Ga naar inhoud

Formateren windows 10


terrin

Aanbevolen berichten

Terrin,

 

enkele ideeën al:

- als je handig bent: de schijf eruit halen en zonder schijf verkopen - maar dat is dan wel nadelig voor de prijs.

   Moest er nog een hdd in zitten, kan je die vervangen door een ssd - en da's dan weer wel voordelig voor de prijs

- je kan je ook tevreden stellen met alle niet-windows-bestanden (dus je eigen bestanden en programma's) te gaan verwijderen en dan de lege ruimte van je schijf

   te gaan overschrijven met nullen (kan met een progje)

- maar het makkelijkst is: windows er opnieuw blanco overzetten - dan kan je bij het begin je schijf laten formatteren en dan komt windows er op.

   IN dit geval bestaat natuurlijk nog de kans dat bestanden teruggehaald worden want bij een format worden meestal alleen de beginclusters van een bestand gewijzigd, 

   maar staat het bestand-zelf er eigenlijk nog op (en is recoverbaar).

   Zoals iemand schreef: "Het is volgens mij vooral voor je eigen gevoel, want ik denk dat 99% van de kopers daar niet eens zin in heeft om het terug te halen, maar goed je zal maar

   net die ene persoon tegenkomen die het wèl doet."

   Ga je echter je eigen bestanden en progs verwijderen met een prog als Fileshredder (freeware) dan zit je ook voor die 1% nog wel veilig genoeg.

 

Laat het maar even doordruppelen en stel je vragen maar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met 'alles' ook je Windows bedoelt, dan betwijfel ik dat, gewoon omdat Ccleaner (denk ik) onder Windows moet draaien

(en die dus Windows niet kan verwijderen gezien hijzelf Windows nodig heeft om te werken -om het anders te zeggen: een robot kan je

niet vragen zichzelf in al zijn onderdelen te demonteren natuurlijk)

 

Maar ik ken Ccleaner onvoldoende - misschien heeft hij wel de mogelijkheid om 'hem in gang te zetten' , daarna te rebooten

en buiten Windows om verder te gaan. Maar ik twijfel er sterk aan.

 

Iemand anders die dit wel met zekerheid weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@terrin

 

Ja, je kan met CCleaner alles van je schijf verwijderen.

Je moet dan wel de juiste procedure stipt volgen.

 

Let op: je moet eerst zelf alle persoonlijke data/bestanden handmatig verwijderen!

 

Er is een duidelijke, klare uitgeschreven volgwijze te vinden:

https://www-ccleaner-com.translate.goog/knowledge/how-to-wipe-your-drive-and-make-data-unrecoverable?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq

 

Een tweede link, hier staan ook interessante weetjes wat betreft het aantal keren dat je je schijf wil laten overschrijven.

https://techpulse.be/tips/342770/ccleaner-grote-schoonmaak-pc/

 

7 keer is al vrij voldoende maar wil je echt alles grondig laten verwijderen kies je best voor de “Gutmann methode” en wordt de schijf 35 maal overschreven. In elk geval het overschrijven kan wel enkele uurtjes in beslag nemen.

 

De PC dan opnieuw in te stellen is de te volgen weg wel anders dan in het artikel beschreven.
Daar is de te volgen weg beschreven voor een Windows 11.

 

Ik veronderstel dat de topicstarter een Windows 10 heeft gezien de titel van het onderwerp.

Voor de PC na de opschoning terug in te stellen voor Windows 10 volg je onderstaande weg.

     Rechtsklik op “Start

     Kies voor “Instellingen

     Klik nu op “Bijwerken en beveiliging

     Helemaal links kies je nu voor “Systeemherstel

     Nu zie je staan “Deze PC opnieuw instellen” en klik je tenslotte op “Aan de slag

 

image.png.d3f8a708cb1186ff6d3dcedc87385f10.png

 

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.