Ga naar inhoud

Upgraden naar Windows 11 versie 24H2 op niet-ondersteunde hardware


porrelaar

Aanbevolen berichten

 

 

 

Sinds 1 oktober 2024 is versie 24H2 van Windows 11 voor iedereen beschikbaar gesteld door Microsoft. Lees er hier meer over: https://www.gratissoftwaresite.nl/nieuws-windows-11-2024-update-24h2-nu-downloaden

 

Heb jij een pc die geschikt is voor Windows 11 en die nu draait op versie 23H2 van Windows 11, wacht dan rustig af totdat de nieuwe versie voor jou beschikbaar is. Dat kun je dan zien wanneer je klikt op Instellingen > Windows Update. Deze nieuwe versie wordt geleidelijk uitgerold door Microsoft. Het kan best zijn dat je nog een paar weken of zelfs maanden moet wachten voor hij aan jou wordt aangeboden.

Gewoon wachten is dan het devies.

 

Heb jij echter een pc of laptop die niet aan de door Microsoft gestelde voorwaarden voldoet, dan kun je eeuwig wachten, want jij zult versie 24H2 dan nooit spontaan aangeboden krijgen.

Zelf heb ik een 12 jaar oude pc die niet aan de voorwaarden voldoet. Het tooltje WhyNotWin11 laat zien waar het bij mijn pc aan mankeert:

 

670000a91383c-WhyNotWin11.png

 

In vorige jaren gebruikte ik dan het programma Rufus om een aangepast installatiemedium te maken, waardoor er tijdens de upgrade niet gekeken werd naar de hardware-vereisten. Dat werkt bij deze upgrade naar versie 24H2 niet meer. Je kunt wel allerlei vinkjes zetten in Rufus:

 

670001cb2bc3a-Windows-installatie_aanpas

 

Maar ik merkte dat dat deze keer niet hielp; de pc werd toch gecontroleerd op de vereisten, viel door de mand en de upgrade werd gestopt.

 

Rufus kun je dus vergeten, maar een beetje porrelaar geeft dan niet op. Op internet vond ik de volgende video:

 

 

 

En met behulp van de informatie in die video is op mijn pc de upgrade van versie 23H2 naar versie 24H2 gelukt. Je hebt geen Rufus nodig en ook geen USB stick. Je hebt alleen het iso bestand van Windows 11 versie 24H2 nodig en de instructies uit de video. Je maakt namelijk gebruik van de opdrachtprompt, waarbij je doet voorkomen dat je Windows Server gaat installeren. En dan wordt er blijkbaar niet gekeken naar de systeemvereisten.

 

Hoe kom je aan de iso voor versie 24H2?

Ga naar deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

Klik daar op de knop Download nu die staat onder 'Installatiemedia voor Windows 11 maken':

 

6700036742f80-installatiemedia_maken.png

 

Je downloadt daardoor het bestand mediacreationtool.exe (10,5 MB).

Na downloaden dubbelklik je op dat bestand om het te starten.

Ga akkoord met de voorwaarden.

Laat het vinkje staan voor 'Gebruik de aanbevolen opties voor deze pc', als je de bedoeling hebt diezelfde pc te gaan upgraden naar versie 24H2.

 

670005501a365-Gebruik_de_aanbevolen_opti

 

In het volgende scherm kies je voor ISO-bestand:

 

67000588c1658-welk_medium.png

 

Daar lees je "U moet het ISO-bestand later op een dvd branden." Dat hoeft echter niet. Je kunt er later voor kiezen om het ISO-bestand op te laten slaan in de map Downloads. Wanneer je gevraagd wordt om de ISO te gaan branden, kun je het programma afsluiten door te klikken op Voltooien.

 

Nadat je het ISO-bestand gemaakt hebt, klik je erop met de rechter muisknop en je kiest dan Koppelen. De iso wordt dan geopend in een virtueel dvd-station. Let goed op de stationsletter van dat virtuele station. Bij mij was dat schijfletter G:, maar bij jou kan dat een andere letter zijn.

Daarna moet je met de opdrachtprompt (als administrator uitvoeren!) een paar eenvoudige commando's ingeven, waardoor je doet voorkomen alsof het hier om Windows Server gaat:

 

67000747050b8-product_server.png

 

Welke commando's dat zijn, zie je in de video. Als je niet helemaal zeker bent, dan bekijk je die video eerst een paar keer. Dat deed ik ook...😉 Sterker nog, toen ik aan de slag ging, had ik de video geopend op mijn Windows 10 pc en voerde ik de handelingen uit op mijn Windows 11 pc. Als ik iets ging uitvoeren, dan pauzeerde ik de video even. Handeling uitgevoerd? Dan liet ik de video weer een stukje verder afspelen.

 

Na de laatste opdracht gaat de installatie van start. Het lijkt erop dat dan Windows Server wordt geïnstalleerd:

 

6700080fea253-Windows_Server_installeren

 

Let erop dat je aangeeft dat er tijdens de installatie niet naar updates mag worden gezocht! Klik op 'Wijzigen hoe updates worden gedownload met Setup"en selecteer in het volgende venster Niet nu.

 

De upgrade zal verder gaan zoals je gewend bent. Je hoeft niet bang te zijn dat je daarna opeens Windows Server hebt in plaats van Windows 11 Home of Pro. Je houdt gewoon dezelfde versie van Windows 11 (Home of Pro) die je al had. Alleen zul je niet meer versie 23H2 hebben, maar versie 24H2:

 

670009d78d914-winver_24H2.png

 

Omdat ik het ISO-bestand van Windows 11 versie 24H2 al eerder had gedownload vanwege mijn mislukte poging met Rufus, hoefde ik nu enkel de video te bekijken en gebruik te maken van de opdrachtprompt. De upgrade zelf duurde bij mij slechts 27 minuten. Hoe lang hij bij jou duurt, is vooral afhankelijk van de hardware in je pc

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k heb dezelfde ervaring gehad gisteren : de instellingen van Rufus hielpen deze keer niet.

Na wat rondzoeken kwam ik ook bij die .\setup.exe /Product Server  uit, paste hem toe en heb nu ook de H24H

 

Kreeg jij ook de 'foutmelding' in Powershell toen je :\setup.exe /Product Server  ingaf, dat het geen goed commando was?

En dat je het dubbelpunt vooraan moest vervangen door een punt?

(maar ik merk dat jouw commando enigszins anders was - vooraan - dan het mijne...

 

De upgrade duurde bij mij wel een pak langer dan bij jou en ik dacht nog: dat gaat verdorie sneller dan bij Rufus,

maar nadien merkte ik op dat Windows nogal veel moest gaan bij-updaten/binnenhalen (oa drie KB's)

Dus begin ik te denken dat het eigenlijk alleen maar korte léék dan bij Rufus.

Maar jij hebt dus ook ondervonden dat die instellingen van Rufus niet werkten deze keer

(had jij bij het werken met Rufus je internettoegang disabled? - ik had het namelijk niet gedaan en mog)ijk daardoor

ging Windows bij het ' Getting updates (checking for updates)' ook online controleren of je TPM had? ? )

 

Achteraf zijn bij mij wel wat dingen misgelopen, oa zat ik hiermee: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-10-keeps-flashing-from-desktop-to-a-black/1309e2fa-be74-4604-90d5-83bee27c2c1b  (da's ook een leuke ervaring als je die hebt) - maar eind goed al goed (denk/hoop ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Passer zei:

toen je :\setup.exe /Product Server  ingaf, dat het geen goed commando was?

Dat gaf ik niet in. Bij mij stond in het venster van de opdrachtprompt: G:\>  (omdat de iso gemount was in het virtuele dvd-station dat bij mij de letter G: had)

Daarachter typte ik setup.exe /product server

Daarna op Enter drukken en de upgrade ging van start.

 

12 minuten geleden, Passer zei:

nadien merkte ik op dat Windows nogal veel moest gaan bij-updaten

Die ervaring had ik niet. Na de upgrade naar versie 24H2 hoefde ik nog slechts 1 update te installeren: KB5043038.

Nu staat er ook weer eentje klaar (KB5043178), maar dat is een preview update, en die installeer ik nooit. Ik wacht liever tot Patch Tuesday van oktober (dat is deze keer op 8 oktober). Dan krijg ik de inhoud van die preview update ook binnen, maar dan beter gecontroleerd en indien nodig aangepast.

 

17 minuten geleden, Passer zei:

had jij bij het werken met Rufus je internettoegang disabled?

De eerste keer niet, maar ik heb nog een tweede poging met Rufus gedaan, waarbij ik de internetkabel uit de pc had getrokken. En dat hielp dus ook niet. Mijn pc werd opnieuw afgekeurd...

 

18 minuten geleden, Passer zei:

Achteraf zijn bij mij wel wat dingen misgelopen

Bij mij liep er weinig mis. Het leek even alsof update KB5043038 na een gelukte installatie opnieuw werd aangeboden. Heb de pc toen opnieuw opgestart en toen was dat mini-probleempje ook verholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, porrelaar zei:

Nu staat er ook weer eentje klaar (KB5043178),

die 78 en ook de 80 werden deze voormiddag bij mij ook binnengehaald

De 78 mislukte, maar win update begon er vanzelf terug aan en haalde hem dan goed binnen.

 

en dus de kabel uittrekken hielp ook niet? Raar want ik zou 'gezworen hebben' dat die controle online gebeurde bij het binnenhalen van een update na de installatie.

Niet dus.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/10/2024 om 20:14, Passer zei:

die 78 en ook de 80 werden deze voormiddag bij mij ook binnengehaald

Update KB5043178 wordt niet zomaar binnengehaald. Daar heb jij zelf opdracht voor gegeven. Het is immers een preview update. En preview updates zijn altijd optioneel, dat wil zeggen: je hoeft die niet te installeren.

 

Let op als je Windows Update geopend hebt; klik dan niet op de knop Naar updates zoeken. Dat is namelijk nergens voor nodig. Als jij Windows Update opent, dan zal er al automatisch naar updates worden gezocht. Dus zonder dat jij ergens op hoeft te klikken.

Wanneer jij wél klikt op de knop 'Naar updates zoeken', dan geef jij daar mee aan dat jij alle beschikbare updates wilt ontvangen, ook de preview updates. En zoals je weet ben jij een proefkonijn voor Microsoft wanneer jij preview updates installeert. In de meeste gevallen zal het goed gaan, maar waarom zou je onrijpe updates (want dat zijn preview updates) gaan installeren? Waarom zou je dat risico willen lopen?

 

Zorg er ook voor dat het schuifje achter 'Krijg de nieuwste updates zodra ze beschikbaar zijn' op Uit staat.

Achter preview updates staat een kruisje. Klik op dat kruisje en de preview update verdwijnt uit het overzicht.

 

6703e6960fa9f-Windows_Update_voor_Passer

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, porrelaar zei:

Daar heb jij zelf opdracht voor gegeven

These sparrow knows... and he knows the other things you told...

Mja, ne mens moet af en toe toch wel eens iets riskeren in het leven toch?  :xd:

(vertaald: als het al eens nadelen zou hebben, raak ik er wel uit :) - you never knows what you can until you tried it - toch?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, porrelaar zei:

oe spiek Inglisj ferry koet. Ai kennot spiek it zo koet.

I am than ook a very smart sparrow hé !

 

8 uren geleden, nokiaprox zei:

Of zoals Pippi Langkous zegt: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

Zit ook weer iets in, in die uitspraak toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.