Ga naar inhoud

opstarten oudere computer


patt2

Aanbevolen berichten

beste, heb oudere comp,(samengesteld in winkel toen, jaren 90) die ik onlangs nog eens wou opstarten,( jaren droog/vochtvrij gestaan)Ben  naar iets op zoek dat   op de harde schijf staat;.Startte op en ok,functioneel.De derde keer krijg ik de gekende "zwarte" opstartschermen, maar blijft hangen op "een vraag" om dan keuze te maken.Zelf ken ik niet zo specifiek de computer om juiste keuzes te maken. Indien kenmerken nodig van comp kan ik die proberen achterhalen. Iemand een idee om dit op te lossen aub?   Ook dacht ik al aan de optie om harde schijf (seagate ultra ATA -zocht ik binnenin op 😉 er  uit te halen, en dan in geschikte 'lezer' te steken om dan het nodige te doen.(lijken geen dure dingen) Maar, vraag me af of er dan geen specifieke kennis is vereist om de harde schijf te "lezen", eens aangesloten op geschikt toestelletje, en dat dan weer op de laptop met Windows 10 op ?

dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

je schrijft niet over welke keuze je moet maken.... da's jammer.

ik veronderstel dat die keuze tussen f1 en f2 gaat: met f1 gaat ie door, met f2 kom je in de bios en dien je de datum juist in te voeren, (de knoopcel op het moederbord zal vast leeg zijn na al die tijd, en dan 'weet' de pc de datum niet meer.

als je een nieuwe knoopcel plaatst (klusje van niks) zal je wederom de datum moeten bijstellen.

 

de schijf kan vrijwel zeker nog worden uitgelezen op een andere pc.

probleem is dat de aansluiting uit de jaren 90 (lange dubbele rij vrijstaande pinnen).

tenzij je een apparaatje hebt om de ata-schijf via usb te koppelen, is dus vooralsnog  het  simpelst om de oude pc op te starten via de aangegeven keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goedemorgen,

 

dank voor dit verhelderend antwoord. Ik zal comp dus eerst ns terug opstarten en kijken WANNEER hi j vraagt om F1  of F2  , en dan voor F1 kiezen, wat KAN zonder knoopcel te vervangen, maar misschien best zowieso nieuwe knoopcel er in doen ?

Het apparaatje is gemakkelijk verkrijgbaar zag ik , waarop meer schijf-types kunnen aangesloten worden, en best betaalbaar is, en uitgang USB is.Dus eigenlijk staat dan ook alles wat men nodig heeft om inhoud (van oude) harde schijf te laten draaien en uit te voeren via zo een apparaatje ?

 

dank, fijne dag nog

Link naar reactie
Delen op andere sites

zorg dat je weet welke aansluiting je nodig hebt om die hd te benaderen.

kijk even in de kast: als je een echt brede (grijze) kabel naar de schijf ziet gaan moet het apparaatje een ata schijf kunnen koppelen.

de apparaatjes die nu te koop zijn kunnen sowieso de modernere sata welk koppelen.

 

dat die diskettedrive eruit is zal jou niet dwarszitten, tenzij je in de opstartfase iets hebt ingesteld dat een diskette moet lezen, maar dat merk je snel; genoeg.

 

f1 is voldoende, maar als je een netwerkverbinding hebt zal de boel wel vast kunnen lopen, en moet je eerst via f2 de datum ingeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goedeavond ,

 

heb gedaan wat je voorstelde  ,en na paar zwarte scermen kom de vraag vr oa F1, en........................dan gaat hij indd door ,maar vraagt dan "I/O fout ,vervang de diskette en druk op een toets"...we zijn er bijna

De brede platte kabel in de ultra ata harddisk  hier lijkt wel wat jij bedoelt, 

het apparaatje spreekt van 3.5 IDE ,  2.5 ide ; 3,5 sata,  2,5 sata  en dan via usb  3 naar comp begrijp ik

 

goedeavond nog en ik lees wel wat je erover denkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou het nut hebben om de diskette (gezien er hier van diskette gesproken wordt) terug ns aan te sluiten denk je ?

en toch vreemd dat er w gesproken van "vervang de diskette"....Jij kent er natuurlijk heel wat meer van dan ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.