38cyq raadt aan om de SSD van 128 GB te vervangen door een grotere. Is dat nodig? vraag ik me af.

Ingrid zou zelf eerst moeten kijken naar de grootte van de mappen

Afbeeldingen
    Bureaublad
    Documenten
    Downloads
    Muziek
    Video's

in de map C:\Gebruikers\inlognaam.

Dan ziet ze zelf of die mappen een dusdanige grootte hebben dat het verstandig is om ze te gaan verplaatsen naar de D partitie.

En als Ingrid iemand is die zelf niet veel programma's installeert, dan heeft ze aan een C schijf van 128 GB voldoende voor Windows en de programma's.

Op de D schijf van 1 TB (Windows ziet 931 GB, maar dat is normaal; dit komt doordat Windows anders rekent dan de fabrikanten van opslagmedia) heeft ze dan voorlopig volop ruimte voor haar persoonlijke bestanden. En ook al zijn nieuwe SSD's tegenwoordig niet meer zo duur, in mijn ogen wordt er dan toch geld uitgegeven voor iets wat misschien helemaal niet nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, p38cyq zei:

en die C schijf klonen naar een groter exemplaar

mmm..  op de C is nog 33 Gig vrij en in tijd van nood kan die restorepartitie er nog bij,

dan zit hij met +60 Gig aan vrije ruimte - dat is nog bijna de helft die TS vrij heeft...

(en iedereen kan niet direct een nieuw schijfje steken in een laptop...)

('k had net gepost toen jouw post binnenkwam :) )

maar dus -70 Gig in gebruik, thans nog 33 Gig vrij èn nog 30 Gig vrij te maken indien nodig

of: de schijf is eigenlijk nog niet voor 60% in gebruik...)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Passer zei:

op de C is nog 33 Gig vrij en in tijd van nood kan die restorepartitie er nog bij,

Nee, dat zie je verkeerd, Passer. De Recover partitie (E) staat op een andere schijf dan de C partitie. Je kunt de ruimte van de Recover partitie dus niet bij de C partitie voegen. En onze berichten kruisten elkaar. Lees mijn vorige reactie nog eens door over het niet vol mogen plempen van de C partitie.

De D partitie van 900 GB is nu nog helemaal leeg. Als Ingrid de E partitie zou wissen en de vrijgekomen ruimte zou toevoegen aan de D partitie, dan heeft ze een D partitie van 931 GB tot haar beschikking. Voorlopig volop ruimte voor persoonlijke bestanden, lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.